Fastran naksuva ovi

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
kurttu
'Senator'
'Senator'

Fastran naksuva ovi

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Onko kukaan keksiny, miks (5-ovisen) astran keskipilarin kohdalta kuuluu kova nakse töyssyissä, kiihdytyksissä, jarrutuksissa, kurveissa jne?
Toi ääni käy ihan helvetisti hermoon!

Oon kokeillu siirtää lukon vastakappalelenkkiä sisäänpäin, jolloin ovi menee tiukemmin kiinni, mutta autto vaan ihan vähäsen.

Oon pähkäilly tuleeko nakse lukon tai saranoiden väljyydestä vai naksuuko itse kori. Jos oven jättää vaan tuulihakaan kiinni rakoselleen, ei naksu.

Auttakaa pliis!
kurttu
Vauhtikalloko
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Vauhtikalloko »

Heh :lol: Mun kadetin ovet naksuu samallain työssyis ja joskus muutenkin :evil: Luulisin äänen tulevan saranoiden välissä olevasta vivusta?
Ehkä otin ehkä en.
pasi_244
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja pasi_244 »

Mä ku luulin että mulla paukkuu alapallo... Mutta se onki tuo ovi :D
kurttu
'Senator'
'Senator'

Niinno saattaahan se olla se oven aukeamisen rajotinkin. Koria pitkin tulevissa äänissä se paikallistuu siihen korvaa lähinnä olevaan korin pisteeseen, eli vähän vaikea paikallistaa äänen lähdettä.

Silti on sellanen fiilis, että se ääni tulee nimenomaan siitä keskipilarin vaiheilta. Peräkkäisissä töyssyissä tuntuu niinku lukossa olis välystä ja ovi kolisis/naksuis eestaas siinä.
kurttu
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

kurttu kirjoitti: Silti on sellanen fiilis, että se ääni tulee nimenomaan siitä keskipilarin vaiheilta. Peräkkäisissä töyssyissä tuntuu niinku lukossa olis välystä ja ovi kolisis/naksuis eestaas siinä.
Siinä keskipilarissahan se takaoven rajoitin on.
Ootko koittanut laittaa niihin rasvaa?

Omassani nuo rajoittimet naksuu silloin kun aukaisee oven...
Falcon_X_62
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Falcon_X_62 »

Mulla ainakin kadetissa autto toi rasvailu vaan hetkellisesti mut sit ku piti irrottaa helman vaihtoa varten apparinpuolenovi ja kiinni laittaessa paukutteli ne kaikki saranatapit kunnolla kiinni ni natina loppu siltä puolen. Sit hakkasin niitä vähän kuskinpuoleltakin syvemmälle ni johan hiljeni... :P -(z)-
He (Japsi autoilijat) ovat ja pysyvät luonteenomaisina loisina, kuokkavieraina, jotka vahingollisten bakteerien tavoin leviävät yhä laajemmalle...
-A.H.-
SPM
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja SPM »

Mulla kyllä on 3 ovinen ja vaihdoin rajoittimen tapin ja avaus paukkuminen loppu mutta joku naksuu silti.. Siis nimen omaan kiihdytytyksessä ja jarrutuksessa kuuluu V..... ääni.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

Vaihda saranatapit,on kulutusosa tuossa.
Sitä odotellessa voit tietysti säätää lukon vastakappaleen kantamaan sitä ovea jolloin ei oven pitäisi niin kovin kolista.
ittekans
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja ittekans »

Mullakin jostain kuskin oven paikkeilta tulee todella v-mäinen "naputus", onko joku huomannu, että saranatappien vaihto auttaa?
Wezpi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Wezpi »

Hei meitsillä sama vikaa rupes tekemään tuossa... itse epäilin kanssa eka jotain muuta mutta luulisin että se onkin tuo ovi kun naksuu aina välillä vaan... heti kun joku keksii järkevän ratkasun niin kertokaa ihmeessä... vituttaa jos ei soita musiikkia tarpeeksi kovaa niin kuuluu tuo naksuna välillä...
Opel Astra GSi -93
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Saranatapit siel on tiensä päässä, on van erittäin lyhytaikaista apua kun uudet laittaa. Yleensä jo oven sarana niin kulunut että naksuu hetken kuluttua uudestaan. Voit kokeilla laittaan jotain todella ilkeätä rasvaa, esim. jotain kaivinkoneen kääntöpyörärasvaa tai vastaavaa paksua sitkeätä tököttiä. Toimii vähän paremmin silloin.
jtg
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jtg »

Onko kokemusta millanen operaatio on porata isommat reiät saranatapin reikiin että sais väljät pois?
kurttu
'Senator'
'Senator'

En tiedä miten on käytännössä, mutta alfamer-korjausoppaassa lukee:

"Saranoissa ei ole mitään säätömahdollisuutta, mutta kulumisesta johtuvan väljyyden poistamiseksi Opel-liikkeistä on saatavissa ylikokoisia saranatappeja."
kurttu
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ei ole kyllä tarjottu, vaikka moisia kyselly. Toisaalta muistaisin että, ainakin F-Astraan, olis saatavilla se osa saranasta joka tulee oveen. Eli kuluva osa. Sit vaan pitäis lötää se henkilö joka kohtuuhinnalla vaihtais ne saranat oviin, milli heitto saranapuolella on jo jonkun näköinen heitto ovn toises pääs... :o Ja mitäs niillä ylikoko tapeilla? Joutuu sitä poraamaan kumminkin ja sen onnistuminen lienee samaa tasoa kun jos vaihtaa sen saranaosan siihen oveen.
kurttu
'Senator'
'Senator'

Joo niiden saranoiden ympärillä onkin tosi hyvin tilaa työskennellä :evil:
Mulla on uudet saranatapit kulkenu mukana jo puol vuotta, mutta ei vaan saa aikaseks vaihtaa niitä. Kerran yritin yläsaranan tappia naputella irti ja sain aikaseks vaan kolhuja oven maaliin. Ei pääse millään naputtamaan suoraan alaspäin kun se ovipelti kaartuu siihen päälle.
kurttu
Vastaa Viestiin