On 2002-05-21 10:53, speltoma wrote:
?!?! Eipä ole minulle ainakaan tullut kirjettä nokkaremmin vaihdosta.
[/quote]
Morjesta!
..
Sellaista huhua olen kuullut, että ongelma koskisi vain 1.6:a koneita ja vuosimallikin oli muistaakseni jotenkin rajattu??
Minun käsitykseni mukaan Opelin (varmaan muidenkin merkkien)moniventtiilikansista hajoaa aina jotain, kun jakopään hihna katkeaa. Vanhat 8v-tekniikan moottorit pitävät sisällään ns. "vapaasti pyöriviä" malleja.
[/quote]
Ohessa Opelin lähettämä (Helmikuu 2002) kirjeen sisältö. Tällä huolto-ohjelman muutoksella tietysti voidaan kiistää korvausvastuu, jos hihna katkeaa yli 60tkm ajossa. Onko pätevä, niin en tiedä.
Kuten kirjeestä näkyy se koskee lähes kaikkia 16V malleja ja moottoreita (ei uusia 2.2l koska niissä on ketju).
Minulla homma tuli maksamaan 380e (Astra G 2.0 -99), joten halpuudesta jokainen voi olla omaa mieltä. n. 100e meni vesipumpulle. Itse hihna ei ole kallis n.40e, mutta kiristin- ja kiertopyörät teki yli 100e osina lisää.
Kolmesta PK-seudun liikkeestä kysyen hinta oli aika vakio.
"
Arvoisa Opel -autoilija
Pitkäaikainen käyttökokemus ja tutkimukset ovat osoittaneet, että 4-venttiilisten
bensiinimoottoreiden (1.4, 1.6, 1.8, 2.0 ja 2.2 16v sekä 2.5,2.6, 3.0 ja 3.2 24v)
hammashihnan käyttöikä erityisen vaativissa olosuhteissa voi jäädä alle auton
huoltokirjassa suositellun välin.
Hammashihnavaurioiden välttämiseksi Opel on muuttanut kaikkien 4-venttiilisten bensiinimoottorien
hammashihnakäytön huoltovälin 4 vuoteen/60 000 kilometriin riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.
Olemme jo aiemmin kehoittaneet Opel-Iiikkeitä suosittelemaan asiakkaille silloisesta In
huolto-ohjelmasta poiketen hammashihnakäytön huoltoväliksi 4 vuotta/60000km Suomen rasittavissa ajo-olosuhteissa.
Tällä tiedotteella haluamme varmistaa, että tärkeä autonne huoltoon liittyvä muutos tavoittaa Teidät.
Siinä tapauksessa, että tämä uusi huoltoväli on autossanne jo ylittynyt ilman hammashihnakäytön huoltoa,
pyydämme Teitä ottamaan yhteyden lähimpään valtuutettuun Opel-Iiikkeeseen.
Opel-Iiikkeestä (luettelo kääntöpuolella) saatte tarjouksen hammashihnakäytön huollosta mikäli se on uuden ohjelman mukaisesti tarpeen.
Terveisin
Opel Oy
Asiakaspalvelukeskus
"
t. Mikko