Jakohihnan vaihtoväli

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Rippa
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Rippa »

Tuli tuossa keväällä maahantuojalta kirje että Vectran jakohihna olis hyvä vaihtaa 60 000 km välein 120 000 km:n sijasta !!!

Huono uutinen mutta aion päästellä vähint. 80 000 km, nimittäin uusimmissa Vectroissa hihnan leveyttä on kavennettu, vähän, mutta oliko se liikaa ?! Itellä kun tuo -97 malli.

Kommentteja jos on tietoa .......:roll:

Tuleeko uudelle hihnalle takuuta seuraaville 60 000 km:lle :eek: :eek:
VP
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja VP »

Oliko tuo vaihtovälin lyhennys tullu siitä ku oli nuita remmejä alakanu paukkuun ennen väihtoa...ku ei taas muista tarkemmin :smile:
Eikö tuo takuuki lyhene siihen 60000km:iin...

<font size=-1>[ This Message was edited by: VP on 2002-05-20 14:52 ]</font>
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

just oli duunissa toissa viikolla yhteen b-vectraan täydellinen kansiremppa ku oli jakohihna menny poikki :smile:
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

ei toi hihnan vaihto ainakaan minusta ole niin kallis homma, että sen takia kannattais ottaa riski. tuttujen zafiran hihnalla on taidettu tällä hetkellä ajaa jotain 80.000km vaikka siihenkin pitäs vaihtaa 60:n välein. mut aika turha on sen jälkeen ooppelia alkaa syyttää kun auto hajoo, jos ei hoida huoltoja ohjeiden mukaan...
rekortti
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rekortti »

Selaappa noita vanhoja viestejä, sieltä löytyy juttua ko. aiheesta!(topic:Vesipumppu ja jakohihna) Itse kyllä kovasti suosittelen vaihtamaan vaikka liiankin usein!Muista sitten aina remmiä vaihtaessasi uusia vesipumppu, ohjainrullat ja kiristinrulla!Sain kuvat kehitettyä vielä kun ne saisi nettiin jollain ilveellä...kuvista ilmenee kuinka paljon liian piukkaan metro-auton poijaat olivat remmin vetäneet kiristinrullan avulla ja näkyy myös kuinka tuhoisasti tuo kireys vaikuttaa 14 tkm ajettuun remmiin!Remmin ja jakopään hilujen vaihto ei ole mikään homma tehdä itse...

<font size=-1>[ This Message was edited by: rekortti on 2002-05-20 22:47 ]</font>
speltoma
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja speltoma »

Morjesta!

Olen töissä yrityksessä, jossa oli kulkupelinä -99 mallinen 1.6 Astra.

Nokkaremmi paukahti poikki maantieajossa ja ajokilometrejä oli tuolloin takana alle 80tkm ja vaihtovälin piti olla juuri se 120tkm. Opel korvasi työt+osat joten tarinalla on sinällään onnellinen loppu.

Autoa huoltoon vietäessä huollossa sanottiin, että maahantuoja lähestyy "riskiryhmään" kuuluvien autojen omistajia kirjeellä, joissa kehoitetaan vaihtamaan pirssiensä nokkaremmit jo 60tkm:n jälkeen 120tkm:n sijasta.

Näin kun tämä moottoritekniikka kehittyy niin koskahan tulee aika jolloin moottoriöljyt ohittavat nokkaremmit vaihtovälin pituudessa :wink:
Opelis on voimaa!!
jruots
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jruots »

On 2002-05-20 23:42, speltoma wrote:
Morjesta!

Olen töissä yrityksessä, jossa oli kulkupelinä -99 mallinen 1.6 Astra.

Nokkaremmi paukahti poikki maantieajossa ja ajokilometrejä oli tuolloin takana alle 80tkm ja vaihtovälin piti olla juuri se 120tkm. Opel korvasi työt+osat joten tarinalla on sinällään onnellinen loppu.

Autoa huoltoon vietäessä huollossa sanottiin, että maahantuoja lähestyy "riskiryhmään" kuuluvien autojen omistajia kirjeellä, joissa kehoitetaan vaihtamaan pirssiensä nokkaremmit jo 60tkm:n jälkeen 120tkm:n sijasta.

Näin kun tämä moottoritekniikka kehittyy niin koskahan tulee aika jolloin moottoriöljyt ohittavat nokkaremmit vaihtovälin pituudessa :wink:

Hajosikos tuosta koneesta mitään ? Mulla on vaan sellanen käsitys ettei hajoa, matka vaan tyssää ?!?! Eipä ole minulle ainakaan tullut kirjettä nokkaremmin vaihdosta.
speltoma
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja speltoma »

[/quote]

Hajosikos tuosta koneesta mitään ? Mulla on vaan sellanen käsitys ettei hajoa, matka vaan tyssää ?!?! Eipä ole minulle ainakaan tullut kirjettä nokkaremmin vaihdosta.
[/quote]

Morjesta!

Astra oli 1.6:n 16v kannella. Tarkkaa koneen tyyppiä en muista, mutta yläkerta meni "päreiksi". Muistaakseni 6kpl venttiileitä ym. Muistikuvani mukaan suuri osa yläkerran kilkkeistä vaihdettiin.

Mitään varmaa tietoa minulla ei ole, että kenelle tuo kirje olisi pitänyt tulla. Sellaista huhua olen kuullut, että ongelma koskisi vain 1.6:a koneita ja vuosimallikin oli muistaakseni jotenkin rajattu??

Minun käsitykseni mukaan Opelin (varmaan muidenkin merkkien)moniventtiilikansista hajoaa aina jotain, kun jakopään hihna katkeaa. Vanhat 8v-tekniikan moottorit pitävät sisällään ns. "vapaasti pyöriviä" malleja.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

On C20XE:ssäkin alkuperäisten ohjeiden mukaan 120000 km vaihtoväli hihnalle, mutta minun koneeseen se ainakin on vaihdettu 60000 km:n välein mitä en pidä ollenkaan huonona ideana vaikka se maksaakin aika lailla kun vaihdetaan myös ne kiristäjät ja muut pyörät. Ja niiden vaihdosta ei kannata myöskään tinkiä jos ne on tarkoitettu vaihdettaviksi, on meinaan kuultu ihan tarpeeksi juttuja kun on vaihdettu uusi hihna, muttei niitä pikkupyöriä jotka sitten ovatkin pettäneet... siinä ei silloin paljon uusi hihna auta.
jruots
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jruots »

On 2002-05-21 10:53, speltoma wrote:

[/quote]

Morjesta!

Astra oli 1.6:n 16v kannella. Tarkkaa koneen tyyppiä en muista, mutta yläkerta meni "päreiksi". Muistaakseni 6kpl venttiileitä ym. Muistikuvani mukaan suuri osa yläkerran kilkkeistä vaihdettiin.

Mitään varmaa tietoa minulla ei ole, että kenelle tuo kirje olisi pitänyt tulla. Sellaista huhua olen kuullut, että ongelma koskisi vain 1.6:a koneita ja vuosimallikin oli muistaakseni jotenkin rajattu??

Minun käsitykseni mukaan Opelin (varmaan muidenkin merkkien)moniventtiilikansista hajoaa aina jotain, kun jakopään hihna katkeaa. Vanhat 8v-tekniikan moottorit pitävät sisällään ns. "vapaasti pyöriviä" malleja.

[/quote]

Juu, puhuin jotenkin automaattisesti 8-venttiilisestä kun sellainen on itselläkin. Helpompihan tuo on vaihtaa ennen hajoamista ,kun odottaa että jättää jonnekin metsätielle vaikkei koneelle mitään tapahtuisikaan.
MadMax
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja MadMax »

On 2002-05-21 10:53, speltoma wrote:

?!?! Eipä ole minulle ainakaan tullut kirjettä nokkaremmin vaihdosta.
[/quote]

Morjesta!
..
Sellaista huhua olen kuullut, että ongelma koskisi vain 1.6:a koneita ja vuosimallikin oli muistaakseni jotenkin rajattu??

[/quote]

Ohessa Opelin lähettämä (Helmikuu 2002) kirjeen sisältö. Tällä huolto-ohjelman muutoksella tietysti voidaan kiistää korvausvastuu, jos hihna katkeaa yli 60tkm ajossa. Onko pätevä, niin en tiedä.

Kuten kirjeestä näkyy se koskee lähes kaikkia 16V malleja ja moottoreita (ei uusia 2.2l koska niissä on ketju).

Minulla homma tuli maksamaan 380e (Astra G 2.0 -99), joten halpuudesta jokainen voi olla omaa mieltä. n. 100e meni vesipumpulle. Itse hihna ei ole kallis n.40e, mutta kiristin- ja kiertopyörät teki yli 100e osina lisää.
Kolmesta PK-seudun liikkeestä kysyen hinta oli aika vakio.

"

Arvoisa Opel -autoilija

Pitkäaikainen käyttökokemus ja tutkimukset ovat osoittaneet, että 4-venttiilisten
bensiinimoottoreiden (1.4, 1.6, 1.8, 2.0 ja 2.2 16v sekä 2.5,2.6, 3.0 ja 3.2 24v)
hammashihnan käyttöikä erityisen vaativissa olosuhteissa voi jäädä alle auton
huoltokirjassa suositellun välin.

Hammashihnavaurioiden välttämiseksi Opel on muuttanut kaikkien 4-venttiilisten bensiinimoottorien
hammashihnakäytön huoltovälin 4 vuoteen/60 000 kilometriin riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.

Olemme jo aiemmin kehoittaneet Opel-Iiikkeitä suosittelemaan asiakkaille silloisesta In
huolto-ohjelmasta poiketen hammashihnakäytön huoltoväliksi 4 vuotta/60000km Suomen rasittavissa ajo-olosuhteissa.

Tällä tiedotteella haluamme varmistaa, että tärkeä autonne huoltoon liittyvä muutos tavoittaa Teidät.
Siinä tapauksessa, että tämä uusi huoltoväli on autossanne jo ylittynyt ilman hammashihnakäytön huoltoa,
pyydämme Teitä ottamaan yhteyden lähimpään valtuutettuun Opel-Iiikkeeseen.

Opel-Iiikkeestä (luettelo kääntöpuolella) saatte tarjouksen hammashihnakäytön huollosta mikäli se on uuden ohjelman mukaisesti tarpeen.

Terveisin
Opel Oy

Asiakaspalvelukeskus
"

t. Mikko
astraevo
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraevo »

Kommentti kannattaa vaihtaa.. Ja mielummin ennen kuin raja lähestyy oli kyseessä sit 60 000 km tai 120 000 kun !

Kaverilta hajos hihna just sen jälkeen kun tuli kilsat täyteen,
astra f 1,8 8 venasesta mut onneksi siinä ei pauku.. Ja isäni korjasi yhden yrityksen lähes kaikkien opel astra f 1,6 16v 100hp:n myllyt, katkenneen jako hihnan takia.

Mulle se vaihdettiin 100 000 km:ssa ihan vain varmuuden vuoksi, kun sen ostin..
http://drive.to/opel_evolution

"Elämä on laiffii"
Deippa
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra F 3D 1.7dtl -97 hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Mikäs se on nykytiedon valossa suositus 1,7dtl-moottorin hihnan vaihtoväliksi?
pn
'Senator'
'Senator'

Re: Astra F 3D 1.7dtl -97 hihnanvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja pn »

Deippa kirjoitti:Mikäs se on nykytiedon valossa suositus 1,7dtl-moottorin hihnan vaihtoväliksi?
Oma vanha g-astra 1.7D oli X17DTL koneella ja tuossa sai ajaa 120tkm surutta, vuosirajoitusta en tiedä.
Astra Sports tourer 1.6 CDTI -14 & Opel Zafira 1.7 CDTI 2012
Hoooly smoke :-).
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

Oman Astran jakohihna tarttee vaihtaa ennen kun ottaa auton takaisin ajoon vaikka kilometrejä edellisestä vaihdosta 20tkm; vuodet täynnä. Viimeksi vaihdettu 20.9.2000 ;) Eikä tee htään pahaa vaihtaa 20tkm jakopäätä...
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Vastaa Viestiin