bitumi matto

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
powerofopel
'Diplomat'
'Diplomat'

bitumi matto

Viesti Kirjoittaja powerofopel »

elikkäs olisin laittamassa hieman äänieristystä vectraani, malli a2. onko motonet:stä ostettu bitumimatto itse liimautuvaa vai pitääkö lämmittää kiinnittäessä? ja onko mitään hyötyä pelkästä katon ja pohjan eristyksestä? ps. katto rämisee aivan saatanasti tällä hetkellä :evil:
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Motonetin matto on itseliimautuvaa,mutta itse jätin suosiolla hyllyyn ja kävin ostamassa huomattavasti halvemmalla k-raudasta icopalin sokkelikaistaa ja kosaanilla sulattamalla kiinni.
Tarttuu tiiviimmin pintaan=ei pääse kosteus väliin ja vaimentaa paremmin.
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

edelleen se bitumimatto esim. biltemasta tulee halvemmaksi kuin lemminkäisen k-raudasta ostettu matto... mikäs siinä jos sitä halajaaa laittaa, mutta voin kertoa, että se hinta on parempi siinä bilteman vaihtoehdossa :wink: Ja tjt ei tullu mieleen, että rautian lemminkäisen huopa on abput 1,4mm? Kun bilteman vastaava väh. 3mm 8)

Ja jos jolla kulla jotain argumenttia hinnoista, niin tilatkaa vain sietämistä aikaisemminkin olette... hinta on sitten toista :lol:
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
powerofopel
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja powerofopel »

kokeilin liimata motonetin mattoa tossa eilenä ja tulos ihan hyvä, mutta oli pakko vielä kokeila sitä lämmitystäki ja tohotin vaan puhaltimella sitä ja jämähti todella hyvin kiinni tasaseen peltiin :D
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Motonetin matto on itseliimautuvaa,mutta itse jätin suosiolla hyllyyn ja kävin ostamassa huomattavasti halvemmalla k-raudasta icopalin sokkelikaistaa ja kosaanilla sulattamalla kiinni.
Motonet nyt ei valitettavasti ole halvin ja oikea paikka ostaa raskasmattoja. Kerroppas nyt tästä loistavasta Icopalin sokkelikaistasta faktaa; hinta neliölle, massa neliölle, paksuus, paloluokitus, käyttölämpötila?

Mitäs autosi tykkäsi kosaanin kanssa heilumisesta? Montako reikää tuli verhoiluihin entä monestako kohtaa paloi maali?
TJT kirjoitti:Tarttuu tiiviimmin pintaan=ei pääse kosteus väliin ja vaimentaa paremmin.
Oikea raskasmatto tarttuu kyllä pelkän kuumailmapuhaltimen avulla kiinni todella lujasti. Huolellisesti puhdistettuun pintaan huolellisesti asennettu raskasmatto tarttuu kuin tauti. Vaimennettaessahan ideana on vaimennettavan kohteen jäykistäminen ja massan kasvattaminen eli mattojen (oli se sitten mitä tahansa) pitää olla hyvin ja tiiviisti kiinnitetty vaimennettavaan pintaan että sillä olisi haluttu vaikutus.
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
Appura
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Appura »

ite kans käyttäny tota bilteman mattoa... Lämmitäny sitä kuumailmapuhaltimella ja painellu hyvin kiinni.. kyllä pysyy
Projektina on kolaroitu Vectra A GT vm94 (C20XE)
Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

AM kirjoitti:Motonet nyt ei valitettavasti ole halvin ja oikea paikka ostaa raskasmattoja. Kerroppas nyt tästä loistavasta Icopalin sokkelikaistasta faktaa; hinta neliölle, massa neliölle, paksuus, paloluokitus, käyttölämpötila?
Eipä satu olemaan tässä käsillä,pistäppä itse samat tiedot tuosta motonetin matosta?
Mitäs autosi tykkäsi kosaanin kanssa heilumisesta? Montako reikää tuli verhoiluihin entä monestako kohtaa paloi maali?
WTF? kuka helvetti laittaa autoon bitumia purkamatta verhoiluita???
Pellille se bitumi kiinnitetään,eikä verhoiluihin.

Toisekseen sillä kosaanilla ei lämmitetä peltiä vaan sitä bitumimattoa,joten ei se maalikaan mihinkään pala...
Oikea raskasmatto tarttuu kyllä pelkän kuumailmapuhaltimen avulla kiinni todella lujasti.
Tarttuu tarttuu,mutta kosaanin kanssa homma on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Wannabecalibra kirjoitti:edelleen se bitumimatto esim. biltemasta tulee halvemmaksi kuin lemminkäisen k-raudasta ostettu matto... mikäs siinä jos sitä halajaaa laittaa, mutta voin kertoa, että se hinta on parempi siinä bilteman vaihtoehdossa :wink: Ja tjt ei tullu mieleen, että rautian lemminkäisen huopa on abput 1,4mm? Kun bilteman vastaava väh. 3mm 8)
Eipä tullut mieleen ei,varsinkin kun puhuin mielestäni K-raudan Icopalin huovasta...
Sillä paksuutta noin 4mm(voin ehkä mitata tänään tarkemmin,jos löydän sen puolikkaan rullan,mikä jäi yli)
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Eipä satu olemaan tässä käsillä,pistäppä itse samat tiedot tuosta motonetin matosta?
Missään kohtaa en ole Motonetin mattoa kehunut (luetun ymmärtäminen kunniaan); Itse olen käyttänyt Noisetekin 7,0 kg/m² mattoa ja siitä kokemusta.

TEKNISET TIEDOT (ST7R - RASKASMATTO)
Neliömassa: 7,0 kg/m².
Paksuus: 4 mm.
Paloluokitus: FMVSS302 (ISO 3795) itsestäänsammuva
Käyttölämpötila: -30...+90°C (+120°C)
Hinta: Itse olen ko. tavaraa hankkinut karvan alle kympin neliö.

RUNKOÄÄNEN VAIMENNUS
Seinät kiinnitetään aina ympäröiviin rakenteisiin. Runkoääni etenee seinälevyssä värähtelynä, jota voidaan pienentää lisäämällä seinän häviökerrointa.

Esimerkiksi peltiseinää voidaan liimata ST7R- raskasmatto vaimentamaan värähtelyä. 7 kg/m² -massaisella raskamatolla voidaan vaimentaa teräspellin värähtelyä 3 mm:n paksuuteen asti.

LMAÄÄNEN ERISTYS
Tavallisesti melun eteneminen estetään seinällä (ilmaäänen eristäminen). Lisättäessä seinämän massaa esimerkiksi raskasmatolla, kasvaa samalla myös eristävyys. Eristävyyden mittana käytetään eristävyyttä R, joka ilmaisee äänenpainetasojen eron (dB) seinämän eri puolilla.

Muistisääntönä pätee, että eristävyys paranee kaikilla taajuuksilla 6 dB massan kaksinkertaistuessa. Jos esimerkiksi 1 mm teräspeltiin liimataan ST7R-raskasmatto, eristävyys paranee 6 dB. Jos sama matto kiinnitetän 0,5 mm:n peltiin, on eristävyys noin 9 dB lähtötilannetta parempi.

KÄYTTÖKOHTEET
Ajoneuvot, työkoneet, veneet, hissit, lattiat, seinät, koteloinnit, puhaltimet, ilmanvaihtokanavat, junavaunut, pesukoneet, tiskipöydät, ovet, resonaattorit ja kaikki värähtelevät ohutlevyrakenteet.

KÄYTTÖTAPA
Levyt leikataan haluttuun muotoon. Ennen asennusta alusta puhdistetaan rasvasta, liasta, pölystä ja kosteudesta.

Tarraliiman suojapaperi poistetaan ja kappale painetaan paikalleen, aloittaen lyhyimmästä reunasta. Asennuslämpötilan on oltava
15...40°C.
WTF? kuka helvetti laittaa autoon bitumia purkamatta verhoiluita???
Pellille se bitumi kiinnitetään,eikä verhoiluihin.
Jos tekee hommat kunnolla ja oikeilla materiaaleilla, niin kyllä sitä bitumia kannattaa laittaa verhoiluihinkin esim. ovipaneelit, sisustan muovit, kojelauta, kattoverhoilu, lämppärin kotelo yms. ;) Myös vaimennusmassa saattaa tulla kysymykseen hankalammissa paikoissa.
Toisekseen sillä kosaanilla ei lämmitetä peltiä vaan sitä bitumimattoa,joten ei se maalikaan mihinkään pala...

Tarttuu tarttuu,mutta kosaanin kanssa homma on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa.
Kukin tyylillään... :roll:

Itse suosittelen autonvaimennukseen tarkoitettua materiaalia auton vaimennukseen ja sokkelikaistaa sokkeliin -kovin loogista. Sokkelikaistaa kun ei ole suunniteltu meluntorjuntaan vaan vesieristykseen -eri asia on jos autosi vuotaa vettä tai olet lähdössä sillä järvelle, mutta silloinhan kannattaisi harkita auton vaihtoa ja ehkä jopa veneen hankintaa... ;)

Tämän valmistajan mallistosta luulisi löytyvän sopiva laite käyttötarkoitukseesi: http://www.bellaboats.fi/
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

AM kirjoitti:Itse suosittelen autonvaimennukseen tarkoitettua materiaalia auton vaimennukseen ja sokkelikaistaa sokkeliin -kovin loogista. Sokkelikaistaa kun ei ole suunniteltu meluntorjuntaan vaan vesieristykseen -eri asia on jos autosi vuotaa vettä tai olet lähdössä sillä järvelle, mutta silloinhan kannattaisi harkita auton vaihtoa ja ehkä jopa veneen hankintaa... ;)

Tämän valmistajan mallistosta luulisi löytyvän sopiva laite käyttötarkoitukseesi: http://www.bellaboats.fi/
Hekoheko.
Sama se minulle,jos haluat maksaa samasta tavarasta moninkertaisen hinnan.

Luulisi sinun tietävän mihin tuon bitumimaton äänenvaimennuskyky perustuu.
Bitumi ei sitä tiedä mihin se on alunperin tarkoitettu...
Heimis
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heimis »

TJT kirjoitti:Motonetin matto on itseliimautuvaa,mutta itse jätin suosiolla hyllyyn ja kävin ostamassa huomattavasti halvemmalla k-raudasta icopalin sokkelikaistaa ja kosaanilla sulattamalla kiinni.
Tarttuu tiiviimmin pintaan=ei pääse kosteus väliin ja vaimentaa paremmin.
Itse tein aikoinaan täsmälleen saman operaation; halpaa kuin makkara ja paksuutta se 4mm. Hyvin on Vecculin lattiassa vaimentanut.
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Hekoheko.
Sama se minulle,jos haluat maksaa samasta tavarasta moninkertaisen hinnan.
Edelleenkin odottelen niitä "K-Raudan Icopalin" teknisiä tietoja ja hintaa, jotta voimme todeta ostaneeni samaa tavaraa moninkertaiseen hintaan... :roll:
TJT kirjoitti:Luulisi sinun tietävän mihin tuon bitumimaton äänenvaimennuskyky perustuu.
Bitumi ei sitä tiedä mihin se on alunperin tarkoitettu...
Oletuksesi osui oikeaan.

Edelleenkin painotan että matoissa on myös muita ominaisuuksia/poikkeavuuksia kuin paino/m2 ja paksuus. Olennaista on materiaali ja sen soveltuvuus käyttötarkoitukseen!

Lähtisitkö harrastamaan Ferrarilla maastoajoa? Eihän se Ferrarikaan tiedä mihin se on alunperin tarkoitettu... :roll:

P.S Pelkkä bitumin liimailu ei ole avain onnistuneeseen vaimennukseen ja äänieristykseen ;)
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
AM
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AM »

TJT kirjoitti:Sillä paksuutta noin 4mm(voin ehkä mitata tänään tarkemmin,jos löydän sen puolikkaan rullan,mikä jäi yli)
Oliko kahden neliön bitumoinnilla suurikin vaikutus autosi melutasoon? :roll:

(Täysi rulla: 8mx0,5m=4,0m2)

Ja aiheesta oikeasti kiinnostuneiden kannattaa tutustua seuraaviin osoitteisiin, jotta pääsee edes vähän jyvälle mistä auton vaimennuksessa on kyse ja voi itse miettiä mitä materiaaleja kanattaa käyttää ja missä:

http://www.secondskinaudio.com/
http://www.sounddeadenershowdown.com/
Astra GSI 2.3T MY95
Saab 9-5 Aero MY01

Kuva
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

AM kirjoitti: Oliko kahden neliön bitumoinnilla suurikin vaikutus autosi melutasoon? :roll:

(Täysi rulla: 8mx0,5m=4,0m2)
Vaikea sanoa,kun itsellä oli tuon homman idea lähinnä korvata alkuperäiset tehtaan bitumit lattian ruosteenpoiston jäljiltä.
Kyllä tuolla 2neliöllä hyvin sai koko calibran kabiinin lattian,kardaanitunnelin ja takapenkkien alustan vaimennettua.

Hintaa en nyt valitettavasti tarkkaan muista,kun joskus viime alkusyksystä tuota ostin,mutta rullan hinta jäi jonnekkin kympin hujakoille.
Voit itse soitella k-rautaan ja kysellä jos paljonkin kiinnostaa.
AM kirjoitti: Ja aiheesta oikeasti kiinnostuneiden kannattaa tutustua seuraaviin osoitteisiin, jotta pääsee edes vähän jyvälle mistä auton vaimennuksessa on kyse ja voi itse miettiä mitä materiaaleja kanattaa käyttää ja missä
Niinpä,bitumimattoa en välttämättä alkaisi joka paikkaan tunkemaan,kuten tuossa aikaisemmin verhoilumuoveihin yms ehdotit.
Siihen on parempiakin aineita.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin koski lattian ja katon eristämistä motonetin bitumimatolla ja odotan edelleenkin perusteluita,miksi tuo icopalin matto ei mukamas ajaisi samaa asiaa(tai jopa paremmin tiiviimmän istuvuuden takia).

Niin ja kyllä tuota hitsattavaa bitumimattoa voi ihan mihin huvittaa laittaa(vaikka niihin verhoiluihin) ilman,että tulee reikiä.

Jos jotain on jäänyt epäselväksi,niin tuo lämmitetään kosaanilla niin,että pinta on sula ja sen jälkeen painellaan kiinni(ei siis puhallella kosaanilla niihin verhoiluihin ;) ).

Itse en enää jaksa aiheesta vääntää.
Jos mielestäsi tuolla icopalin bitumilla ei tee mitään,niin fine...
Vastaa Viestiin