vapaavirtaussuodatin ja moottorin säädöt

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Pohdikelin tässä aikani kuluksi tällaista. (vastausta ei löytynyt "etsi" toiminnolla)

Jos vapaavirtaussuodatin läpäisee ilmaa 30-40% paremmin kuin vakiosuodatin niin silloin moottorin saama ilmamäärä kasvaa huomattavasti ja näin ollen pa-ilma seos periaatteessa..ja käytännössäkin muuttuu laihemmaksi..PAITSI jos auton elektroniikka mukautuu uuteen tilanteeseen lisäämällä polttoaineen syöttöä jonka seurauksena seos rikastuu..tämähän lienee tähän asti ihan päivänselvää?!
Nyt tämä pohdiskeluni koskeekin seuraavaa: ELI kuinka paljon nykyauton elektroniikka pystyy sopeutumaan/ säätämään itse itseään huomattavasti kasvaneen ilmamäärän mukaan?
Laskemani ilmamäärän lisäys on mielestäni niin suuri että epäilen auton alkuperäisen elektroniikan kykyä säätää itse itsensä.
(tehtaalla on käsittääkseni ohjelmoitu tietty..rajallinen määrä erilaisia vaihtoehtoja joiden puitteissa "sopeutuminen" on mahdollista)
Jos ohjauselektroniikka ei pysty sopeutumaan niin pa-seos muuttuu väistämättä laihaksi..joka taas aiheuttaa mm. venttiilivahinkoja ym.
Onko siis tarpeen säätää moottorin ohjauselektroniikkaa kun autoon vaihdetaan vapaavirtaussuodatin?

Jotta asia olisi riittävän hankala niin kysyin asiaa kahdelta eri henkilöltä jotka lienevät asiantuntijoita/ammatti-ihmisiä..ja vastaukset olivat aivan päinvastaiset.
Toisen mielestä ohjauselektroniikka pystyy säätämään itsensä vaivatta..ja toinen taas oli vakaasti sitä mieltä että ei pysty vaan että uudelleen ohjelmointi on välttämätöntä jotta esim tuon laihan seoksen riskit vältetään.

Kuinka on?? Mikä on porukan mielipide/ tiedot ko asiasta?

(toivottavasti edes jotenkin pääsitte kärryille tuosta mun ajatusleikistä:) )
kapa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja kapa »

Käytännössä, kun otat koko suodattimen pois niin silloinkin ilmaa pääsee moottoriin vain 2-5% enemmän. Tämän pystyy vakioruisku hallitsemaan helposti.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Joo..sehän on selvä että 40% parempi virtaus ei tarkoita 40% enemmän ilmaa koneeseen..ei lähellekään..sillä vaan aloin miettimään kun noiden ammatti-ihmisten näkemykset olivat aivan päinvastaiset toisiinsa nähden..

Sitä en sitten tiedä onko esim 2% lisäys suuri vai pieni elektroniikan kannalta ajatellen..
No..pientä aivojumppaa kuitenkin..jos ei elektroniikalle niin itselle ainakin :smile:
Opelix
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelix »

Helpoimmalla pääset, kun otat yhteyttä Opel Oy:n (olettaen, että ko. auto on Opel) tekniselle puolelle ja kysyt mihin asti auton "aivot" pystyvät seoksia säätämään.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Juu..no,tuon kielteisen vastauksen antaja oli Opelin edustaja..tosin sitten taas sen toisen näkökannan esittäjä muuten perehtynyt aikas hyvin juuri tuohon autojen elektroniikkapuoleen..että ota siitä sitten selvää... :smile:

Eipä silti..ei tuolla nyt niin suurta väliä ole kun en ole omaan autooni suodatinta vaihtamassa..lähinnä vain pohdiskelin asiaa ajankuluksi..
cruz
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja cruz »

ei tarvitse säätää.ilmamäärä mittari hoitaa
määrän mittauksen.sekä lampda anturi.
thomas
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja thomas »

Tuohan on nyt päivänselvä asia, että moottorinohjaus pystyy säätämään pienet erot imuilman määrässä. Pystyyhän ohjauselektroniikka sopeutumaan lämpötilan muutoksiinkin. +30 ja -30 välillä on aika suuri ero. Mitenkäs se peukalosääntö meni? 5 astetta kylmempää ilmaa ja 1% lisää tehoa???
Niin ja voihan se suodatin olla myös tukkoinen, jolloin päästöt kasvaisivat tolkuttomasti, mikäli mottorin ohjaus ei osaisi sopeutua pienempään ilmamäärään.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Kiitoksia kommenteista. Minäpä taidan selvitellä vielä siltä "ooppeli-mieheltä" lisäperusteita miks hänen mielestään elektroniikka vaatii säätöä venttiili- ym vaurioriskin takia. Samoin kuulemma takuu raukeaa jos suodatin vaihdetaan.
Hmm..niin tuohon tukkoiseen suodattimeen ja päästöjen lisääntymiseen vielä: mistäs sen sitten muuten tietää etteikö juuri niin käykin että päästöt kasvaa tolkuttomiksi jos suodatin on tukkoinen ja imuilman määrä vähäinen..jos/kun ohjauselektroniikka ei pysty sopeutumaan myöskään niin pieneen ilmamäärään??
Edelleen mietin myös sitä onko esim 5% imuilman määrän lisäys pieni vai suuri lisäys ohjauselektroniikan kannalta katsoen..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-02-13 20:54, mä wrote:

Edelleen mietin myös sitä onko esim 5% imuilman määrän lisäys pieni vai suuri lisäys ohjauselektroniikan kannalta katsoen..
Siis perusasiat kuntoon...

Mikä auto on kyseessä, kun en omista kristallipalloa?

Siis mikä ilmamamäärän mittaustapa kyseessä?

No oli ilmamassa- tai ilmanpainetunnisteinen järjestelmä, niin molemmissa osakuormalla hoitaa lambda-säätö rikastuksen.

Täyskaasulla ei ole takaisin kytkentää (ellei laajakaista lambda), mutta ilmanpuhdistimen vaikutus on pieni max 5%, jonka kompensoi moottorin ohjaus.

Toisaalta jos moottorinohjausjärjestelmä sitä kompensoisi, niin tulisi tehoa lisää (seos lähemmälle optimia ja sitäkin lisää). Siis autosi on kumminkin täyskaasulla säädetty tehtaalla liian rikkaalle.

Kannattaa kokeilla imuilman NTC tunnistimelta signaali originaali suodattimella ja vapaavirtaus suodattimella. Jos jännite on pienempi samoissa olosuhteissa vapaavirtaus suodattimella kuin originaalilla, niin suodatin imee jäähdyttäjän läpi ilmaa ja näin ollaan metsään menossa.

Vaikutusta voi tarkailla ilmamassamittarin MAF tai ilmanpainetunnistimen MAP signaalista.

Max 30 % vapaavirtaussuodatin asennuksista imuilman virtausta on ajateltu, joita minä olen katsellut. Toisaalta imuäänet kasvaa ja näyttää hyvältä, sehän riittää suurimmalle osalle.

j.h

6 astetta lämpimämpi imuilma, niin tehoa pois 1%.
simo.n
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja simo.n »

no tämä minun asia liittyy jotenkin tähän aiheeseen: ostin f-astraan 1.6 8v kartiosuodattimen, se letku sieltä ilmanottoputkesta mikä menee ruiskulle tai mihin lie jäi paikalleen, suodattimen alta lähti vaan se vanhan suodattimen kotelo. auton käytös muuttui ihan täysin, kiihtyi hetken paremmin mut siihen jäi , huippunopeus laski reilusti ja ääni kasvoi ...reilusti ?! eli ei mitään hyötyä, mikähän tuossa nyt meni vikaan ?
Opel Astra H Z18XE
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että ei kone saa mielettömästi enemmän ilmaa vaan helpommin. Imuaukon tai ilmanputsarin lähtöaukon halkasija vaikuttaa siihen enemmänkin. Eli samalla aukolla mutta "avarammalla" ilmanputsarilla koneen hengitystä ei vaikeuteta niin paljon kuin esim. vakioputsarilla. Joten kone hengittää helpommin.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Hyvä kommentti jpisteh! :smile:

Jatkokysymys sinulle..ja muillekin: Imuilman lämpötilan vaikutus tehonnousuun/ laskuun?
Lienee huomattavasti suurempi kuin virtauksen helppous/ ahtaus?!
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Ilman lämmetessä tiheys pienenee ja tehot laskee,tosin sitä ei varmaan vapaasti hengittävässä niinkään huomaa.

Esim. Turboissahan ahtoilma jäähdytetään ja tehot nouseekin jo melko huomattavasti.

Ei noi vapaavirtaussuodattimet mitenkään autuaaksi ketään tee,muutakuin imuäänet kasvaa ja joillekkin se on = paljon tehoa
:wink:

Ennen vaparin hommaamista voi kokeilla autoa
lyhyesti ilman koko vakiosuodatinta,sen enempää se auto ei tule muuttumaan.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Joo..mut kuten sanoin en oo hommaamassa omaani vapaavirtaussuodatinta..vaikka turbo onkin (jotkut väittää että turbossa pitäis ehdottomasti olla vapari..)
Kunhan vain pohdiskelin asiaa.. :smile:

En nimittäin minäkään usko sen tuovan muuta kuin imuäänet kuuluviin..ja kuten sanoit äänet on vain ääniä..ei tehoa..ja mä oon vissiin sen verran vanha ukko jo että en niitä imuääniä ihan välttämättä halua :smile:
kapa
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja kapa »

Gti magazinessa oli jokin aika sitten filsutesti jossa paras tehonnoust tuli Twisterillä; 1,8l Zetek mottiin tuli 10hp lisää... Testi tehtiin moottorilabrassa joten olosuhteet oli koko ajan samat. Seossuhde myös säädettiin aina samaksi jolloin muuttunut seos ei selitä eroa. Vastaavia testejä on varsinkin amerikan lehdissä paljon...

En nimittäin minäkään usko sen tuovan muuta kuin imuäänet kuuluviin..ja kuten sanoit äänet on vain ääniä..ei tehoa..ja mä oon vissiin sen verran vanha ukko jo että en niitä imuääniä ihan välttämättä halua :smile:
Vastaa Viestiin