Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Yleensä olen kuullut että vain automaattivaihdelaatikoihin tarvisi lisätä/vaihtaa öljyä, mutta eikö se kannattais tehä ihan normaaliin manuaaliinkin joskus?
Talvisin tuntuu tosi jähmeältä pakkasilla, uudet öljyt olis varmasti notkeammat ja vähemmän (mahdollisesti) kondensoitunutta vettä mukana?
Ja tuskin nuo laatikot pölytiivitäkään kuitenkaan on, vanhat öljyt pois niin sais mahdolliset vuosien saatossa sorateiltä kerätyt pölyt ja hiekat pois laatikosta?
Kertokaa onko mitään järkeä vaihtaa ne vaihdelaatikon öljyt. En tosin kuuntele niitä jotka sanoo ettei ole mitään järkeä
Kyllä kannattaa vaihtaa. Sekin on totta, että esimerkiksi F-Astran huolto-ohjelmaan ei kuulu vaihteistoöljyjen vaihto lainkaan, mutta ei saksalaisinsinööri ole ajatellut, että tällaisessa kehitysmaassa autoilla ajellaan pitkälti yli 200tkm.
Hiomatahnaahan siitä vajaasta parista litrasta öljyä tulee vuosien saatossa.kun kuitenkin laatikosta irtoaa vähän metallia sekaan eikä öljyllä ole minkäännäköistä suodatinta.
Itse olen vaihtanut noin joka neljäs vuosi,eli noin 70-80tkm välein.
Eikä nuo laatikoitten särkymiset nykyautoissakaan mitenkään harvinaisia kuulu olevan. Jos autostaan huolta pitää,niin kannattaa ne öljyt vaihtaa.
Onko esim. A-Omegan lootassa öljyjen tyhjennys roppua..kun oon sellasta juttua kuullut, ettei sellasta kaikista opelin laatikoista löytyisi, vaan täytyisi irroittaa jokin levy..?
Itekkin oon aatellut ne öljyt vaihtaa tässä pikkuhiljaa, kunhan selviäis että onko toi juttu täys tornari..
Ei ainakaan etuvetoisista tahdo proppua löytyä,eli koko peltinen pohjalevy pois ja uuden tiivisteen kanssa paikoilleen.
Ei ole paha homma jos auton alle pääsee montulla tai nosturilla.
Roppua ei ole vissiin siksi,kun öljynvaihto ei kuulu nykyään enää viralliseen huolto-ohjelmaan
Opel 4 ever kirjoitti:Hiomatahnaahan siitä vajaasta parista litrasta öljyä tulee vuosien saatossa.kun kuitenkin laatikosta irtoaa vähän metallia sekaan eikä öljyllä ole minkäännäköistä suodatinta.
Ei ole suodatinta, mutta siellä on kaksi magneettia jotka keräävät sen metallipurun pois öljyn seasta. Toinen magneetti on lootan sisällä joten siihen ei pääse käsiksi salkkua avaamatta, mutta toinen magneetti on lootan tarkistusproppu, joten se on helppo putsata. Normaaliin huolto-ohjelmaankin kuuluu lootan öljyjen tarkistus ja silloinhan se proppu avataan eli saadaan purut pois.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tuon tarkastuspropun magneettisuuden olen huomannutkin,mutta tuo lootan sisällä oleva palikka onkin uutta tietoa.
Täytyypä pitää silmät auki,kun ensikerralla on tasauspyörästön luukku auki.