X20XEV ja "ahtimen ääni" kierrosten mukaan?!?
X20XEV ja "ahtimen ääni" kierrosten mukaan?!?
Mistähän voisi moinen johtua? Ääni kuuluu vaikka moniurahihna olisi pois paikoiltaan, jakopää uusittiin merkkiliikkeessä ->ääni jatkuu! VAnhalla jakopäällä oli ajettu noin 40tkm eikä pumpussa tai rullissa ollut välyksiä...
Tosiaan ääni on kuin laturi vetelisi viimesiään, siksi tuli laturikin uusittua. Moniurahihnan kiristimen ja tehostajanpumpun saa laskea pois äänen aiheuttajista, sillä ääni tosiaan kuuluu vaikka hihna olisi poistettu.
Ääni (vinkuna) tosiaan kovenee kierrosten mukaan, tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu laisinkaan. Parhaiten ääni kuuluu +3000rpm kierroksilla.
Imuvuotoja ei löytynyt, käytiin cleanerilla paikat läpi.
Mikä ihme tuon vihellyksen voisi saada aikaan??
Tosiaan ääni on kuin laturi vetelisi viimesiään, siksi tuli laturikin uusittua. Moniurahihnan kiristimen ja tehostajanpumpun saa laskea pois äänen aiheuttajista, sillä ääni tosiaan kuuluu vaikka hihna olisi poistettu.
Ääni (vinkuna) tosiaan kovenee kierrosten mukaan, tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu laisinkaan. Parhaiten ääni kuuluu +3000rpm kierroksilla.
Imuvuotoja ei löytynyt, käytiin cleanerilla paikat läpi.
Mikä ihme tuon vihellyksen voisi saada aikaan??
Itellä on a-vectra x20xev motilla ja siinäki kuuluu tuota vinkunaa ja aluksi aattelin että se kuuluu kajareista, mutta sitte huomasin että ei kuulukkaan. Ja eilen olin kuulevinani ku oli konepelti auki ja vähän annoin jenkaa siitä pellin alta niin ois kuulostanu että se kuuluu laturilta, mutta jos sullakaan se ei johtunu laturista niin ei passaa mennä vissiinkään laturia vaihtaan jos se ei siitä johukkaan.
- Motocoyote
- 'Diplomat'

Hei perskeles, mulla kuuluu sama ääni. Käytin laturin irti ja rasvasin siitä laakerit (jotka kitisi kyllä) mutta toi vittumainen ääni ei hävinny mihinkään.
Jakopäästä en tiiä että miten on korjattu, joten oon ajatellu että vois kuulua sieltä, enkä näinollen oo tohtinu kovin ajaa sillä ennenku saan rempan tehtyä... kaikki moniurahihnan rullat olen rasvannut jne, mutta ääni vaan ei häviä mihinkään. Voisko olla vaan joku resonanssiääni jostain ku kuuluu vaan tietyillä kierroksilla, n. 2000-2200, 3000-3500rpm?
Nyt pistetään vainukoirat liikkeelle ja yritetään porukalla selvittää mikä meiän ekotykeissä vinkuu..
(Tietty se autoki vikisee ku tosimies vie mutta....
)
Jakopäästä en tiiä että miten on korjattu, joten oon ajatellu että vois kuulua sieltä, enkä näinollen oo tohtinu kovin ajaa sillä ennenku saan rempan tehtyä... kaikki moniurahihnan rullat olen rasvannut jne, mutta ääni vaan ei häviä mihinkään. Voisko olla vaan joku resonanssiääni jostain ku kuuluu vaan tietyillä kierroksilla, n. 2000-2200, 3000-3500rpm?
Nyt pistetään vainukoirat liikkeelle ja yritetään porukalla selvittää mikä meiän ekotykeissä vinkuu..
(Tietty se autoki vikisee ku tosimies vie mutta....
Omassa calibrassa aikoinaan oli toi sama ääni. Alkoi ekan moottoripesun jälkeen ja kuului koko 30tkm ja kaksi vuotta mitä auto minulla oli. Itse epäilin laturia, mutta en jaksanut stressata turhia kun kaikki toimi ja autossa oli turbon äänet vaparin hinnalla

Kuului siis vaan ulos ellei ikkuna ollut auki. Ääni ei ollut kova, tai ainakaan verrattuna imu ja pakoääniin
Auto oli siis -94 x20xev calle ja kilsoja oli reilut 150tkm kun ääni rupesi kuulumaan.
Kuului siis vaan ulos ellei ikkuna ollut auki. Ääni ei ollut kova, tai ainakaan verrattuna imu ja pakoääniin
Auto oli siis -94 x20xev calle ja kilsoja oli reilut 150tkm kun ääni rupesi kuulumaan.
Leon FR 20vt
Kuuluu sisätiloihin kun kierrokset on jotain 2000rpm+. Monet on sanonut että on ihan normaali ääni. Mistälie sitten kuuluu. Noin suuren äänen aiheuttajana tuskin on alipainevuoto?? Kulutus autossa on matkassa jotain 7 ja kaupungisssa 10l.
Kai sitä tarvii irrottaa jakopäänkotelo ettei se vaan jotenkin saisi sitä vihellystä aikaan....
Kai sitä tarvii irrottaa jakopäänkotelo ettei se vaan jotenkin saisi sitä vihellystä aikaan....
- Motocoyote
- 'Diplomat'

Helvetti, ei oo mullakaan ompussa ku vähän vajaa 160tkm, oisko 158tkm, ja on vielä saman vuosimallinkiAatsi kirjoitti:Omassa calibrassa aikoinaan oli toi sama ääni. Alkoi ekan moottoripesun jälkeen ja kuului koko 30tkm ja kaksi vuotta mitä auto minulla oli. Itse epäilin laturia, mutta en jaksanut stressata turhia kun kaikki toimi ja autossa oli turbon äänet vaparin hinnalla![]()
Kuului siis vaan ulos ellei ikkuna ollut auki. Ääni ei ollut kova, tai ainakaan verrattuna imu ja pakoääniin![]()
Mutta, tottahan siellä joku on korkannut/korkkaamassa ku kerran tommosia ääniä päästää... Eikö täällä tosiaankaan kirjottele ketään joka ois ton äänen lähteen ratkassu? Tuntuu kuitenki olevan aika yleinen "vika"...
Samaa kuuluu täällä.. Itellä 94 vekkuli X20XEV automaatti, ajettu 205 tuhatta. Luulin että se turbomainnen ääni kuuluu laatikosta kun se kuuluu vaan kun lähtee liikkeelle ykkös pykälällä ja kun vaihtaa isomapaa niin ääni häviää.. Uus laturi on ja jakopään remmi ja rullat.. Ei kai se mitään vakavaa ole
Pyöriikö muilla flekti melkein koko ajan näillä lämpimillä keleillä ajossa??
Pyöriikö muilla flekti melkein koko ajan näillä lämpimillä keleillä ajossa??
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
- Motocoyote
- 'Diplomat'

näyttäis siltä että kaikilla noi oireet on ilmaantunu suurinpiirtein samoilla kilometreillä, pienet kilometrikohtaiset erot vois viitata yksilöiden välisiin eroihin... Minunkin mielestäni se kuuluu jostain laturin/jakopään puolelta. Se että kuuluuko se jostain rullasta vai onko se vain jokin resonanssiääni, on vielä arvoitus. Tuntuis vaan että jos jonku rullan laakeri ois kuiva, niin se kuuluis miltei läpi koko kierrosalueen...
- Motocoyote
- 'Diplomat'

-
Powerhousu
- 'Admiral'

Mulla kans -99 225 tkm,mutta ei kuulu mitään turboja...
Laturi on kyllä uusi,muttei vanhakaan mielestäni vinkunut.Uuden laturin myötä autoon tuli kyllä sellainen hienostunut "hyrinä"
Laturi on kyllä uusi,muttei vanhakaan mielestäni vinkunut.Uuden laturin myötä autoon tuli kyllä sellainen hienostunut "hyrinä"
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...