Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
On 2003-02-14 13:13, kapa wrote:
Gti magazinessa oli jokin aika sitten filsutesti jossa paras tehonnoust tuli Twisterillä; 1,8l Zetek mottiin tuli 10hp lisää... Testi tehtiin moottorilabrassa joten olosuhteet oli koko ajan samat. Seossuhde myös säädettiin aina samaksi jolloin muuttunut seos ei selitä eroa. Vastaavia testejä on varsinkin amerikan lehdissä paljon...
Oliko kyseessä ns. kartiomalli vai suodatin koteloon sisään asennettu suodatin?
Olen testin joskus nähnyt, mutta ei jaksa muistaa...
Jos kyseessä kartiomalli, niin silloin asentajan täytyy olla skarppina ja rakennella ilma tulemaan jostain raikkaasta paikkaa, ettei hukata tehon kasvua. Raitisilma ei ole dynohuoneessa mikään ongelma, mutta konehuoneessa siihen joutuu paneutumaan.
Dynohuoneessa ei myöskään patopaineet ole missään vaikutuksessa, toisin kuin tienpäällä.
Jatkokysymys sinulle..ja muillekin: Imuilman lämpötilan vaikutus tehonnousuun/ laskuun?
Lienee huomattavasti suurempi kuin virtauksen helppous/ ahtaus?!
Siis se menee karkeasti tuosta +20 celsiuksesta.
6 astetta kylmemmäksi niin tehoa lisää 1 % ja päin vastoin. Kyllä mulla on jossain tarkempi MAHAn tekemä muuntokäyrästö niin lämpötiloille kuin ilmanpaineille. Sen varmaan voi karkeasti johtaa kaavasta pV = nRT;-)).
Kyllähän se kaasuläppäkotelo tuppaa olemaan autossa kuin toisessakin se suurin pullon kaula, joten vapaavirtaussuodattimen edut tulet isommalla kaasuläppäkotelolla paremmin esiin.
Meikäläisel on b vecaras kartio enkä oo säätäny mitään!!! kone tosin ei aina tykkää pysyä tyhjäkäynnillä päällä! ei kai se oo kartion vika???? Itse veikkailin tyhjk.moottoria. Olin jättäny kartiolle vanhan putken viileempiä ilmoja silmällä pitäen, mutta pienen korikorjaamo reissun jälkeen putkea ei enää ollut!! Ei kai tämä ole maailman loppu???? Eli ei kai vaikuta tehoihin!?
Selvittelin tuota asiaa "oikeassa" elämässä tässä päivänä muutaman..parin ammattimiehen kanssa asiaa pohdiskeltiin ja lopputulos oli se että tokihan se auto toimii ja käy mutta laihan seoksen vaara on hyvinkin todellinen joissain olosuhteissa (missä..sitä en tiedä)
Ja niinkuin kaikki tietää niin laihalla käyminen voi pahimmillaan aiheuttaa hyvinkin nopeasti venttiilien palamisen= kalliin remontin. Siis siinä tapauksessa jos moottorin elektroniikkaa ei päivitetä..päivityksen jälkeen homma toki toimii ja jopa pieni tehonlisäkin saattaa löytyä..
No..nytpä jatkankin kysymystä: onko kellään ollu ongelmia? Venttiilirikkoja tai jotain pienempää?
On 2003-02-18 20:31, pkh wrote:
Mikä/kuka tuo MAHA on? Ois kiva nähä tuo taulukko kun autopuolella opiskelee ja kyllähän insinöörin tuommoset pitää tietää
Eihän oululainen (auto)insinöörinplanttu voi MAHAa tietää, sillä siellähän vaikuttaa vankasti Boschin vihreä väri, Helsigin ingenjöörit tuntee myös MAHAn tuotteet ).
On 2003-02-18 20:33, mä wrote:
Selvittelin tuota asiaa "oikeassa" elämässä tässä päivänä muutaman..parin ammattimiehen kanssa asiaa pohdiskeltiin ja lopputulos oli se että tokihan se auto toimii ja käy mutta laihan seoksen vaara on hyvinkin todellinen joissain olosuhteissa
Noita ammattimiehiä riittää ja niiden neuvoja kannattaa kuunnella ajatuksella. Mikäli niillä kokemusta pakokaasuanalysaattorista ja tehodynamometristä niin, ne tietävät mistä puhuvat.
Muuten ne todennäköisesti puhuvat lämpimikseen tarpeetonta MUTU-tietoa tai sitten ne käyttävät hyvää kristallipalloa.
Laihalle menon riski on olemattoman pieni pelkän vapaavirtaussuodattimen johdosta vapaasti hengittävässä moottorissa (auto on siis muuten normaalikunnossa autotehtaan jäljiltä). Toisaalta itse testaisin kyllä homman dynossa ja pakokaasuanalysaattorilla, kun on moiseenkin mahdollisuus sekä olen hiven tiedonhaluinen (=utelias).
niin no..kaipa niillä jotkut vaatimukset on merkkokorjaamon työhönotossa..
No..totta kyllä on että mielipiteitä on varmaan yhtä monta kuin on sanojaakin..mutta kohta alkaa kieltämättä tuo asia kiinnostamaan/vaivaamaan sen verran että pitää varmaan jostain hommata vapari ja käydä jossain mittaamassa miten asia on?! Sittenpähän tietää vastauksen varmasti
Olen hieman erimieltä tuon suhteen..asia nyt ei liene niin "spesiaalia" virittämistä etteikö merkkihuollossa yli 10v työskennellyt kaveri pystyisi vastaamaan kysykseen!
Ja jos tuon tasoiseen asiaan ei merkkihuollon kaveri pysty vastaamaan niin TODELLA heikoilla kantimilla asia silloin on kyseisen merkkihuollon henkilöstön osalta!
On 2003-02-19 14:01, mä wrote:
Olen hieman erimieltä tuon suhteen..asia nyt ei liene niin "spesiaalia" virittämistä etteikö merkkihuollossa yli 10v työskennellyt kaveri pystyisi vastaamaan kysykseen!
Ja jos tuon tasoiseen asiaan ei merkkihuollon kaveri pysty vastaamaan niin TODELLA heikoilla kantimilla asia silloin on kyseisen merkkihuollon henkilöstön osalta!
Siis kyseessä ei ole mitään speciaali virittämistä, mutta asiaan perehtyminen vaatii tehodynon ja pakokaasuanalysaattorin yhtäaikaa käyttöön. Välineiden lisäksi on hyvä olla hiven autoalan koulututusta sekä helvetisti intoa ja vapaata aikaa. Sitä tietoa ei hankita 10 vuotta itkumuurilla ollessa.
Kysymykseen vastaaminen ei ole mikään ongelma: "Kysy ihan mitä vaan, niin minä vastaan ihan mitä vaan."
Ei asia ole heikolla kantimilla vaikka hän ei asiaan tiedä oikeita vastauksia (varsinkin jos hän sanoo sen suoraan). Sillä heillä on ihan riittävästi hommia niiden tuotteiden kanssa, joita tulee tehtaalta.
Ei merkkiliikkeet/automaahantuojat voi testata kaikkia viritysvariaatiota, joita heidän tuomiin autohin tehdään. Minusta se olisi enempi virityslaitteiden maahantuojan ja valmistajan töitä.
j.h
Työnjohtajaksi/huoltoneuvojaksi tms. itkumuurille pääsee ihan kuka vaan, todisteena voin pitää itseäni.
Olet varmaan oikeassa..ja sitä suuremmalla syyllä ihmettelen jos TODELLA on niin että reilut 10v kokemuksen nimenomaan Opelien huoltamisesta/ korjaamisesta omaava henkilö ei osaa vastata kysymykseen vaparista ja moottorin säätötarpeista!! Kysymys ei tosiaan voi olla niin spesiaalialaa ettei siihen osais vastata!!??
Jos tosiaan on noin että vastausta tuohon kysymykseen pitää epäillä niin alan myös todella vakavissani miettiä uskaltaako autoa ylipäätään edes huollattaa..lähinnä kai missään jos ammattitaito on tuota tasoa korjaamoilla!!!
Nimittäin uskallan väittää että osaan vaivatta vastata 100x vaikeampiin kysymyksiin koskien omaa ammattialaani kuin mitä tuon vapari- moottorinsäätö kysymys on kyseisen alan ammattimiehelle!!!
SANOKAA NY JOKU ETTÄ NE OSAA SIELLÄ MERKKIKORJAAMOLLA EDES JOTAIN...
Minusta odotat sellaisia taitoja työnjohtajalta, jota hän työssään tarvitse olla.
Ei työnjohtajalla ole aikaa ja välineitä testata mitä ja minkälaisia säätöjä minkäkin valmistajan viripalikat vaativat (Astra-F, Agila-A, Omega-B jne). Monelta kyllä ammattitaito löytyisi, siis puuttu se tehodyno (pakokaasuanalysaattori löytyy). Minusta viripalikan valmistajan on testattava ja kerrottava mitä se vaatii mihinkin autoon, jos se mainostaa kyseistä tuotetta johonkin sopivaksi.
Minulla on tuttuja ja kavereita paljon merkki- sekä yleiskorjaamoilla. Kun haluan neuvoa, niin pääsääntöisesti soitan kaverilla, joka on merkkikorjaamossa töissä, sillä siltä saan yleensä nopeimmin ja varmimmin halutun tiedon, jollei muistista niin korjaamo-ohjelmistoista. Joka korjaamolta löytyy ns. Ässiä sekä työhönsä leipääntyneitä asentajia. Luotan viikottain merkkikorjaamojen osaamiseen.
j.h
Sehän on selvää, että meistä jokainen on alansa huippu alallaan .
Siis mä nyt tarkenna vielä: tämä kaveri (siis henk.koht kaverini) On reilut 10v tehnyt töitä nimenomaan siellä korjaamon puolella..tuskin päivääkään siinä työn vastaanottotiskillä!
Hänen mielipiteensä siis oli että ei välttämättä ole järkevää ottaa riskiä vaparin kanssa jos ei samalla tarkasta/ päivitä moottorinohjausyksikköä (vai mikä se nyt virallisesti olikaan...?) Näin varmistuu se että homma VARMASTI pelaa eikä vaurioita synny!
Eli siis alkuperäiseen kysymykseen palaten..Opel-merkkisen hlöauton moottorinohjauselektroniikka ei täysin varmuudella pysty kaikissa tilanteissa säätämään itse itseään sille noin 5% imuilman kasvulle.
Tämä sitten oli vain hänen mielipiteensä..joku toinen voi olla eri mieltä,mutta en nyt ihan heti haluaisi asettaa tuonkin verran KÄYTÄNNÖN kokemusta Opeleista omaavan, alan koulutuksen saaneen henkilön ammattitaitoa kyseenalaiseksi.
Nimittäin jos hänen kaltaisensa hlön ammattitaito on kyseenalaistettava niin samantien kyseenalaistan tämän maan autopuolen koulutuksen yleensä..sehän on näin ollen ala-arvoista..ja korjaamoilla työskentelevien asentajien tietotaito naurettavalla tasolla.
Näin tuskin kuitenkaan asianlaita on?!