-99 Vectra glappi vetoakselissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

-99 Vectra glappi vetoakselissa

Viesti Kirjoittaja Rohan »

Tuo ei varmaan ole ihan normaalia, eli vetoakselit molemminpuolin glappaa noin 3mm veihdelaatikosta lähtevässä päässä. Onkohan tuo sellanen, että voi paukahtaa koska vaan? mitäs kustantaa korjauttaminen? Kannattaako korjautta heti? :o
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

Eikö mitään hajua? Ettei vaan kosla hajoa alle :-?
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Itsellänikin on vetoakseleissa klappia (varsinkin sisäpäässä) melko paljon. Lähes jokaisessa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa kuuluu edestä melkoinen paukaus, kun vetarin sisäpää hakkaa väljyyttään edestakaisin.
Kuulunut jo viimeiset 35tkm, eikä ole vielä paikat hajonneet.
En ole ajatellut vielä tehdä asian eteen mitään, ajetaan niin kauan kuin kestää. Autolla ajettu tällä hetkellä vajaat 350tkm.

Vai meinasitko klappia pyörityssuunnassa, vai juuri tuota mainitsemaani pitussuuntaista klappia?
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

Pituussuunnassa ei tunnu mtiään, mutta melkoista on eestaas kiskottaessa. Mitään ääniiä en o kuullu missään vaiheessa. Auto on ollut mulla vasta muutaman viikon, eiks tuo nyt olis selkeästi liikkeen vastuulla korjautta vielä? Kaveri sanoi, että on positiivista, ettei toisella puolella mikään liiku, kun kiskoo toiselta puolelta ;).
Luin kuluttajaviraston sivuilta, että 2kk on kohtuullinen aika valittaa ilmenneistä vioista käytetyssä autossa. 6kk on vissiin vetokoneistolla takuuta.
Onko tosta sitten jollain kokemuksia tai tulkintoja, onko tuo sellainen vika, että olis ilman muuta myyjän vastuulla? Pitääkö mun todistaa, että se vetoakseli ei ole kulunut mun ajossa (reilut 1000km) niin paljoa?

Niin ja autolla on ajettu 133tkm tässä vaiheessa.
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

Onks tämä nyt niin vaikea kysymys/aihe :x
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Mulle ei ole vieläkään selvinny missä suunnassa on klappia. Eestaas ja pituussuunnassa ei sano mitään. Akselissa on 2 suuntaa, akselin suunta ja kiertosuunta.

Mulla 310tkm ajetussa astrassa rengas ilmassa voi kiertää rengasta eestaas muutaman sentin eli on klappia kiertosuunnassa ja on aika yleistä opeleissa. Akselin suuntasta klappia en ole kokeillu, mulle riittää et ne akselit pysyy paikoillaan.
kurttu
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

Kertokaas ny onkos tollanen glappi normaalia? Paikallisessa opel liikkeessä oltiin sitä mieltä, että välystä voi olla ihan normaalistikin. huom. -voi- olla :).
Tarttis tietää aika varman päälle, ennen ku alkaa räyhäämän aiheesta lliikkeelle :o
Jos joku ystävällinen kävis vaik nykäsemässä samanikäisen vectransa akselia, että onko välystä vai ei 8)
Osku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Rohan kirjoitti: Tarttis tietää aika varman päälle, ennen ku alkaa räyhäämän aiheesta lliikkeelle :o
Voi olla aika hankala "todistaa" että tuo todellakin on vika.
Ja etenkin kun ajaessa ei kuulu mitään ylimääräistä.

Siis missä se klappi tuntuu? kun pidät kiinni vetonivelestä vai -akselista? -jos akselista käsin tuntuu välys, niin tietenkin yksi vaihtoehto voisi olla että se vetonivelen lukitusrengas (kai vectrassakin semmonen on?) on irronnut.
Rohan
'Kapitän'
'Kapitän'

Akselista kun kiskoo, niin tuntuu. Kilautin yhdelle korjaamolle ja siellä sanottiin, ettei sen kyllä kuulu liikkua mihinkään suuntaan. Soitin myös autoliikkeeseen ja sanoivat, että on kaksi vaihtoehtoa: a) vien auton sinne ja he tarkastuttaa sen ja korjauttaa jos on tarvis B) tarkistutan auton itse valtuutetussa liikkeessä ja faksaan heille lausunnon + kustannusarvion. Totta puhuen en ihan täysin luota ko. paikkaan, ainakaan sen myyjän käyttäytymisen perusteella joka ton auton mulle möi :)

Ei siellä liikkeessä ainakaan heti käsketty painumaan h*lvettiin ja oli siellä vaihtoautopäällikkökin sitä mieltä, että jos se nyt ihan oikea vika on niin korjataan se heidän laskuun. Tarkistuttaminen maksaa parikymppiä, jonka ny kai voi itkemättä omasta taskusta pulittaa - aion kyllä faksata myös laskun tarkistuksesta sinne liikkeesee, eihän ostajalle saa koitua mitään kuluja tällaisesta.
Alku on lupaava, mutta katsotaan ny, mihni sitä päänsä on pistänyt.

Mutta edelleen jos jollain on vastaavia havaintoja noista vetoakseleista ni tietoa otetaan ilolla vastaan :D
Vastaa Viestiin