Moottorin vikakoodi valo A omega?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Moottorin vikakoodi valo A omega?

Viesti Kirjoittaja rausku72 »

Elikkä pihassa makaa uusin sijoitukseni -(z)- omega 88' 2.0l (20se luultavimmin) koneella.. 8)

Niin kysymys kuuluu, että kuulu tuossa autossa olla sellanen moottorin vikakoodi valo. joka palaa aina moottorin käynnisttetyä vähän aikaa ja sitten sammuu (sellainen oranssi valo mittariston alareunassa).
Itse kyllä epäilisin että näin pitäisi olla, kun esim. kone huoneesta löytyy sellanen pistoke johon laitetaan A ja B pistoke hyppylangalla yhteen ja katotaan se vikakoodi...

Mutta kun tosa omegassa se valo ei pala missään vaiheessa, eli voiko olla että se lamppu on palanut??

Ajattelin kysäistä näin ennen kuin menen purkamaan sitä mittaristoa, ettei tee turhaa työtä.. :oops:
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
liteFun
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kun käännät avaimesta siihen ACC vai mikä asento se on (eli virrat päälle, ei käynnistykseen asti), niin check controliin (mittarin alaosaan) pitäs syttyä kaikki olemassa olevat valot.
Myös se moottorin kuva missä on salama keskellä (vika sähköjärjestelmässä ohjekirjan mukaan).
Lamppujen yms valot sammuu itekseen, tuo moottorin kuva vasta kun käynnistää samoin kuin öljynpainevalo. Jarruvalo sammuu kun polkaiset jarrua.

No jos ei syty se moottorin kuva ollenkaan, niin tarkista syttyykö sinne vasemmalle puolelle muitakaan. Jos ei, sillon kannattaa tarkistaa ne pari merkitsemätöntä sulaketta rasiasta (oliko numerot 28 ja 29), itellä sammunu merkkivalot ku noi sulakkeet jostain syystä poksahtanu.
Jos muut valot palaa, niin sitten joudut polttimon vaihtaa todennäköisesti.

Mittariston irrottamisessa polttimoiden vaihtoa varten auttaa Haynesin korjausopas, saatavilla hyvinvaruystetuista kirjastoista, autokirjojen hyllystä :)
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Kiitos vaan vastauksesta! :)

Juu sinne vasemmalla puolelle ei syty mitään valoja, eli ihan pimeänä on....
täytyy kattoa noi sulakkeet ja jos ne on kunnossa ni sitten vaan purkamaan mittaristoa... :evil:

Alfamerin korjausopas löytyykin, eli kyllä se parkaminen onnistuu... :wink:
Erno
liteFun
'Senator'
'Senator'

Ne sulakkeet voi kans näyttää ehjiltä niinku mulla oli.
Suosiolla vaan uudet sulakkeet just niihin kahteen alarivin oikeanpuoleisimpaan paikkaan niin toimi kaikki valot mittaristossa.
Niitä ei ainakaan mulla oo tosiaan kanteen merkitty mitenkään, joku tarkotus niillä kuitenki on kun ainaki noihin merkkivaloihin vaikuttaa.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

mä kävin äsken kattomassa noi paikat 28 ja 29 mutta ne oli ihan tyhjät, eli ei ollut edes johtojen "naaras päitä" siellä mihin olis voinut edes laittaa sulakkeen... :o

Ja kyllä mulla palaakin sen trippimittarin nollaus painikkeen vieressä vasemmalla puolella kaksi punaista valoa (jotain jarruihin liittyviä), mutta ei muita..

eli täytyy sitten varmaan purkaa se mittaristo... :evil:
Erno
liteFun
'Senator'
'Senator'

Varma en oo niistä numeroista, 2 oikeanpuoleisinta paikkaa kuitenki missä on ihan kuparit että sulakkeet kuuluu ja niitä ei oo kanteen merkattu..
Saattaa olla kyllä jotain erojaki sitte omegoissa, mutta jos sulla esim. käsijarrun merkkivalo palaa (P) niin sillon se on melko varmasti se polttimo palanu.
Ettei ois otettu pois ku jatkuvasti herjannu jotain?
Se purkaminen ei mitään herkkua oo, en oo ite koittanu mutta tällä foorumilla kehuttu että kun vaijerin irrottaa vaihdelaatikosta niin saa nätimmin sen mittariston irti tai ainaki vaijerin sinne perään kiinni helpommin.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Mittaristoon saan nämä valot palamaan:

http://groups.msn.com/Opelit/mittaristo ... PhotoID=97

http://groups.msn.com/Opelit/mittaristo ... PhotoID=98

Sulakerasiassa näyttää tältä:

http://groups.msn.com/Opelit/mittaristo ... PhotoID=99

Olen mä muutamaan otteeseen irrottanut mittariston A vekkulista, ei se ainakaan mikään siisti homma ollut... :(
Erno
liteFun
'Senator'
'Senator'

http://humppa.pp.fi/omega/Mittari_vasen.jpg tuossa mun mittarin vasen puoli kun virrat laittaa, palaa sähkovika ja jarrupainekko toi oli toi punanen.

http://humppa.pp.fi/omega/Sulakkeet.jpg tuossa sulakkeet.
Tuo yks missä näkyy että sulake puuttuu on etusumuvaloille, siinä ei sulaketta tarvi kun sumuvalot on autosta poistettu :)
Muutama ylimääränen sulake on tossa tungettuna oikeaan reunaan ja noi 2 sulaketta oikealla välin vieressä mulla on siis mittariston merkkivaloihin vaikuttanu, sulla näkyy tosiaan puuttuvan niistä kohti kontaktit kokonaan.
Ootkos koittanu sulakkeita laittaa noihin 3 paikkaan mistä puuttuu, vaikka niitten ei vikaan pitäs kai liittyä?

E: niin ja joo, polttimon palaminen kai se todennäkösin syy että se valo ei toimi :)
Noita ku menee vaihtamaan niin kannattaa kaikki samalla kertaa, ja ite oon meinannu että jos vaihdan niin vaihdan polttimokannalla oleviin ledeihin, keltaisiin tai valkoisiin.
liteFun
'Senator'
'Senator'

[ot]
Omegan mittaristo on kyllä ihan kiva, varsinki ku on muutamat paikat merkkivaloille mitä ei käytä niin sinnehän näppärästi laittaa omille systeemeille kivat valot.
Pitäs postista hakea sellaset led-valot kun paketti tuli, "ritari ässä" valot, tiedä sitten laitanko edes autoon mutta jos laitan niin ryövään (heräte)virran käsijarrulta ja laitan sille merkkivalon johonkin sopivaan paikkaan mittaristossa, ja silloin jos maskiin ne ledit laitan niin ne palaa vain kun käsijarru on käytössä.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Ne sulake paikat joissa ei ollut sulaketta omassa sulakerasiassa olivat, sähkölaseille joita mulla ei ole... joten ei ollut mitään hyötyä vaikka laitoin sinne sulakkeet..

Mittaristo purkuun vaan jossain vaiheessa kun kerkee, ja samalla vaihtaa noi kaikki mittariston merkkivalot...

OT: mistä sä muuten hankit noi "ritari ässä" valot? :lol:
Erno
liteFun
'Senator'
'Senator'

Jaa, meillä on sitte Omegoissa erilainen sulakerasia?

Ylärivi: vasen parkki, oikea parkki, vasen pitkä, oikea pitkä, vasen lyhyt, oikea lyhyt, (ruotsi/norja huomiovalot (alennettu jännite?)), jarru & vilkut, pyyhkijä & töötti, takasumuvalot
Keskirivi: tyhjä, flekti, t.sytytin & penkin läm., koukku & takaiskari, hätävilkut & kello yms, [FI], etusumuvalo, takalasin huurteenpoisto, etulasit, takalasit
Alin rivi: oisko sisävalon ajastin?, vesipumppu?, lukitus & penkin läm., pitkät?, (sähkökattoluukku &) sähkölasit, jarruvalo? & lampunpesuri, (?hammasratas?) & ABS (ei oo), tyhjä (28), tyhjä (29), tyhjä (30)

Noista siis 30 oikeasti tyhjä sulakkeen paikka, 28 ja 29 vaikuttaa mulla mittaristoon...

Omega 2.0i GLS on siis mun auto

[ot]
Ledit taisin tilata http://www.varaosamarkkinointi.fi/produ ... &g2=f580e8 tuolta, myy vain sinisillä ledeillä.

http://humppa.pp.fi/omega/Ledit.jpg tuolta näyttää mun Omegassa modatussa Asconan maskissa noi ledit, ja ne siis vaeltelee eestaas tuossa.
Kirkas muovi siinä ledien päällä on, laitoin akan mustista polvisukista palat päälle :D ja hyvin toimii, ei erotu niin selkeästi että siellä jotain olis ennenku laittaa ledit vaeltamaan.
Sähköt otin sumuvalojen piuhasta kun niitä ei mulla oo autossa.

Lisäys: parkit joutuu siis olla päällä että sumuvalojen kytkin toimii, ei haittaa mua. Ei viittiny alkaa omia kytkimiä laittamaan ku muistin että toi sumuvalon kytkin on tarpeettomana kojelaudassa kiinni :)
Pimeällä varmaan hyvän näkönen.
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Mulla noi sulakerasian paikat on ainakin näin http://groups.msn.com/Opelit/mittaristo ... hotoID=101
http://groups.msn.com/Opelit/mittaristo ... hotoID=102

kyllä noi muuten näytti aika samalta, paitsi että 19 ja 20 oli sähkölasien sulakkeita ja noissa 28,29 ja 30 ei ollut mitään... :o

ja autona 88' 2.0gls

(OT) tämähän menee vallan vuoropuheluksi... :wink:
Erno
liteFun
'Senator'
'Senator'

Ihan samalta näyttää mutta mitenkäs sulla ei sitte 28 ja 29 oo tarkotettu sulakkeille ku mulla ne on?
Ja ne 19 ja 20 on sähkölaseille, toinen eteen toinen taakse, tai niin pitäs kai olla mutta yhessä vaiheessa keväällä lasit ei toiminu hetkeen ollenkaan mutta ku sulakkeita vaihteli toimi ihan epämääräsesti..
Kosteutta kai jossain oli.

No jokos oot pian vaihtanu sen polttimon?
Itellä kesti viime syksynä kojelaudan sen syvemmän osan mittareitten ympäriltä irrottaminen sen tunnin verran kun ei kirjaa ollu... :)
En irrottanu sitä päälliosaa, en tainnu mittaristoakaan irrottaa mutta kyllähän ne lamput pitäs yhessä illassa ehtiä vaihtamaan... :roll:
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

En oo vielä kerinnyt vaihtamaan, kun on muita hommia niin paljon ettei kerkee... Ehkä jossain välissä täsä heinäkuussa pitäis keritä vaihtamaan ja rekisteröintikatsastaa toi kärry... -(z)- 8)
Erno
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Tosa äsken tarkistin/vaihdoin noi mittariston merkkivalot, aikaa meni noin tunti kun repis sen mittariston kokonaan poies ja laittoi takas...

Kiva yllätys hän siellä oli, kun ei ollut lainkaan lamppua siinä moottorin vikavalon paikalla... :o Oli näköjään edellinen omistaja nakannut sen hemmettiin :evil: , kun oli varmaan palanut vähän liikaa se valo... :lol:

Mutta nyt siellä on valo joka vielä toimii... :wink:
Erno
Vastaa Viestiin