Mikä lämmöneriste vv-suodattimen koteloksi?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
J@gr
'Senator'
'Senator'

Mikä lämmöneriste vv-suodattimen koteloksi?

Viesti Kirjoittaja J@gr »

Eli pitäis tehdä semmonen kotelo/eristeseinä vv-suodattimen ja moottorin väliin ettei moottori turhaan lämmittäis imuilmaa. Mitä materiaalia olette kyseiseen hommaan käyttäny? itse löysin vaan jotain äänieriste mattoa motonetistä mitä vois varmaan käyttää...
ex. Astra G -01 3d 2.0 turbo
Honda S2000 -03
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itse miettinyt jonkinlaisen lasikuitukotelon tekemistä ilmansuodattimelle. Voisi toimia tuohonkin ja saisi tod.näk. melko tiiviiksi?
Jope
OCF Member 2016

Aloin sitten tuumasta toimeen... katsotaan millainen tulee...
Versio no.1 meni v.tuiksi... mutta versioon no.2 sosialisoin emännältä wc:n roska-astian :) Nyt odotellaan, että hartsit kovettuvat...
J@gr
'Senator'
'Senator'

Jope kirjoitti:Aloin sitten tuumasta toimeen... katsotaan millainen tulee...
Oikein... Laita sitten jotain kuvaa miten homma edistyy. Itse olen ajatellu jotain tämän tapaista http://www.nexternal.com/uuc/images/int ... ar_lg1.jpg tuskin noin hienoa tulee mutta samantyylisen yritän väsätä. Huomena jos sais tarvikkeet hommattua...
Honda S2000 -03
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

Tuli kuin tilauksesta tää threadi. Itsekin innostuin perjantaina vääntämään lasikuidusta koteloa omalle suodattimelle. Täällä myöskin versio 1 jonka tein jo syksyllä, meni vituiksi. En vaan suunnitellut sitä kunnolla ja siitä tuli liian iso ja muuta kivaa. Hauskaa tässä on se, että olen jopa työkseni tehnyt suunnitteluhommia. :lol: Nyt innostuin siis uudestaan, ja tästä uudesta on tehty cad-ohjelmalla piirustukset ja kaikki. Ei ainakan sen puolesta mene käsille. :D

Tein siis ensin uretaanista muotin jonka päälle kävin äsken vetämässä 1. kerroksen lasikuitua. Ongelmaksi tässä muodostuu se, että miten saan uretaanit pois sieltä sisältä? No, mekaanisesti ne ainakin lähtee, mutta homma on aika vittumainen. Eli onko mitään ainetta mikä sulattaa uretaania jonka voisi sen jälkeen kaata pois kotelon sisältä?
Brutal
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Brutal »

Eikös bensa/asetoni sulata uretaania? :-? Ainakin styroksi sulaa bensaan.
Signature tai silleen...
T.J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T.J »

Jep uretaanin saa pois polttamalla taikka pelkällä bensalla.
-Turbo Calibra 4*4
-Vectra 2000 4*4
-Astra coupe bertone 2.2
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

T.J kirjoitti:Jep uretaanin saa pois polttamalla taikka pelkällä bensalla.
Jos sen meinaisi polttaa, niin mahtaako lasikuitu palaa? Tai lasikuitu itsessään tuskin palaa, mutta mitenkäs se kovettunut polyesterihartsi?
Jope
OCF Member 2016

Tuosta tuli ruma kuin perkele mutta ajaa kyllä asiansa eli ensin tuollainen, jota vielä kuidutin ja leikkelin
Kuva
Ja tuommoinen siitä tuli yhdistettynä jäteastiaan...
Kuva
J@gr
'Senator'
'Senator'

En tänää ehtinyt vielä rakentamaan mutta kokeilin käytännössä minkä lämpöistä ilmaa toi mun auto imee, mikä on ilman lämpötila ajoviimassa ja mikä on niiden ero.

Eli laitoin ensin auton oman lämpötila anturin ihan maskin taakse että sain vertailu lämpötilan eli ajoviiman. Ajelin sitten motaria noin 10km... lämmöt oli 24,5-25 astetta. Sitten siirsin anturin vv-suodattimen viereen ja ajelin taas noin 10km motarilla samaa nopeutta. Lämmöt nousi vv-suodattimen vieressä 55 asteeseen ja voi olla ettei auton oma mittari edes näytä enempää. Että lämpöero oli ainakin 30 astetta :o Kun ajelin pienemmillä kierroksilla pikku teitä niin lämmöt laski 48 asteeseen.

En sitten tiedä miten paljon kotelo laskisi vv-suodattimelle menevää ilmaa? jos vaikka 10 astetta sais alas tota ajoviiman ja vv-suodattimen imevää ilmaa niin tehoa vois tulla jo pers tuntumallakin lisää. Jostain muistaakseni olen lukenut että ahdetussa bensakoneessa imuilman 1 asteen lasku voisi merkitä jopa 1hv lisäystä.

Nyt kun saisin vielä kotelon tehtyä niin pääsisin testaamaan miten paljon kotelo auttaa.
Honda S2000 -03
J@gr
'Senator'
'Senator'

Kokeilin alumiinista vähän mallata koteloa ja kävin testaamassa lämmöt oli 30 astetta viileämpää kuin eilen. Saman lenkin ajoin, samaa nopeutta ja sääkin oli suurin piirtein sama. Anturi oli siis samassa paikassa kuin mistä eilen mittasin 55 astetta ja nyt tosiaan noitten kahden alumiini palasen kanssa 25 alle kokoajan.

Tossa on pari kuvaa... vielä siinä on pariksi tunniksi tekemistä. Laitan tohon alumiinin päälle 10mm äänenvaimennus mattoa.

http://www.talli2000.fi/jl/kotelo1.jpg
http://www.talli2000.fi/jl/kotelo2.jpg
Honda S2000 -03
Jope
OCF Member 2016

J@gr kirjoitti:Kokeilin alumiinista vähän mallata koteloa ja kävin testaamassa lämmöt oli 30 astetta viileämpää kuin eilen.
Ohhoh... Mitenköhän tuossa omassa virityksessä, kun se suhteellisen tiiviskin eli ei pitäisi imeä (ainakaan kovin paljoa) lämmintä ilmaa koneesta. Tuon luulisi jo tuntuvan ajossakin mutta oma perse on näköjään sen verran tunnoton, että en eroa huomannut vaikka kävin rankomassa...
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

J@gr kirjoitti: Jostain muistaakseni olen lukenut että ahdetussa bensakoneessa imuilman 1 asteen lasku voisi merkitä jopa 1hv lisäystä.

Nyt kun saisin vielä kotelon tehtyä niin pääsisin testaamaan miten paljon kotelo auttaa.
Periaatteessa ahdettu tai ei, niin tehot laskee kun lämpötila kasvaa, mutta yhden kaavan olen lukenut, joka on 6 astetta lämpimämpi imuilma, niin tehot putoaa prosentin. Voi olla huomattavasti lähempämä totuutta.

j.h

1 hv per aste (tuskin pätee 60 hv turbo koneelle ja 600 hv turbokoneelle)
J@gr
'Senator'
'Senator'

jpisteh kirjoitti:
J@gr kirjoitti: Jostain muistaakseni olen lukenut että ahdetussa bensakoneessa imuilman 1 asteen lasku voisi merkitä jopa 1hv lisäystä.

Periaatteessa ahdettu tai ei, niin tehot laskee kun lämpötila kasvaa, mutta yhden kaavan olen lukenut, joka on 6 astetta lämpimämpi imuilma, niin tehot putoaa prosentin. Voi olla huomattavasti lähempämä totuutta.

j.h

1 hv per aste (tuskin pätee 60 hv turbo koneelle ja 600 hv turbokoneelle)
Juuh niin mä kelasin että aika positiivinen heitto toi 1 aste ja 1 hv, varmaan jostain välijäähdyttimen mainos lauseesta jääny mieleen ;) Mutta hyvä jos edes 5hv tulis lisää ettei ihan turhaa rakentele.
Honda S2000 -03
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

J@gr kirjoitti:Kokeilin alumiinista vähän mallata koteloa ja kävin testaamassa lämmöt oli 30 astetta viileämpää kuin eilen. Saman lenkin ajoin, samaa nopeutta ja sääkin oli suurin piirtein sama. Anturi oli siis samassa paikassa kuin mistä eilen mittasin 55 astetta ja nyt tosiaan noitten kahden alumiini palasen kanssa 25 alle kokoajan.

Tossa on pari kuvaa... vielä siinä on pariksi tunniksi tekemistä. Laitan tohon alumiinin päälle 10mm äänenvaimennus mattoa.

http://www.talli2000.fi/jl/kotelo1.jpg
http://www.talli2000.fi/jl/kotelo2.jpg
Sori mene ot:ksi mutta miksi olet jättänyt tuon originaalin koneenpäällä olevan littanan imumputken, kun olet kerran uusia putkia konehuoneeseen laitellut??
Vastaa Viestiin