X18XE1 nykii ja sammuilee **Mahdollisesti ratkaistu**

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mtias
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mtias »

Mulla on 00 vectra x18xe1 koneella, jossa ilmenee nykimista tasakaasulla ajellessa kun kone on lämmin. Myös lievässä kiihdytyksessa joskus tuntuu. ilmastoinnin kun laittaa päälle niin silloinkin kerran nykäsee. Aika outo vika :o . Nykimiset on todella pieniä eikä niitä tunne ellei kunnolla niitä tunnustele. Pitäis yrittää keksiä vika, hyviä ideoita otetaan vastaan!?! Tulpat olen kattonut, niiden pitäis olla kunnossa.

Voishan tuota käydä merkkiliikkessa kyselmässä jos ne siellä voisivat auttaa, mutta ku ne aina haluaa €.
Peemies
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Peemies »

Mulla oli samaa vikaa edellisessä Vectrassa(2.0 16V) ja viaksi todettiin 1 tulpan johto löi läpi.
mtias
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja mtias »

Pitääpä käydä töiden jälkeen mittauttamassa noi tulpan johdot. Jos pääsis tuosta ongelmasta tulpanjohtojen uusimisella, niin ei tarttis enempää hukata aikaa/rahaa. Milläs noi muuten mitataan? Voi varmaan tehdä itsekkin?
Yammu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Yammu »

Zafirassa oli vastaavaa pientä nykimistä aikaisemmin ja se korjaantui Lambda (happitunnistin) anturin vaihdolla pakosarjasta. Vika tosin paheni aikaa myöten siten, että nykiminen lisääntyi pikku hiljaa ja sitten kulku lähes loppui kokonaan. Tämä vika kylläkin sytytti häiriövalon ja vika löydettiin vähän helpommin kuin viimekertainen ilmassamassamittari.
condis
'Agila'

Re: X18XE1 nykii ja sammuilee **Mahdollisesti ratkaistu**

Viesti Kirjoittaja condis »

BanaaniSorsa kirjoitti:vm.2000 Astrassa kyseistä ongelmaa. Eli kesken ajon saattaa nykiä ja sammuilla risteyksiin. Vikavalo joskus syttyy ja se on käyty luettamassa. Antaa ilmamäärämittarin herjaa.

Autoon on kokeiltu:
-Uudella ilmamäärämittarilla testattu, vika palasi hetken ajon jälkeen
-EGR tukittu ohjelmallisesti ja omatekoisella tiivisteellä
-Kaasuläppäkotelo putsattu huolellisesti (kiilloitettu) ja kaksi pikkureikää putsattu myös sieltä.

Ja vika vaan jatkuu... Mitäs sitten??
Täsmälleen samat oireet vm2000 zafirassa...

Testattiin korjaamolla uudella ilmamassamittarilla. Tech2 kiinni autossa ajeltiin mekaanikon kanssa. Alakierrosten nykiminen johtuu ilmamassamittarista (ilmamäärämittari), koska se antaa väärän määrän ajanmittaa kuluessaan... mutta jos moottorin merkkivalosyttyy ja kone sammuu risteyksissä se on ohjausyksikkö.

Minulle vaihdettiin ohjausyksikkö. Nyt kovissa vauhdissa tökkiminen ja pätkiminen ja risteyksissä sammuminen ja moottorin merkkivalon vilkkuminen loppui... alakierroksilla taajamassa nykii vähän edelleen... ilmamassamittari pitäisi vaihtaa, mutta ei tuo minua vielä haittaa... se kuitenkin huononee edelleen pikkuhiljaa...
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Samoja oireita -99 B2 Vectrassa, kone se X18XE1.

Ajettu noin 188tkm ja 10tkm sitten irrotin ja putsasin kaasuläppäkotelon ja porasin sen reiän isommaksi. Samalla tukin EGR:n peltiläpyskällä. Vikana silloin oli tyhjäkäynnin seilaaminen ja sammuminen risteyksiin moottorijarrun jälkeen.

Nyt vika on palannut pahempana. Auto nykii kun ajaa tasakaasulla kun pienen moottorijarrun jälkeen painaa kaasua uudelleen. ja tuntuu jotenkin että alavääntö on joskus aika heikkoa. tyhjäkäynnillä moottori täristää ja kierrokset seilaa noin 500rpm-800rpm väliä. Kun antaa kierroksia moottorin rauhoittuu ja toimii kohtuullisesti.

Auto katsastettiin noin kuukausi sitten ja päästöt oli hyvät silloin, myöskään vikavalo ei ole palanut pitkään aikaan. Viimeksi se paloi helmikuussa moottoritie vauhdissa, kun valo syttyi auto nykäisi voimakkaasti ja valo jäi palamaan. Valo sammui noin kilometrin ajon jälkeen ja luin tämän jälkeen vikakoodit eikä mitään löytynyt?

Nykyisen vian aikana valo ei ole palanut lainkaan. Olisko hyviä neuvoja kellään?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
condis
'Agila'

vectraTBO kirjoitti:... Auto nykii kun ajaa tasakaasulla kun pienen moottorijarrun jälkeen painaa kaasua uudelleen. ja tuntuu jotenkin että alavääntö on joskus aika heikkoa. tyhjäkäynnillä moottori täristää ja kierrokset seilaa noin 500rpm-800rpm väliä. Kun antaa kierroksia moottorin rauhoittuu ja toimii kohtuullisesti.
Mulla oli ja on edelleen pientä nykimistä alakierroksilla.... johtunee ilmamassa mittarista, joka kuluu ajan myötä. Jos saa testerin autoon kiinni niin katsoo siitä paljonko tyhjäkäynnillä menee ilmaa sisään. Jos arvo on 12-13 (en muista yksikköä, oisko litraa minuutissa???) mittari kunnossa mutta jos arvo on keskimäärin alle 12, saattaa aiheuttaa alakierroksillä nykimistä.
vectraTBO kirjoitti: ...Viimeksi se paloi helmikuussa moottoritie vauhdissa, kun valo syttyi auto nykäisi voimakkaasti ja valo jäi palamaan. Valo sammui noin kilometrin ajon jälkeen ja luin tämän jälkeen vikakoodit eikä mitään löytynyt?
Mulla sama juttu. Muistissa oli ilmamassa mittarin vikakoodi... ja sitä se antoi uuden ilmamassamittarin kanssakkin...

Eli kuulostaa sinunkin vika ohjauslaitevialta + vanhasta ilmamassamittarista... tai pelkästään ohjauslaitevialta... en tiedä sitten.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

condis kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:... Auto nykii kun ajaa tasakaasulla kun pienen moottorijarrun jälkeen painaa kaasua uudelleen. ja tuntuu jotenkin että alavääntö on joskus aika heikkoa. tyhjäkäynnillä moottori täristää ja kierrokset seilaa noin 500rpm-800rpm väliä. Kun antaa kierroksia moottorin rauhoittuu ja toimii kohtuullisesti.
Mulla oli ja on edelleen pientä nykimistä alakierroksilla.... johtunee ilmamassa mittarista, joka kuluu ajan myötä. Jos saa testerin autoon kiinni niin katsoo siitä paljonko tyhjäkäynnillä menee ilmaa sisään. Jos arvo on 12-13 (en muista yksikköä, oisko litraa minuutissa???) mittari kunnossa mutta jos arvo on keskimäärin alle 12, saattaa aiheuttaa "uudempialakierroksillä nykimistä.
vectraTBO kirjoitti: ...Viimeksi se paloi helmikuussa moottoritie vauhdissa, kun valo syttyi auto nykäisi voimakkaasti ja valo jäi palamaan. Valo sammui noin kilometrin ajon jälkeen ja luin tämän jälkeen vikakoodit eikä mitään löytynyt?
Mulla sama juttu. Muistissa oli ilmamassa mittarin vikakoodi... ja sitä se antoi uuden ilmamassamittarin kanssakkin...

Eli kuulostaa sinunkin vika ohjauslaitevialta + vanhasta ilmamassamittarista... tai pelkästään ohjauslaitevialta... en tiedä sitten.
Vai että ohjain laitevikaa. On kyllä viimeinen "uudempi" ooppeli mikä tähän perheeseen tulee jos se on rikki :evil:

Hitto kun ei millään viittis viedä autoa paikalliseen merkkikorjaamoon, niiden pääasiallinen toimi kun tuntuu olen rahastaminen eikä niinkään auton korjaaminen. Olis kova sana jos pääsis jossain testaamaan toista massamittaria ja ohjainboxia mutta tuskimpa kellään on sellaisia ylimääräsinä tässä lähistöllä :roll:
Calibra 4x4 Turbo -92
condis
'Agila'

Juuri näin... Kaikista eniten ärsyttää kun noita vikoja ei voi itse etsiä saati korjata. Ja sitten kun menee tuonne liikkeeseen niin nekään ei ole varmoja asiasta. Onneksi täällä ei tuputeta 1200 € osia autoon, mutta se arpominen vian kanssa maksaa kyllä sekin. Ja kun ei noita osia mistään muualta täältäkään saa, joten ei ole vaihtoehtoja. Noh, auto tuli sentään kuntoon.

Nuo oireet on vaan sellaset että 100% varma ei voi olla että se on siinä ohjainlaitteessa se vika. Siksi olisi hyvä jos saisi kokeilla niin kuin sanoit. Sitten vastaan tulee vielä yksi nykyajan korjaamojen ongelma: varastossa ei ole lojumassa noita kalliita osia, vaan ne pitää tilata jostain Delta-auton ruotsin-kiinan-amerikan varastosta... Ja ohjainlaite pitää kaikenlisäksi ohjelmoida joten ei sitä oteta enää vastaan jos sitä haluaa kokeillaa...

taidan itsekkin vaihtaa vm. 1988 Opel Kadett:n takaisin. Sillä ajeli keskimäärin 100€ korjauskustannuksilla vuosittain sattuipa hajoamaan mitä tahansa... Kaiken pystyi itse korjaamaan.
Raketti -75
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Raketti -75 »

Sanokaas pojan koltiaiset tyttelille missä vika kun kadett d 1.3 nykii jatkuvasti..Tulpat, ilmanputsari,katkojankäret yms vaihdettu..Jopa puolanjohot yms..Risteyksissä palaa laturin valo ja meinaa sammua koko ajan. Ja se kauhea nykiminen..ei voi antaa kunnolla rinkiä tai saati sitten mennä edes traktorista ohi kun alkaa nykiminen..Tyhjäkäynnillä pyörii niin nätisi mutta jos lähdet liikkeelle tai sitten vähänkin painat kaasua se jotenkin nykäsee ja tärisee vain mutta mitään ei tapahdu..Ja silloin kun nykiminen alkaa niin pensaa menee...

Toinen juttu kuskin puolen ajovalo palaa himmeästi, vaikka on johdot ja liittimet yms...vaihdetttu ja itse poltin ei auta sitten mitään...
Tiedetään että on vanha auto mutta tykkään siksi tosta raketista kun se toimii ns.pyhällä hengellä =o)
Passe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Passe »

mulla oli 99 1.8-16v siitä menee se venakopan huohotusputkenreikä umpee ei muutaku poratkaa se reikä isommaks ni taas toimii se ottaa tyhjä käynnin huohotuksesta..eli se kaasuläpän reikä isommaks vaa ja toimii..2.5mm -(z)-
opel calibra 4x4 turbo 1995
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Nykimisiin ja tyhjäkäyntiongelmiin Ecotykeissä tuntuu monasti olevan osansa rikkonaisella joutokäyntisäätimellä, kampiakselin taikka nokka-akselin asentotunnistimella.

Nimim. X20XEV:n vaihtatettu joutukäyntisäädin ja X18XE:n kampiakselin asentotunnistin. Kummastakaan ei oikein vikakoodeja lukemalla saanut selvää.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Itse tosiaan olin jo porannut tuon huohotusreiän isommaksi aikaisemmin. Ja tyhjäkäyntisäätimen vaihto XE1 moottoriin on hieman kallis kokeilu kun uusi maksaa 400e kieppeillä koska se on samaa valua kaasuläppäkotelon kanssa.

Mutta vika selvisi eilen.

Tutkein autosta ne perusjutut ja kurkistin kaasuläppäkoteloon joka oli edelleen puhdas edellisen putsauksen jälkeen(10tkm). Puhtaus johtui varmaan siitä että olin edellisen putsauksen yhteydessä tukkinut EGR:n peltiläpyskällä joten lika ei ollut päässyt kiertoon.

Avasin kuitenkin sen EGR mokkulan myös jonka alta paljastui tämä peltisestä juomatölkistä tehty tiiviste joka tukki sen EGR:n kierron. Yllätyksekseni huomasin että se kanava joka oli tukittu tällä tiivisteellä oli ilmeisesti jonkin näköisen paineen luonut siihen ja tiiviste oli revennyt kanavan kohdalta auki.

No poistin tiivisteen ja laitoin EGR:n takaisin kiinni toivoen että vika olis ollu siinä, no eihän se asiaan auttanut.

Otin sen vielä kerran auki ja aikani sitä katseltuani koitin painaa sitä venttiiliä sisäänpäin mutta se ei sormivoimin mihinkään liikkunut. Painoin sitten sitä ruuvipenkin kulmaa vasten ja runttasin kehollani päälle jonka jälkeen venttiili liikahti noin 5-10mm sisäänpäin. Kokeilin sitä taas autoon jonka jälkeen se toimi todella hyvin :o

En sitten tiedä mitä siellä on tapahtunut mutta nyt EGR on toiminnassa ja auto ei nyi ekä takertele ja tyhjäkäyntikin on kunnossa. En olisi kyllä uskonut jos joku olis mulle sanonut että EGR venttiili vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin :lol:
Calibra 4x4 Turbo -92
Raketti -75
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Raketti -75 »

Heips!
Edellisistä neuvoista ei ollut apua :(
Kirjoittelen nyt tännekin(toivottavasti nyt edes oikeaan paikkaan).Eli kadett 1.3 d -81
Kadettini ei pyöri eikä oikein jaksa mennä . Kaasua kun painaa niin tuntuu että tärisee vain mutta mitään ei tapahdu...semmoinen jatkuva nykiminen on..Näin nais ihmisenä olen vaihtanut, ilmanputsarin, käretön sytytys, (asconan )laturin, tulpat, ja tyhjäkäynnit yms seokset on määritelty korvakuulolla, mutta ei. Neuvokaas mistä tää kauhea nykiminen voi johtua ja se pelkkä tärinä johtuu kun antaa kierroksia..???
50 vauhdissa on pintakaasulla nykii aivan taivaallisen paljon ja sitten kun antaa rinkiä niin ei mitään..tyhjäkäynti on jotain sanoinkuvaamatonta, tuntuu kuin se koko ajan tukehtuisi. Saako se liikaa vai liian vähän sitten?..Kaikki pitäisi olla uutta ja laitettua mutta ei *huoh*..
Vastaa Viestiin