Omegan etutukivarsien helat:apua, vihjeitä tietämättömälle

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
LO
'Agila'

Omegan etutukivarsien helat:apua, vihjeitä tietämättömälle

Viesti Kirjoittaja LO »

Terve,
tunnustan että mulla on peukalo keskellä kämmentä. Sain tietää että Omegani (v-95) tukivarsien helat edessä ovat "väljät" ja että ne kannattaisi vaihtaa.(Merkkiliikkeen mielestä aina kannattaa vaihtaa :) ) Merkkiliike halusi siitä hommasta 400 egeä jota en ainakaan suoralta kädeltä hyväksy.

Mietinkin nyt:
1) onko tämä homma kovin hankalaa, onko se sellainen homma jota joku tee-se-itse-mies pystyy tekemään (en siis minä)?
2) Mitä vaaditaan(riittääkö hallitunkki vai pitääkö olla nosturi, erikoistyökaluja, tekniikan tohtorin arvo jne.)?
3) mitä suunnilleen(+-20 e) maksaa varaosat ja onko väliä mitä hara-kiriä ostaa?

Jos jollain on käytännön kokemusta, vihjeitä, tietoa ja vieläpä hyvää tahtoa jakaa niitä tällaiselle tumpelolle olisin kiitollinen!
LO
Leksa
'Admiral'
'Admiral'

Re: Omegan etutukivarsien helat:apua, vihjeitä tietämättömäl

Viesti Kirjoittaja Leksa »

LO kirjoitti:
1) onko tämä homma kovin hankalaa, onko se sellainen homma jota joku tee-se-itse-mies pystyy tekemään (en siis minä)?
2) Mitä vaaditaan(riittääkö hallitunkki vai pitääkö olla nosturi, erikoistyökaluja, tekniikan tohtorin arvo jne.)?
3) mitä suunnilleen(+-20 e) maksaa varaosat ja onko väliä mitä hara-kiriä ostaa?

Jos jollain on käytännön kokemusta, vihjeitä, tietoa ja vieläpä hyvää tahtoa jakaa niitä tällaiselle tumpelolle olisin kiitollinen!
LO
1=Mielestäni helpohko homma,eli TI-mies pystyy tekemään
2=Itse käytin hallitunkkia,hylsysarjaa,lyötävää pallonivelen poispakottajaa:),riepuja,rost-offia,4 pulloa a-olutta ja aikaa n.3 tuntia.
3=Jos nyt puhutaan omega b:n alatukivarresta niin melkein kannattaa vaihtaa koko varsi,helat jo itsessään tulevat suht kalliiksi+vaativat erikoistyökalut paikalleen saamiseksi, itse ostin Motonetistä kokonaiset alatukivarret,oisiko ollut n.75e puolelleen,muualta en edes kysynyt koska tuntui edulliselta.www.motonet.fi
GTS 3.2
LO
'Agila'

Viesti Kirjoittaja LO »

Kiitos kaunis, ajattelinkin ettei se 400€ arvoinen homma voi olla. Olutpullothan ovat perustyökaluja joten turhaan niitä mainitsit :wink:
LO
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Leksa kirjoitti:
LO kirjoitti:

LO
1=Mielestäni helpohko homma,eli TI-mies pystyy tekemään
2=Itse käytin hallitunkkia,hylsysarjaa,lyötävää pallonivelen poispakottajaa:),riepuja,rost-offia,4 pulloa a-olutta ja aikaa n.3 tuntia.
3=Jos nyt puhutaan omega b:n alatukivarresta niin melkein kannattaa vaihtaa koko varsi,helat jo itsessään tulevat suht kalliiksi+vaativat erikoistyökalut paikalleen saamiseksi, itse ostin Motonetistä kokonaiset alatukivarret,oisiko ollut n.75e puolelleen,muualta en edes kysynyt koska tuntui edulliselta.www.motonet.fi
Minä en nähnyt kyllä niissä mitään vaativia erikoistyökaluja, kun lyijylekalla hutmasi ne paikoilleen...
rekortti
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rekortti »

Minä en nähnyt kyllä niissä mitään vaativia erikoistyökaluja, kun lyijylekalla hutmasi ne paikoilleen...[/quote]

Kyllä ois jäänyt puslat vaihtamatta ilman kunnollista prässiä, oli tosi piukassa. Jumittamista varmaan puolsi se että isommat puslat oli molemmista tukivarsista revenneet oikeen kunnolla...
Jani
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

rekortti kirjoitti:Minä en nähnyt kyllä niissä mitään vaativia erikoistyökaluja, kun lyijylekalla hutmasi ne paikoilleen...
Kyllä ois jäänyt puslat vaihtamatta ilman kunnollista prässiä, oli tosi piukassa. Jumittamista varmaan puolsi se että isommat puslat oli molemmista tukivarsista revenneet oikeen kunnolla...[/quote]

Minä ainakin halkaisin vanhat ja sen jälkeen painoin ulos...Uusiin rasva ja parilla lekan iskulla paikoillenn...
rekortti
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rekortti »

Woody kirjoitti:
rekortti kirjoitti:Minä en nähnyt kyllä niissä mitään vaativia erikoistyökaluja, kun lyijylekalla hutmasi ne paikoilleen...
Kyllä ois jäänyt puslat vaihtamatta ilman kunnollista prässiä, oli tosi piukassa. Jumittamista varmaan puolsi se että isommat puslat oli molemmista tukivarsista revenneet oikeen kunnolla...
Minä ainakin halkaisin vanhat ja sen jälkeen painoin ulos...Uusiin rasva ja parilla lekan iskulla paikoillenn...[/quote]

Vissiinkin yksilöllistä ?? Oisko pusla pängenyt ittensä jotenkin poikittain tukivarteen kun oli niin kovasti kiinni(?) No ajattelimpa valottaa vaan että siinä voi tulla ahaa-elämyksiä asian kanssa jos ei oo muuta tallissa kun tunkki ja hylsysarja. :roll:
JonTTe1
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JonTTe1 »

Terve. Ajattelin jos olisin tilannut itselleni tuolta motonetistä nuo kyseiset alatukivarret..

Mitäs muuta kannattaisi ottaa siihen mukaan? Tod. näköisesti itsellä mennyt pallonivelet kummaltakin puolelta väljäksi.

Renkaassa on jonkinlaista välystä kun sitä varovasti potkiskelee auton sivuttais suuntaan nähden, eli kulkusuuntaan.. Tai mikähän pusla sieltä olisi voinut mennä tödennäköisesti kun rengas pääsee liikkumaan tässä suunnassa ainakin sen reilun sentin?

Niin ja etupäästä kuuluu jotain kolinaa, ajattelin johtuisiko se juuri tuosta välyksestä tai jotain..
A_I
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja A_I »

Sama homma pitäisi tehdä, mutta taakse. 400e tosiaan pyytävät tuosta, onko taakse kuinka hankala homma? Tuntuu ainakin hiukan kalliilta, tosin tuossa on mukana pyörien suuntaus(50e tais olla?).

Auto: Vectra B -98
pronkanen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pronkanen »

ainut vika vain noissa "täydellisissä" tukivarsissa että ne ovat todennäköisesti italialaiset :no: ainakin paikalliseesa varaosaliikkeesä näin oli ja italialaiset pallonivelet ovat "kerran vuodessa vaihdettavia" ottaen huomioon vielä kunka painava omega on itse ostaisin tarvikkeena saksalaiset puslat ja myös saksalaiset alapallonivelet ja vaihtaisin ne vanhaan tukivarteen tulee paaaljon kestävämmät kuin italiaanot. melkein yhden tukivarren hinnalla saat saksalaiset alapallot ja puslat kummankin puolen.

etupyörä liikkuu kyllä mielestäni aika paljon edestakasin uusillakin osilla. testasin vaihdon jälkeen jarru pohjassa edestakasin.
jarvte4
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jarvte4 »

JEP. Sain karvaasti kokea tarvikealatukivarsien laadun. Vaihdatin uudet mitkälie alatukivarret Omegaan ja tuloksena jopa huonompi ajettavuus kuin alkuperäisillä +370tkm ajetuilla. Etummaiset puslat ovat niin löysää kumia, että ne tekevät sikamaisen paljon haritusta ajossa. Epäilykset vahvistui kun tutkittiin. Velipojan kanssa otettiin kumpikin etupyörästä kiinni. Toinen toisesta. Mitattiin aurausta samalla. Sitten kumpikin veti omaa rengastaan ulospäin tarkoituksena saada mahdollisimman suuri haritus. Kokonais Auraus muuttui yli 4mm tämän johdosta. Toki se myös palautuu alkup. asentoon, mutta silti. Kaikki pultit oli siis kiinni. Jos mies voimin saa aurausta muuttumaan 4mm, niin kuinkahan paljon se muuttuu kesäkelillä +30C helteessä maantiellä. Voimat on kuitenkin aika paljon suuremmat tiellä. No vastauksen antaa tietenkin ajettavuus ja renkaat (16" 205/55 offset 32) jotka ovat kohta pilalla sisänurkan syöpyessä kankaille.
Mistähän löytäisin uretaanipuslat etummaisiksi alatukivarren pusliksi?
Muilla varmaan samoja kokemuksia Omegasta.
pronkanen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

onkos Mantzel myynyt tukivarsia uretaanipuslilla vai joku muu muistan vaan joskus nähneeni myynnissä jossain sivuilla sellaiset.
1st Opel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

Miksi et käyttäisi tukivarsia irti ja kävisti vaikka jossain liikkeessä prässäämässä puslat irti. Sitä enne oot jo tilannutkin Poweflexin uretaani puslat. Ne ovat kaksi osaisia,joten menevät ilman väkivaltaa käsin, ehkä pientä naputtelua. Varmasti on hyvät ja loppuuu vetelyt!

Huollat ne entiset tukivarret, jos kerran paremmat ku tarvikkeena. Mut eikat noissa rungoissa se ero taida olla vaan puslissa ja alapallonivelessä. Samallahan se alapallonivel vaihtuu alkuperäiseen.

Hinta arvio on noin 100-200 väliin. Vaihdetuilla alapalloilla.

edit: Ei tainnut ollakkaan omegalle powerflexillä suoraan ;) Yleismallisia löytyy kyllä, joten joutuu mittaus puuhiin. Olen törmännyt myös Superflex merkkisiin, liekkö heiltä omegaan sitten löytyisi??
JonTTe1
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JonTTe1 »

Hmm, voisikohan se kolkatus itselläni sitten johtua siitä alapallonivelestä.. Tai myös siitä etummaisesta alatukivarren puslasta kenties?

Itse en oikein tiedä mikä pusla vaikuttaa mihinkin ja jos joku on loppu niin minkälaista ääntä se sitten pitääkin.. :)

Jos tuossa viikonloppuna vaan on aikaa niin pitää käyttää renkaita irti ja katsella näkyiskö siellä mitään ihmeellisempää, tai siis olisiko joku pusla hajonnut selvästi.. Ainakaan edellisellä kerralla en ihmeempää nähnyt, mutta pitää katsella tarkemmin tällä kertaa jne..
pronkanen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

JonTTe1 kirjoitti:Hmm, voisikohan se kolkatus itselläni sitten johtua siitä alapallonivelestä.. Tai myös siitä etummaisesta alatukivarren puslasta kenties?

Itse en oikein tiedä mikä pusla vaikuttaa mihinkin ja jos joku on loppu niin minkälaista ääntä se sitten pitääkin.. :)

Jos tuossa viikonloppuna vaan on aikaa niin pitää käyttää renkaita irti ja katsella näkyiskö siellä mitään ihmeellisempää, tai siis olisiko joku pusla hajonnut selvästi.. Ainakaan edellisellä kerralla en ihmeempää nähnyt, mutta pitää katsella tarkemmin tällä kertaa jne..
suuresti epäilisin noita alatukivarren puslia ja ne kannattaa vaihtaa kummatkin kerralla ja tietysti kummankin puolen voihan se olla myös alapalloniven, koiranluu, iskarin yläpää, kallistuksenvakkaaja väljät kumit yms.
ota rengas pois ja tutki onko alatukivarren puslissa repeämiä tai onko se puslan kumi kokonaan irronnut. vääntely esim jollain raudalla puslan päästä näyttää kyllä jos puslat on loppu
alapallonivelessä rengas ilmaan ja jollain tangolla nostat pyöränalta niin näet että onko pallonivel väliä samallä näet koiranluunkin
Vastaa Viestiin