Vectra B takapää kolisee

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
jantzu
'Agila'

Vectra B takapää kolisee

Viesti Kirjoittaja jantzu »

Vectran takapäästä kuuluu sisälle huomattava kolahdus kaupunkivauhdeissa esim. kaivonkansien yli ajettaessa ja muissa aika pienissäkin kuopissa. Ääni kuluu mielestäni kummaltakin puolelta.Muutenkin takapää tuntuu aika"väljältä" ajossa. Suurissa nopeuksissa en ole sellaista kolinaa kuullut. Johtuu varmaankin niistä kuuluisista puslista?Taitaa vaan olla aika arpapeliä, että mitkä puslat?Tekis mieli vaihdattaa kaikki,paljonkohan kustantaa?
jeree
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja jeree »

eiköhän kyseessä ole ne takapään puslat. Takapäästä löytyy muistaakseni 4 kappaletta.
Osatoimituksessa muistaakseni maksoi jotain vajaa 30€/kipale. Opelilla sit jonkun verran enemmän..
Työn hinnat on kerrottu foorumilla liikkuneen 100-200€ nurkilla. Mutta soittokierroksella saat tarkemman.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... E4n+kolina
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... a&start=15
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

Kolinan aiheuttaa kallistuksen vakaajan pienet kumipuslat, maksavat muutaman euron/kpl.
jantzu
'Agila'

Onko ne helppo vaihtaa itse?
Ooppelimies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ooppelimies »

Vakaajan puslat on kiinni yhdellä pultilla ja on helppo vaihtaa itse, jos pultti sattuu vain aukeamaan ilman kuumentamista.
jk83
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja jk83 »

Samanlaista kolinaa pitää mullakin. Katsastuksessa eivät mitään valittaneet, niin en ole mitään ressiä ottanut. Vai mahtavatko ne edes katsoa kallistuksenvakaajan puslia katsastuksessa, kun kehuivatkin autoa vielä tukevaksi...

Kuitenkin, mitenkäs on, kuuluuko teillä takapäästä sellanen kolahdus jarrutettaessa pienillä nopeuksilla? Siis jo pelkästä jarrupolkimen painamisesta, vaikkei nopeus äkkiseltään hirveesti hidastuisi? Kolina kuulostaisi tulevan samasta lähteestä kun tuo kuoppasilla teillä kuuluva kolina...
jantzu
'Agila'

Mulla ei kuulu jarruttaessa mitään erikoista.Kävin hakemassa puslat tänään.Jos jaksais viikonloppuna vaikka niitä asennella.Katsellaan sit loppuuko kolina.
Tamzu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Tamzu »

Kuitenkin, mitenkäs on, kuuluuko teillä takapäästä sellanen kolahdus jarrutettaessa pienillä nopeuksilla? Siis jo pelkästä jarrupolkimen painamisesta, vaikkei nopeus äkkiseltään hirveesti hidastuisi? Kolina kuulostaisi tulevan samasta lähteestä kun tuo kuoppasilla teillä kuuluva kolina

Täälläkin takapää kolisee. Oon kans aika varma, että ne on noi puslat. Ja mulla kuuluu ääni kans jarruttaessa. Ei se kai mitään vakavaa oo, mut kuulostaa vaan vähän tyhmältä :)
Opel Vectra 1,6cd -97
teesal
'Agila'

Viesti Kirjoittaja teesal »

Mulla on myös samanlainen ongelma -99 vectrassa, eli kun painat hieman jarrua niin alustasta kuuluu kolahdus. Sama ääni kuuluu myös yleensä liikkeellelähdössä. Omassani tuo ääni kuuluu kuskin puolen etupäästä. Autolla on ajettu 105 tkm ja takapään kaikki puslat on keväällä vaihdettu. Huollossa olen kysellyt tuon äänen perään, mutta siellä eivät ole saaneet vikaa paikallistettua.
OP
'Kadett'
'Kadett'

kolina

Viesti Kirjoittaja OP »

itsellä -97 vectra, josta kuuluu kans kolahdus kun painaa jaruua tai ajaa monttuun tai muuhun vastaavaan. Ja olen tullut omassa ainakin siihen tulokseen että satula on käynyt niin väljäksi et palat pääsee liikkumaan liian vapaasti aiheuttaen epämiellyttävää kolinaa. toinen josta kolina voi tulla on jos palojen kiinnitys tapit on kulunu ja puuttuu sieltä välistä se jousilevy ni silloinkin palat pääsee vähän liikkumaan.
jk83
'Kapitän'
'Kapitän'

itsellä -97 vectra, josta kuuluu kans kolahdus kun painaa jaruua tai ajaa monttuun tai muuhun vastaavaan. Ja olen tullut omassa ainakin siihen tulokseen että satula on käynyt niin väljäksi et palat pääsee liikkumaan liian vapaasti aiheuttaen epämiellyttävää kolinaa. toinen josta kolina voi tulla on jos palojen kiinnitys tapit on kulunu ja puuttuu sieltä välistä se jousilevy ni silloinkin palat pääsee vähän liikkumaan.
Kolaus on ainakin mulla suhteellisen voimakas että ihmettelen jos jarrujen pienestä välyksestä sellainen tulisi.. Voi tietty olla, kun mulla takajarrulevyt sekä todennäkösesti myös -palat näyttää jo aika valmiilta.. Leimassa ei ollut silti niistäkään mitään valittamista. Täytyypä perehtyä jokupäivä. Ongelma näyttää olevan aikalailla yhteinen, että jos joku saa sen korjattua jollain tavalla niin olis kiva jos ilmottelis tännekkin miten siitä kolinasta pääsi..
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

No jos kerta palat on jo muutenkin lopussa, niin ne varmaan kannattaisi vaihtaa?

Tuolla hieman ohjetta siihen puuhaan:

http://vectra.desteem.org

Projektit -> Jarrupalat
jk83
'Kapitän'
'Kapitän'

Noniin, kallistuksenvakaajan puslat on nyt sitten vaihdettu ja perän peruskolinat loppuneet.

Jarruttaessa kolahtaa silti edelleen.

Koitin ottaa jarrusatulaa irti, kun huomasin että toisesta jarrusatulan pultinreiästä on kierteet menneet, samalta puolelta mistä kopsahdus jarruttaessa kuuluu. Toista pulttia ei siis saanut kiristettyä juuri ollenkaan. Luultavasti kopsahdus johtuu juuri siitä. Jarrupaloissakin oli silti aika paljon väljää. Koitan seuraavaksi hankkia jostain aavistuksen pitemmän pultin, jos pultinreiän perällä olisi vielä jotain mihin tarttua...Jos siitä ei ole apua, niin auto jollekkin pajalle kierteiden uusintaan. No onneksi jarrut sentään toimii vielä...
Hanskix
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hanskix »

jk83 kirjoitti:
Toista pulttia ei siis saanut kiristettyä juuri ollenkaan. Luultavasti kopsahdus johtuu juuri siitä. Jarrupaloissakin oli silti aika paljon väljää. Koitan seuraavaksi hankkia jostain aavistuksen pitemmän pultin, jos pultinreiän perällä olisi vielä jotain mihin tarttua...Jos siitä ei ole apua, niin auto jollekkin pajalle kierteiden uusintaan. No onneksi jarrut sentään toimii vielä...
Satula siis about yhdellä pultilla kiinni..?
Kannattaako ajella??
Vectra 2.5 Metrosport Sedan -00
Audi A4 2.0TFSI sedan -09
Vectra 2.2 Elegance Voyage -01(EX)
jk83
'Kapitän'
'Kapitän'

Satula siis about yhdellä pultilla kiinni..?
Kannattaako ajella??
Sitä itsekin mietin. Olen tuolla autolla silti jo melkein 30 000km rullannut ja eikä mitään kummallista ole ollut tuon kopsahduksen lisäksi. Ja kyse on silti "vain" takajarruista.

Senverran sielä on kierrettä vielä jäljellä että pultti pysyy kolossa tukevasti paikoillaan, ja satula ei pääse "kiertymään". Mutta kiristettyä sitä ei saa.
Vastaa Viestiin