Farkkuomegan korkeahko kulutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
omega2016
'Kadett'
'Kadett'

Farkkuomegan korkeahko kulutus

Viesti Kirjoittaja omega2016 »

Autoni on vuosimallia -97 farkku omega. Kone on 2.0i 16V ecotech.

Bensankulutus hieman ihmetyttää. Rauhallisessa matka-ajossa menee noin 8 litraa. Vertailuna tuttavani 3,0 mv6 menee suurinpiirtein samalla... ehkä kymmenyksen tai pari enemmän. Toisen tuttavani sedan malli 2,0i 16v menee samalla ajolla noin 1,0-1,5 litraa vähemmällä. Ajotietokoneen tyhjäkäyntikulutus minulla on 1,4l/h, mikä minusta on kanssa hiukan korkea, koska vastaavasti tuttavani autossa se on 0,9l/h. Tyhjäkäynti on tasainen 800rpm (tuttavallani +600 rpm). Sekakulutus on noin 9 litraa kun 80% ajosta on maantieajoa 80-100km/h alueella.

Kulutus ei ole mitenkään pilvissä, mutta kuluttaa hiukan liikaa. Ajoa minulla tulee kuitenkin 30tkm / vuosi, niin jokainen säästetty desi/100 km on eduksi. Toki farkku painaa 150kg enemmän kuin sedan, mutta ei eroa kuitenkaan minun mielestäni pitäis puolta litraa enempää olla kulutuksessa.

Olen vaihtanut autoon tulpat, ilmansuodattimen, tukkinut egr:n, puhdistanut tyhjäkäyntisäätimen, tarkistanut imuvuodot. Näillä ei ollut vaikutusta. Lambda on vaihdettu vajaa vuosi sitten edellisen omistajan toimesta. Vikavalo ei ole palanut missään vaiheessa.

Mitä teillä farkkuomegat syö tällä koneella ja mitä vois vielä tutkailla?
jmk
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jmk »

En tiedä kyseisen kärryn tekniikasta paljoakaan, mutta arvauksia voi aina heitellä, ovat varmaan samaa tasoa esson baarin kanssa.

Käys ajelemassa sillä tuttavasi autolla. Huomaako kulussa eroa perstuntumalla? Onko autoissa samankaltaiset renkaat? Sisältyikö imuvuotojen metsästykseen alipaineletkujen tarkistus? Sitten tulee mieleen se oktaani plugi, kunnossa/väärässä asennossa? Ja aina jos jokin on autossa vialla niin tavaksi on tullut epäillä ilmamassamittaria ;)

Tuosta tyhjäkäyntikulutuksesta; käy siis jotenkin raskaasti. Onkos siinä flekti viskolla vai kokonaan sähköllä?

mittaa myös kengänpohjan paksuus, jos sulla olis tuuman paksumpi :lol:
omega2016
'Kadett'
'Kadett'

Eroa kulkupuolessa ei ole. No ehkä hiukan laiskempi se minulla on mutta johtunee kai 150kg painoerosta.

Renkaina minulla on nokian 195/65 15-tuumaset. Auto rullaa mielestän hyvin. Oisko tutullani jotku 205... ei mitenkään leveät kuitenkaan.

Nimenomaan vääntelin ja kääntelin kaikkia mahdollisia letkuja, mutta mitääm vaikutusta käyntiin en havainnut.

Flekti on sähköllä.

Minulla oli tuttavani auto jonkin aikaa lainassa joku aika sitten eli pääsin tekemään aika tarkat vertailut. Ei siksi pitäisi olla kengänpohjasta kiinni.
ooskari
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ooskari »

Jos antaa vääriä seoksia koneelle. Lamda??? :-?
omega2016
'Kadett'
'Kadett'

Autossa vuotaa pakosarja hiukan. Voiko se vaikuttaa lambda arvoihin?

Ilmamassamittaria kokeilin toisesta autosta ja sillä ei ollut vaikutusta.
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

omega2016 kirjoitti:Autossa vuotaa pakosarja hiukan. Voiko se vaikuttaa lambda arvoihin?

Ilmamassamittaria kokeilin toisesta autosta ja sillä ei ollut vaikutusta.
Jos pakosarja haukkaa happea ennen lambdaa niin lambda havaitsee hapen ja kantelee ohjausyksikölle joka päättelee koneen käyvän laihalla ja antaa lisää ruokaa.

Samaten jos moottorin lämpöanturi tai sen liitin on huono niin voi käydä rikkaalla. Suosittelen pakokaasumittarilla käyntiä.
kurttu
omega2016
'Kadett'
'Kadett'

Pakosarjan halkeilu on ilmeisesti aika yleinen ongelma tässä mallissa (B-omega, X20XEV)? Onko muilla ollut kulutukseen muutosta pakosarjan korjauksen jälkeen?
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Farmarissa lienee kuitenkin tiheämpi välitys kuin sedanissa...Itellä sedani kulutti rauhallisessa ajossa 7-8 ltr satasella.Pienin mittaamani kulutus oli 6.9 vakionopeussäätimellä ja ilmastoinilla.
Taajama-ajossa alle 40 kilsan keskituntinopeuksilla kulutus oli 10-11 ltr satasella.
Tyhjäkäynti kulutus 1.4-1,5 ltr/h on ihan normaali,jos päällä on valot,puhallin,ilmastointi yms.Kaikki roippeet sammuttamalla ehkä 1.2 ltr/h.

Ei kannata välittää MV6-miesten sanoista... :lollis: Toi 16V on taloudellisin bensakoneista.MV6 taajamassa ohjekirjan mukaan kuluttaa tomaatilla 17 ltr. :bye:

Massaansa nähden Omega on jokatapauksessa taloudellinen auto,oli koneena sitten mikä tahansa.
30 tkm vuotuisilla ajoilla vois ehkä olla jo diesel...

PS.Pakosarja vuoti varmaan mullakin,mutta en siitä ottanut paineita.Kylmänä ekan minuutin aikana oli hiukan äänekkäämpi ja sitten äänet vaimeni.Kylmänä myös lisäilmapumppu pumppasi raakaa ilmaa pakosarjalle,josta tuli myös luultavasti ylim. ääntä.
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

[quote
Ei kannata välittää MV6-miesten sanoista... :lollis: Toi 16V on taloudellisin bensakoneista.MV6 taajamassa ohjekirjan mukaan kuluttaa tomaatilla 17 ltr. :bye:

Allekirjoitan tuon täysin. Ainakin oma ex-MV tomaatti hörppäs jotakuinkin tuon määrän taajamassa :sleep:
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
omega2016
'Kadett'
'Kadett'

Hieman tarkennusta:

Minulla tyhjäkäyntikulutus on "aivan tyhjänä" on 1,4 l/h. Ilmastointi, tuuletin, valot päällä noin 1,8 l/h.
Tuttavani mv6:ssa 1,1 l/h "aivan tyhjänä". Ilmastointi sun muut päällä noin 1,4l/h.
Toisen tuttavani 2,0i 16V ecotech:n kulutus ilman ilmastointia 0,9 l/h.

Minulla menee bensaa matka-ajossa (suurimmaksi osaksi 100 km/h, osaksi 80km/h rajoituksella). 8 litraa / 100 km. Ilmastointi ja cruise päällä 8,5 l/ 100km.
Tuttavani mv6 menee todistettavasti matka-ajossa lähes samaan ilmastointi ja cruise päällä... Noin 8.5...8,7 l.
Toisen tuttavani 2,0i 16V ecotech menee matka-ajossa noin 7.0 litraa ilman ilmastointia.

MV6:n kulutus on minusta ihan normaali. Minun autoni kulutus taas ei ole normaali.

Dieseli ei ollut minulle vaihtoehto siksi, että tarvitsin omegan kokoisen farmarin noin 6k€:n budjetilla. Jos olisi tuohon hintaan saanut 2,0 dieseli omegan, niin olisin ostanut. 2,5 td:t olivat liian paljon ajettuja ja eivätkä kuitenkaan ole kovinkaan taloudellisia. Muilta merkeiltä ei tämänkokoista autoa saa näin hyvää tähän hintaan. No ehkä jonkin 500tkm ajetun dieselin, mutta ei kiinnostanut sellainen.

Nyt puhutaan siis matka-ajosta ja rauhallisesta sellaisesta.
MV6:lle luvataan matka-ajossa 8 alkavaa lukemaa. Siis ok. Kaupunkiajossa bensaa menee tietenkin paljon enemmän.

On tässä tietenkin vuodatusta, mutta 1 litran pudotus / 100 km tekee 30 tkm vuosimäärällä 420€. Ainakin minulle sillä rahalla olisi muutakin käyttöä kuin kirjaimellisesti pistää savuna ilmaan.
Vastaa Viestiin