13S-moottorin ahtamisesta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Rakettipilotti
'Agila'

13S-moottorin ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja Rakettipilotti »

Joo-o...

Eipä sitten mennyt toi Kedautti leimasta tuommoisenaan, ja koska sitä nyt saa jonkunverran hitsailla, niin tuli tämmönen hullu idea mieleen. Kun kerran mulla nyt on tossa toinen käyttöauto, millä voi ajaa, niin tosta Kadetistahan vois aikansa kuluksi askarrella-paskarrella koneen irti ja laittaa siihen ahtimen.

Tähän kohtaan tämmönen disclaimer etten näistä ahdinhommista ihan kauhiasti mittään tiedä, paitsi nyt sen mitä oon inttervepistä lukenut ja itse päätellyt. Melkoista mutua siis seuraa, ja varmasti tyhymiä kysymyksiä. Ja semmoinen juttuhan tässä rojektissa on, ettei tässä ole niin yhtään mitään järkeä, mutta ei kai tarvikaan olla?

Mut asiaan. Koskapa mulla on tuo "korkeapuristeinen kisamoottori" eli 13S, joka ruttaa 9.2, niin mitäs mun kannattaa tehdä että sitä ruttua ois vähemmän? Kestääkö noi vakiomännät mitään? Jos ei, niin eikös mun puristussuhde tippuis matalammilla männillä? Jos kestää, niin eikös sitten pitäs taas lähteä koneistamaan palotilasta pois - onko tää edes mahdollista, saati järkevää? Minkäkokoiset venttiilit tossa on vakiona? Käsittääkseni uudet seetit isompia venoja varten koneistais samalla, kun kannen kanavia avartelee parempien virtauksien toivossa - tän homman jättäisin ihan suosiolla jonkun moottorikoneistamon tehtäväksi. Sit ois sekin puoli jossain jamassa.

Entäs sitten tää ruokintapuoli? Weber DAT on kovasti kehuttu, mutta maksaakin aika paljon. Ruiskuakin oon miettinyt, mutta kun sekin on mulle tuntematonta maailmaa niin alkais olla turhan paljon tuntemattomia tekijöitä tässä yhtälössä... muita vaihtoehtoja?

Niin ja sit ne olennaisimmat palikat elikkäs ahdin ja välijäähdytin. Tuttavalla on kuorma-autopurkamo mistä sais nastan iiiison kuorma-auton coolerin, mut entäs tää ahdin? Jos nävertäis vaikka jostain riisselimersusta semmosen irki? Vai kannattaisko katella jonnekin muualle?

Aika mutuilua, mutta kun pitäs ny vähän keksiä että mitä tolle tekee. Ku ei paalatakaan viittis 8)
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Laita koneeseen Irmscherin jälkiasennus ruisku, joku pieni ahdin, pidä ahdot pienellä..

Männistä ottaisin siivua pois..

Pirun hyvä keino lisätä tehoa on vaihtaa isompi moottori...

aihioksi vähän ajettu 1.6, moottorinumeron vaihto, 1.3 nokka, kannelle vähän vinkua. :wink:

Ei tee kipeää, eikä maksa paljon..
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Enpä tiedä saako siitä 16SVstä sen helpommin tehoa irti kuin 13S-koneestakaan...onhan noita 1.3kin viritelty aika onnistuneesti...
Vastaa Viestiin