Apua kaivataan: B vectra vanteet+madallusongelma

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

Apua kaivataan: B vectra vanteet+madallusongelma

Viesti Kirjoittaja HannaMaija »

No niin... Eli ongelmahan on tytöllä tämä:

Tuli ostettua tutun tutulta Stilauton five 17" vanteet ja niissä 215/45 Eagle F1 kumit. Kaveri vakuutti, että sopivat meikäläisen vectraan (vectra B -01, 2.6 V6 sport voyage). Mutta, mutta... Tuo ET luku näyttää olevan sen verran iso, että isommassa töyssyssä raapaisee etenkin takaa lokarin reunaan. En tiedä mikä et niissä vanteissa on, mutta hitusen liikaa kuitenkin. Takana kuljetan yhteensä noin 70 kiloa koiria, joten se hankaloittaa asiaa entisestään.

Mitinkin nyt, että auttaisiko uuden alustasarjan ostaminen (en haluaisi heti luopua noista vanteista, kun sain sopivaan hintaan :) )? Nythän tuossa on se Opelin vakio sport-alusta. Eli haluaisin max. noin sentin-puolitoista tuosta lisää madaltavan, MUTTA HUOMATTAVASTI jäykemmän alustan (iskarit ja jouset) Onko mahdollista? Mistä löytyisi moista vai löytyykö? Ja auttaako tuo edes ongelmaani vai pitääkö luopua vanteista? Jäykempi alusta olisi hyvä senkin puolesta, että noi koiruudet kuitenkin ovat päivittäin tuolla takana ja tosiaan painoa tulee paljon akselin taakse.

Nyt saa siis ehdottaa ratkaisua... Kaarien muokkaaminen ei heti innosta :)
-Jotkut eivät myönnä virheitään, minä myöntäisin jos niitä olisi-
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

siis ottaa ko ulkoreunaan vaiko sisäreunaan.

iso ET = vanne menee sisemmäs.

pieni ET = vanne tulee ulommas.

näin siis yleensä kun puhutaaan suht normi vanteista koska ET on öö oliko se nyt negatiivinen.
toki voit vaihtaa kumit toisiin mutta kyllä niiten pitäisi mahtua sinne koska isommatkin mahtuu.

EDIT: stilauto 5 7½x17 ET 42 että pitäs sen kyllä mahtua sinne
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

Nö höh... Enpä sitten taaskaan muistanut miten tuo ET menee. Eli ottaa ulkoreunaan. Muuten pyörivät hyvin...

Tuolta katselin jo Kw:n säädettäviä alustoja, mutta taitaa olla, että ainakin 40mm madaltavat vähintään? Vai miten? Ja miten noiden säädettävien kanssa on, onko mitään tekoa tuolla Kw:n V1 mallilla vai pitäisikö olla V2 tai V3? Jos nyt siis jäykempi alusta mitään auttaa..
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

no siis alustahan ei ongelmaa poista. mutta voi korjata tilannetta ettei kumi ota kiinni.

kannattaa selvittää mikä oikeen on vialla koska "pitäisi" mahtua pyörimään. tuolla koolla ja ET:kin pitäisi olla ok. jos on sen 42 minkä taulukko sanoo stilautolla.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

Minulla oli 17" ET35-vanteet B-Vectrassa, sama rengaskoko (jopa sama rengas..) ja ottivat takakaariin kiinni aivan kuten sinulla. Eipä siihen paljoa ole tehtävissä muuta kuin vanteiden vaihto, jos ongelma häiritsee. Toisaalta se on vain rengas joka vähän raapii lokasuojan reunaan, joten jos et totaalimonttuun aja, niin lokasuoja ei siitä siipeensä ota.

ET42 pitäisi kyllä olla oikea, mutta täyden varmuuden vanteidesi ET-luvusta saat vaan irrottamalla pyörän ja katsomalla vanteen sisältä, ET-luvun pitäisi olla "painettu" sinne.
all love is unrequited
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

veksu kirjoitti:no siis alustahan ei ongelmaa poista. mutta voi korjata tilannetta ettei kumi ota kiinni.

kannattaa selvittää mikä oikeen on vialla koska "pitäisi" mahtua pyörimään. tuolla koolla ja ET:kin pitäisi olla ok. jos on sen 42 minkä taulukko sanoo stilautolla.
Niin... miten selvitän mikä on vialla? Mistä näet slilauton taulukoita?

Alusta ei tietenkään poista itse ongelmaa, mutta voisi helpottaa sitä? Eli kokemuksia KW:n V1 ja V2:sta otan edelleen vastaan!

Tuossa katsoin, että vähän voisi rälläköidä tuota lokaria, jos en muuta keksi.
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

Eipä tuo sinällään häiritse, mutta juuri huolestutti tuo kaaren mutkalle meno. Eli tod. näk. ei siis ota liikaa itseensä?

Mutta silti... Jos nyt innostun tota alustaa muokkaamaan niin onko tuo KW:n V1 sellainen mikä kannattaa ostaa? Saako jäykäksi, niin ettei ainakaan alemmaksi jousta?
deore
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja deore »

HannaMaija kirjoitti:Eipä tuo sinällään häiritse, mutta juuri huolestutti tuo kaaren mutkalle meno. Eli tod. näk. ei siis ota liikaa itseensä?
Kerran sain kaaren mutkalle, tosin samalla meni vannekin. Tyypillinen mutkainen maantie Keski-Suomessa. Yht'äkkiä mutkassa asfaltissa kaamea kolo, en ehdi väistää ja takarengas tippuu sinne, kova pamaus. Lokasuojan reuna vääntyi vähän ulos, mutta se meni ihan nätisti taivuttamalla takaisin. Siis vaan se reuna taipui, kaari ei itsessään pullistunut tms. Olen kyllä sittemmin vanteisiin joiden ET on autolle oikea.

Just my 0.02$, mutta yleensä jos vanne ottaa kiinni originaalialustalla, madallussarja ei ainakaan paranna tilannetta. Joku ehkä tietää paremmin.
all love is unrequited
Gapo
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Gapo »

Kävi sama juttu 215/45/17", ET35 ja -40mm madalluksella takakaaret saivat siipeensä.
Alustan säätö/jäykistäminen auttoi jonkin verran mutta tuntui kuin olisi kivireellä ajanut.
Lopulta piti takaa pokkaukset vääntää sisään ja ylös. :no:
Nyt renkaat ottavat kiinni ainoastaan takapuskuriin mutta vain suuremmissa kuopissa ja nopeuksissa.

Mielestäni vanteissa suurempi ET(42:sen ei pitäis enää ottaa kiin) ehkä kans 215/40 tai 205/profiilin renkaat vois helpottaa tilannetta???
FrOZ
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FrOZ »

Mulla oli sama tilanne tuossa kesällä kun laitoin 8x17" et35 Oz:in vanteet alle. Renkaina 225/45-17.
Takakaaret menivät mutkalle muutamaan kertaan oikein kunnolla. Nyt on 215/40-17 eikä ainakaan vielä ole raapinut.

Ongelman voi myös poistattaa sorvaamalla vanteen keskiöstä (jos varaa on).
Itse ajattelin tehdä tämän projektin talven aikana kun ei ole kiirettä.
Opel Vectra B 2.6 V6 Sport Voyage
Suzuki GSX-R1000 K7
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

No mulla siellä vanteessa luki vain E42?? onko tämänyt se ET? Ottaa kiinni joka tapauksessa oli luku mikä tahansa. Eli, eli ei siis kannata madaltaa? Itse kuitenkin järkeilisin (huom. naisena) niin, että vaikka olisi sentin matalampi, mutta jäykempi nii ei raastaisi niin helposti.

Onko tuo kaaren rälläköinti hyvä idea laisinkaan ja miten se on järkevintä tehdä? Kokonaan jotain pois vai kääntää?

Jos en muuta keksi niin mulla siis voisi olla myynnissä tollaset kumit Eagle F1 215/45 17". jotakuinkin 6 mm taitaa löytyä pintaa. Tarkistaahan voin, jos jotakuta kiinnostaa.
HannaMaija
'Kadett'
'Kadett'

Niin vielä lisäyksenä, että tuo kivireellä ajaminen ei ole ongelma :)
Gapo
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Gapo »

Niin kannattaa varmasti kokeilla ennemmin aivan kaikkea muuta kuin että alotat peltiä vääntämään tai poistamaan. :wink:
1st Opel
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 1st Opel »

HannaMaija kirjoitti:No mulla siellä vanteessa luki vain E42?? onko tämänyt se ET? Ottaa kiinni joka tapauksessa oli luku mikä tahansa. Eli, eli ei siis kannata madaltaa? Itse kuitenkin järkeilisin (huom. naisena) niin, että vaikka olisi sentin matalampi, mutta jäykempi nii ei raastaisi niin helposti.

Onko tuo kaaren rälläköinti hyvä idea laisinkaan ja miten se on järkevintä tehdä? Kokonaan jotain pois vai kääntää?

Jos en muuta keksi niin mulla siis voisi olla myynnissä tollaset kumit Eagle F1 215/45 17". jotakuinkin 6 mm taitaa löytyä pintaa. Tarkistaahan voin, jos jotakuta kiinnostaa.
Tuossa kun vanteita katsastelin omaan vectra B:hen niin sama ns. ongelma tulee myös 225/45/17 ET42 7.5" kuin myös 225/40/18 ET35 8" rengastuksilla. Kummalakin vaihtoehdolla jäi noin 1cm/alle väliä takana kaareen. Ei siis suurta eroa ole ET:llä vaan merkitys on näköjään renkaalla. Madallettu noin 30-40mm. Mitat 330cm takana ja 320cm edessä vanteen keskeltä mitattúna kaareen.

Aikasemmin oli 205/55/16 ET44 ne meni tuolla madalluksella melko samalla tavalla myös.

Kun madallat autoa niin ainakin takana sinulla muuttuu Camber kulma eli menee enemmän miinuksen puolelle. Tarkoittaa siis että rengas kääntyy pystyakselin suuntaisesti sisäänpäin eli madallus siis auttaa tilannetta.

Jos pörssi kestää niin KW:n 2 sarja on hyvä satsi. Halvemmallakin toki pärjää.

Noilla tuninki pajoilla on sellasia kaaren rullaus koneita. Sillä saa nätisti rullattua kaaren vaikka 90 asteen kulmaan. Sit ei ota enää kiinni.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

1st Opel kirjoitti:Kun madallat autoa niin ainakin takana sinulla muuttuu Camber kulma eli menee enemmän miinuksen puolelle. Tarkoittaa siis että rengas kääntyy pystyakselin suuntaisesti sisäänpäin eli madallus siis auttaa tilannetta.
Tuo on tietysti totta, mutta välitön seuraus on renkaiden sisälaitojen kuluminen. Onko joku valittanut tätä :o
Vastaa Viestiin