Tuossa toisessa viestissä päivittelemäni C16NZ Vectran nykimisongelman syy löytyi - nykäsin nimittäin EGR-venttiilin alipaineletkun irti ja tunkaisin kummatkin päät teipillä umpeen (eli venttiilin poiskytkentä). Ja voilá - nykisiminen hävisi sillä kertaa ja auto liukuu nyt kuin unelma. Eli EGR-venttiili on karstoittunut jumiin tai sen kalvot revenneet.
Ehdin kuitenkin jo varata huoltoajan merkkikorjaamoon, mutta tuo löytyneellekin vialle saattaa tulla hintaa (uusi EGR ~ 450mk ja vaihtotyöt ~300-400 mk vai mitähän olisivat?). Tulikin siis mieleen saisiko potikan vaihdettua itse.
Irtihän olen yrittänyt tuota jo ottaakin mahdollista puhdistusta ja tutkailua varten mutta tuloksetta. EGR:n pultit, joilla hommeli on imusarjassa kiinni, jäävät niin ikävästi mötikän alle piiloon, ettei hylsyavainta pultin päähän saa sopimaan millään. Sopivan pieni lista taas ei sovi kääntymään venttiilinkannen ja tuon 1-pisteruiskumötikän välissä.
Eli kysymys on: miten tuon EGR-venttiilin saa irti kun tuntuu ettei siihen mikään avain sovi? Varsin tiukkaan nuo pultit lienevät imusarjan lämmönvaihteluiden vuoksi muutenkin "jumiutuneet" joten momenttia pitäisi avaimessa olla varmaan reilusti. Miten olette itse saaneet tuon pois?
Toinen kysymys on (jos tuota ei saa puhdistettua) että onko tuota C16NZ koneen EGR-venttiiliä myytävänä tarvikeosana ja mitä mahtaa näin olla hinta? neljäpuolisataakin on aika kallis alkuperäisestä osasta.