Jännitehäviö Calibran valoissa + palaneen valon merkkivalo

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Opeca kirjoitti:
JLP kirjoitti:
Opeca kirjoitti:Minkä kokoisilla johdoilla vedit nuo johdotukset.Mihinkä pistit releet ku umpioitten takanahan ei ole hirveänä tilaa.Pitäisi itekkin tehdä tuo reletys ku varsinkin lähivalot on ihan perseestä.Varsinkin sateella ajettaessa :evil:
Piuhojen paksuus oli 2,5mm2 ja releet sijoitin akun etupuolelle. Voin ottaa kuvan ja laittaa tänne kunhan vain kerkeän....
Laskeskelin että valoteho kasvoi lähivaloilla 38%, käytännössä jopa enemmän (arvio 50%) kun polttimotkin vaihtuivat samalla uusiin, joten kyllä tuollaisen eron huomaa ajaessakin.
Ajattelin itse laittaa "suorat" piuhat vain lähivaloille koska mulle tulee kumminkin lisävalot talveksi keulalle.
Muista myös vaihtaa tai lisätä paksumpi maa(nolla)johto. Se on nimittäin aika ohutta ja huonosti toteutettu, kuten aikaisemmassa viestissä kerroin.
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Tuossapa nuo releet nyt on, lähi- ja kaukovaloille jokaiselle oma. Vielä pitää rakentaa jonkinlainen nätti kotelo pellistä tai alumiinista.
Kuva
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Laitappa vaikka yv:nä mitä teit ja missä välissä.Ei tartteis sit ite turhaa työtä tehdä.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Pahasti näyttäisi abikoilta liitokset tuossa kuvassa.
Meinaan vaan,että voipi talven jälkeen olla jännitehäviöt taas samaa luokkaa,kuin alkuperäisten narujen kanssa.

Mielummin konehuoneen puolella liitokset juottamalla ja kutistesukkaa päälle.
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Opeca kirjoitti:Laitappa vaikka yv:nä mitä teit ja missä välissä.Ei tartteis sit ite turhaa työtä tehdä.
Laitan sen ihan näin yleisesti kun eihän tuo mitään salaista ole... :D

Aika yksinkertainen juttuhan tuo on:
- umpioiden takakansiin n.10mm reikä josta saadaan johdot umpion sisältä ulos.
- vanhalta lähi- ja kaukovalojen +-johdoilta vedetään uudet piuhat (voi olla ohuttakin) uusien releiden kelalle
- uudet paksummat piuhat lamppujen kannoilta releiden sulkeutuviin koskettimiin
- akulta uusien sulakkeiden kautta paksua johtoa releiden sulkeutuvien koskettimien toiselle puolelle
- umpion sisältä vanhat maajohdot sopivalta kohtaa poikki, siis siten että pystyt liittämään niihin uudet paksummat johdot. Mieluiten jokaiselle lampulle omansa
- uudet paksummat maajohdot umpioon sisälle ja ulkopuolella hyvä kiinnitys auton runkoon
- ja vielä releiden keloille maapiuhat (ei tarvi olla paksua)
- umpioiden takakannen reiän tiivistys

Edellä mainitut kohdat voi tehdä missä järjestyksessä tahansa, ainoastaan tuo reiän poraaminen on hyvä suorittaa aluksi.
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Eikös tuon lähivalojen kytkennän voi tehdä yhdellä releellä.Releitähän löytyy tarpeeksi isolla virrankestolla joten ei tartteis niin montaa johtoa vetää.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Opeca kirjoitti:Eikös tuon lähivalojen kytkennän voi tehdä yhdellä releellä.Releitähän löytyy tarpeeksi isolla virrankestolla joten ei tartteis niin montaa johtoa vetää.
Kyllä sen pystyy tekemään yhdelläkin releellä. Silloin pitää huomioida tarve kasvattaa akulta releelle virtaa syöttävän johdon poikkipinta-alaa. Pitkille valoille vaatii tietenkin omansa.
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jamata »

Ei kannata ku menee sit valot kerralla pimiäks jos tulee joku vika (rele tai sulake tai liitos)
Sikshän molemmille puolille on oma sulakekki.
Skoda Octavia -08
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Nyt sitten tuli poistettua mittaristosta nuo ylimääräiset merkkivalot, enää ei häiritse...
-Calibra-
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja -Calibra- »

Kertokaas viisaat, et miks mun Calibrassa syttyy aina kun auton käynnistää, takavalojen varoitusvalo? Sitten kun painaa kerran jarrua, se sammuu? :-?
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

-Calibra- kirjoitti:Kertokaas viisaat, et miks mun Calibrassa syttyy aina kun auton käynnistää, takavalojen varoitusvalo? Sitten kun painaa kerran jarrua, se sammuu? :-?
Näin tekee myös mun Calikka ja semmoinen käsitys mulla on että näin sen myös pitääkin tehdä.
Pitää nyt vielä varmistaa että tarkoitit varmaankin jarruvalojen merkkilamppua, ei siis takavalojen? Onko takavaloille erikseen varoitusvaloa olemassakaan?
-Calibra-
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja -Calibra- »

JLP kirjoitti:
-Calibra- kirjoitti:Kertokaas viisaat, et miks mun Calibrassa syttyy aina kun auton käynnistää, takavalojen varoitusvalo? Sitten kun painaa kerran jarrua, se sammuu? :-?
Näin tekee myös mun Calikka ja semmoinen käsitys mulla on että näin sen myös pitääkin tehdä.
Pitää nyt vielä varmistaa että tarkoitit varmaankin jarruvalojen merkkilamppua, ei siis takavalojen? Onko takavaloille erikseen varoitusvaloa olemassakaan?
No joo, taitaa nimeltään olla jarruvalojen merkkilamppu, saksan sanakirjan avulla kerran vain huoltovihkosesta sen selvitin, kun ei ole tuota suomenkielistä vihkoa... Mutta hyvä niin jos sen kuuluukin olla sellainen :P
lowcali
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja lowcali »

liteFun kirjoitti:Sitte jos laittaa vielä ne 100w laittomat valot niin näkyy melkein kuuhun asti kirkkaat valot ;)
Jos laitat 100 W polttimot, niin saat kohta vaihtaa koko umpiot. Peilien muovit sulaa. Mulla oli ekassa kalikassa edellinen omistaja kokeillut tehokkaampia polttimoita ja minä jouduin sitte vaihtamaan koko umpiot, että sain leiman konttorilta.
lowcali
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Sen kuuluukin syttyä. Check control ei näet tiedä ovatko jarruvalot ehyet ennen kuin painat jarrua, jonka jälkeen Check control sammuttaa merkkivalon, jos jarruvalot ovat ehyet. Auto siis "vaatii" kuskia testaamaan jarruvalot liikkeelle lähdettäessä. -(z)- huolehtii turvallisuudestasi tälläkin tavalla.
mustapilvi
'Admiral'
'Admiral'

ajovalot

Viesti Kirjoittaja mustapilvi »

Jos joku vielä suunnittelee valotehon lisäämistä jännitehäviötä vähentämällä, niin kannattaisiko miettiä seuraavia juttuja?

Polttimoita on kaupassa hyviä ja huonoja ja tehoarvot ovat markkinamiesten hymistystä. Watit ja käyttötunnit kuitenkin kulkevat yhdessä suunnilleen siten, että kun teho alenee 10% käyttötunnit jatkuvat 50%.

Kuten aikaisemmasta tukiopetuksesta opimme, tuo tehonalennus saadaan helposti jännitettä alentamalla. (Teho alenee jännitteen neliössä.)

Viisas insinööri on autotehtaalla toteuttanut jännitteenalennuksen mitoittamalla johtimet sopivan ohuiksi. Samalla lamppuvian valvonta syntyy kätevästi juuri noiden johtimien jännitehäviötä mittaamalla (transistorilla). Mitään sarjavastusta ei siis tarvita kumpaankaan tarkoitukseen.

Jos haluaa tehdä toisenlaisen kompromissin kirkkauden ja käyttöiän välillä, voi siis yksinkertaisesti lisätä johtimien poikkipinta-alaa kytkemällä entisten lankojen rinnalle samanlaista, tai pksumpaakin, lankaa lisäksi. Kun noudattaa tarkalleen samoja vetoreittejä ja johdinvärejä, saa autosta siistin ja piirustustensa mukaisen. Uusien sulakepesien, johtokatiskoiden, tulipaloliitoksien ja releiden asennukselta vältytään.

Jos haluaa säilyttää lamppuvian valvonnan, sekin onnistuu, kun jättää johdinvahvennuksen sellaiseksi (ohminlakia käyttäen, tai arvaten, että poikkipinnan kaksinkertaistuessa jännitehäviö puoliintuu), että jännitehäviötä jää n 1V. Silti valojen lisäys on "dramaattinen" samoin lamppujen kulutus.

Jos kuitenkin tekee uuden johdotuksen, voi vikavalvonnan toteuttaa ilman mainittavaa jännitehäviötä käyttämällä ns. reed relettä. Se on lasiputkirele, jonka ympärille kierretään ikäänkuin vetokäämiksi n. puolimetriä l. 20 kierrosta sitä samaa johdinta, joka vie sähköt ajovaloille. Valon palaessa virta kulkee myös käämin läpi, reedrele vetää ja sen kosketin sitten kytketään sopivasti sammuttamaan se vikavalo. Mutta se on kyllä auton toimivan systeemin muuttamista.
Vastaa Viestiin