X20XEV nykii pikkukierroksilla, vikavalo ei syty
X20XEV nykii pikkukierroksilla, vikavalo ei syty
Olen nyt puoli vuotta kärsinyt tästä ongelmasta. Auto on käytetty Opel liikkeessä vianetsinnässä, mutta mitään eivät sillä kertaa löytäneet. Ajattelin sitten antaa asian olla, kun auto on kerran ajokuntoinen. Nyt vika on hieman pahentunut ja taitaa olla pakko viedä auto huoltoon, mutta yritetään ensin tämän foorumin kautta.
Auto on -96 Vectra 2,0i 16V
Vika on siis seuraavanlainen. Kun moottori on tyhjäkäynnillä ja painaa kaasua, kone röpöttää, kunnes kierrokset nousevat yli 2000 rpm, sitten kone käy ainakin korvakuulolla ihan normaalisti. Ajossa vian huomaa kiihdytettäessä tällä samaisella 1000-2000 rpm kierrosalueella, jolloin auto nykii terävästi. Auton kulutus on normaali.
Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, mutta koska nykiminen tapahtuu näin tarkasti tietyllä kierrosalueella vika ei ilmeisesti ole niissä. Olen myöskin tarkastanut alipaineletkut ja imuletkut mahdollisista murtumista, mitään en löytänyt. Ilmanputsarikin on puhdas. Yritin myöskin tukkia EGR:n, alipaineletkut, ei vaikutusta.
Kertokaahan mitä vaihtoehtoja on jäljellä? Kaverin kaverilta olen kuullut kyseessä olevan anturivika, mutta miksei vikavalo ole syttynyt?
Auto on -96 Vectra 2,0i 16V
Vika on siis seuraavanlainen. Kun moottori on tyhjäkäynnillä ja painaa kaasua, kone röpöttää, kunnes kierrokset nousevat yli 2000 rpm, sitten kone käy ainakin korvakuulolla ihan normaalisti. Ajossa vian huomaa kiihdytettäessä tällä samaisella 1000-2000 rpm kierrosalueella, jolloin auto nykii terävästi. Auton kulutus on normaali.
Tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, mutta koska nykiminen tapahtuu näin tarkasti tietyllä kierrosalueella vika ei ilmeisesti ole niissä. Olen myöskin tarkastanut alipaineletkut ja imuletkut mahdollisista murtumista, mitään en löytänyt. Ilmanputsarikin on puhdas. Yritin myöskin tukkia EGR:n, alipaineletkut, ei vaikutusta.
Kertokaahan mitä vaihtoehtoja on jäljellä? Kaverin kaverilta olen kuullut kyseessä olevan anturivika, mutta miksei vikavalo ole syttynyt?
Pitääpä koittaa vaihtaa
Voiko puolaa mitata jotenkin?
Eikös puolan rikkoutuminenkin sytytä vikavalon?
Re: Pitääpä koittaa vaihtaa
Ei mulla ainakaan sytyttäny vikavaloa. Samalla lailla käyttäyty mullaki moottori, ko oli puola paskana.Tonde81 kirjoitti:Voiko puolaa mitata jotenkin?
- kumikeisari
- 'Admiral'

SYTYTYSPUOLA OPEL VECTRA-B 96--02
B 1,6 jos puola+jakaja samassa --98. . . . . . . . . . . . 10-1148 99.00 ???
B 1,6 jos puolakansi ventt kopassa 98--. . . . . . . . . . 10-1142 118.50 ???
B 1,8 --98 Puola+jakaja X18XE. . . . . . . . . . . . . . . 10-1117 63.00 ???
B 2,0 --98 Puola+jakaja X20XE. . . . . . . . . . . . . . . 10-1117 63.00 ???
B 1,8 99-- Puolakansi X18XE/Z18XE. . . . . . . . . . . . . 10-1150 154.00 ???
B 1,6 jos puola+jakaja samassa --98. . . . . . . . . . . . 10-1148 99.00 ???
B 1,6 jos puolakansi ventt kopassa 98--. . . . . . . . . . 10-1142 118.50 ???
B 1,8 --98 Puola+jakaja X18XE. . . . . . . . . . . . . . . 10-1117 63.00 ???
B 2,0 --98 Puola+jakaja X20XE. . . . . . . . . . . . . . . 10-1117 63.00 ???
B 1,8 99-- Puolakansi X18XE/Z18XE. . . . . . . . . . . . . 10-1150 154.00 ???
Re: Pitääpä koittaa vaihtaa
Jahas. Pitääpä testata tuo puola. On kyllä aika suolasen hintane.Kosla kirjoitti: Ei mulla ainakaan sytyttäny vikavaloa. Samalla lailla käyttäyty mullaki moottori, ko oli puola paskana.
- kumikeisari
- 'Admiral'

Ette vaan hirtttäis kohta mäntä kiinni!kumikeisari kirjoitti:onkos jo vaihdettu?loppuiko nykimenen?
kertokaas minkämoisilla ruuveilla kiinni kun ei näe tonne koneen ja rintapellin väliin!?
Mulla kävi tyhjäkäynnillä 1 päivän samanlailla ja sit leikkas kiinni,siis 3.mäntä.
Päässyt karstottumaan ja palaa kiinni.
Halpa keikka:(,not.
- kumikeisari
- 'Admiral'

Täältäkin ääni puolalle. Siskon autoon vaihdettiin se ja ongelmat loppu, ennen röpötti just alle 2000rpm eikä ottanut kierroksia kunnolla sen alle mutta yli 2000rpm auto toimi normaalisti. Auto on -94 A Vectra X20XEV moottorilla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vectra -96 1.8 ostamassa
Onko toi puola Vectra B mallissa sellanen kulutustavara, joka pitää vaihtaa aika ajoin? Pihassa koeajossa kyseinen auto ja nykii pienillä kierroksilla.
-
Schneesturm
- 'Agila'
Re: X20XEV nykii pikkukierroksilla, vikavalo ei syty
Tervehdys. Aiheestani löytyy varsin paljon juttua foorumilta, mutta jatkan tästä ketjusta.
Vectra (B2, x20xev) oireillut viikon verran seuraavasti: Nykii voimakkaasti kiihdytyksissä ja samalla bensa haisee, eli jotain sytytyspuolen vikaa varmaan? Pintakaasulla voi kiihdyttää ilman nykimistä. Kylmänä tyhjäkäynti heittelee hieman, mutta lämpimänä tyhjäkäynti ok ja myös esim. matka-ajo tasakaasulla onnistuu. Kulutuksessa en oo huomannu kasvua. Käynnistyy ja sammuu normaalisti. Vikavalo syttyy palamaan satunnaisesti, lähinnä reippaan kiihdytyksen yhteydessä.
Tulpanjohdot ja tulpat vaihettu juuri. Venttiilikopan tiiviste myös uusittu ja tulpankolot puhistettu öljystä. Vikakoodit luettiin ja viittasi kampiakselin asentotunnistimen olevan viallinen
Asentaja meinasi kuitenkin, että vika ei olisi silti välttämättä ko. anturissa?
Vectra (B2, x20xev) oireillut viikon verran seuraavasti: Nykii voimakkaasti kiihdytyksissä ja samalla bensa haisee, eli jotain sytytyspuolen vikaa varmaan? Pintakaasulla voi kiihdyttää ilman nykimistä. Kylmänä tyhjäkäynti heittelee hieman, mutta lämpimänä tyhjäkäynti ok ja myös esim. matka-ajo tasakaasulla onnistuu. Kulutuksessa en oo huomannu kasvua. Käynnistyy ja sammuu normaalisti. Vikavalo syttyy palamaan satunnaisesti, lähinnä reippaan kiihdytyksen yhteydessä.
Tulpanjohdot ja tulpat vaihettu juuri. Venttiilikopan tiiviste myös uusittu ja tulpankolot puhistettu öljystä. Vikakoodit luettiin ja viittasi kampiakselin asentotunnistimen olevan viallinen