GSi vaihteiston "pidennys"?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

JPaVR6 kirjoitti:Kerrotko vähän vielä f18 ja f28 ominaisuuksista? Mitä eroja? Onko noi 6vaihteisia vai pitempi välitteisiä?
F18wr
(5 vaihteinen) hermo lepää matalien kierrosten ansiosta mutta kiihtyvyys hieman kärsii. Tuota kokeiltiin kaverin kanssa. Täysin samanlaiset autot ja moottorit mutta eri vaihteistot F18wr ja F18cr. Paikoiltaan lähtiessä ei mitään eroa (0-150) mutta ohituskiihtyvyydessä (siis samoilla vaihteilla) luonnollisesta oli eli ripeissä ohituksissa jostain 100-120 vauhdeista joudut hakemaan kolmosen kautta. Itse olin tuohon tottunut ja erään toisen kaverin golfin puikkoihin hypätessä meinasi käydä hassusti :oops:

F28
(6 vaihteinen) välityksiltään sama kuin sulla jo on (F20) mutta vielä kuudes vaihde, jonka voi tyrkätä pesään jossain päälle 200km/h:n nopeuksissa mutta kyllä se toimii jostain satasesta ylöspäin.
Jos autossa riittää paukkua (yli 200hv), niin ehdottomasti F28 mutta sinuna laittaisin tuon F18wr:n, koska ovat edukkaampia ja kevyempiä. Jos sulla on se painavampi (poterollinen) vauhtipyörä, niin samalla vaihtaisin sen tasaiseen tai teräsvauhtipyörään, koska tuo F18wr ja painavampi limppu ei ole kovin toimiva yhdistelmä.
-JPA-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JPA- »

Kiitos kaikille vastanneille. Toi kolmosen kautta vauhdin hakeminen on tuttua jo. Mun vw:ssä(löytyy mun "kotisivulta" tossa alla) piti aina heittää pienin mahdollinen vaihde että sai kiekat yli 5000rpm. Sieltä löyty paras vääntö. Muuten kuulostaa hyvältä että vaihtoehtoja löytyy. Mitäs noihin maksaa korjaussarjat(laakerit jne...)?
E: yks f18 on myynnissä 150e 220000km ajettu. Onko paha?
-Kahta en vaihda...toinen on sukka ja toinen on toinen sukka...
www.samatsukat.fi
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Kun on kyseessä vähäpäästöiset vehkeet, saattaa C20XE ja F28 yhdistelmä mättää. Ei taida olla tota yhdistelmää missään opelissa vakiona.

WR laatikot on tosiaan pitkiä välityksiltään. Mun 66kW astra (C18NZ & F16WR) kelaa kolmosella 150km/h mittariin, hyvä ohitusvaihde.. Nelosella ei pääse ohi kuin alamäkeen ja yli 80km/h vauhdista ja vitosella ei tapahdu _yhtään mitään_ Mutta motarilla 125km/h @3000rpm on plussaa. Just 3000rpm alkaa kuulua moottorin karjunta selvästi.

Tossa on tietoa laatikoista:

http://www.opel-infos.de/getriebe/gf5.html
http://www.opel-infos.de/getriebe/gf6.html
kurttu
Wlooffy
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wlooffy »

Mulla oli sama homma astrassa, eli C18NZ & F16WR, ja tosiaankin vaikka kolmosen kautta piti lähteä ohitamaan niin se ei ollut ongelma kun sillä pystyi vetämään sinne 150km/h asti. Jota olen kaivannut omegaankin.

Ärsyttää tällä hetkellä kun omegassa on nelos vaihde about turha kun ei sitä tule juuri käytettyä. Nelonen voisi olla vähän lyhyempi mitä nykyinen vitonen ja vitonen olisi sitten vastaavasti "kutonen". Tollaisen kun saisi jostain tai saman tien 6 vaihteisen lootan.
Omega A -90 20SE, EX. Astra F -92
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

JPaVR6 kirjoitti:Kerro ihmeessä jos se on helpossa paikkaa. Siks en alkanu edes ettimään kun luulin ettei oo helpossa paikkaa.
Vaihteiston tyyppi on sellaisilla kohokirjaimilla laatikon päällä, siirtäjäkopan takana. Näkyy kyllä kun vähän kurkkii ja siivoaa :)
Lootan valmistenumero, perävälitys ja W tai C on stanssattu (kevyesti) päätykoppaan. Näkyy pyöräkotelosta (kuskinpuolelta siis) jälleen suursiivouksen jälkeen. Mulla on ainakin kummassakin F16:ssa näkynyt noi tosi selvästi. Nyt on tossa A:ssa sisällä F16 C374, tallista löytyy W355.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Vähän menee asian ulkopuolelle. Mutta mielenkiintoista havaita, että monet kirjoittaneista ovat valmiita pykältämään pienempää ohituksessa.

Itse en kyllä pidä tuommoisesta yhtään. Vastenmielistä kärkkyä rekan perässä 3-4-5-vaihteiden väliä sahaten, jos ohituspaikoissa sattuu aina tulemaan joku vastaan. Mukavampi se on kun voi välittömästi 5-vaihteella polkaista edelle heti kun on tietä näkyvissä.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Jope
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Jope »

Wesku79 kirjoitti:Mukavampi se on kun voi välittömästi 5-vaihteella polkaista edelle heti kun on tietä näkyvissä.
Niinhän se on mutta tuolloin vitosella ajettaessa kierrosten pitää olla yli 3000 jossain satasen vauhdissa ja moottorissakin hieman puhtia mutta tuolloin tullaan taas siihen, josta koko topicci sai alkunsa :D
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Näinpä, siitä kiinni tuo asian tärkeys, että missä ajelee. Pitempi laatikko sopii varmasti moottoritiellä ajeluun mainiosti, kun nopeus ei paljoa vaihtele. Itse ajelen pääasiassa maanteillä ja CR välitykset on siihen loistavat.

e: pitkiä siirtymiä ja moottoriteitä ajelen sitikalla, ~2800rpm@120km/h :D
-JPA-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JPA- »

Nyt on siinä mielessä hyvin noi välitykset ettei tarvi veivaa pienempää maantiellä n.100km/h lasissa, mutta siellä sais olla sitten se matkavaihde(eli kuudes). On vaan harmi kun ei tiedä kierroksista. Ei toimi kierrosmittari. Mutta moottoritiellä(120km/h) kuulostaa siltä kun olis lähemmäs 4000rpm(karkee arvio).
-Kahta en vaihda...toinen on sukka ja toinen on toinen sukka...
www.samatsukat.fi
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

datzka kirjoitti:f28 on ainoa 6-vaihteinen.
No ei varmasti ole :)

Nykyäänhän on joka kauppakassissa jo noita 6-vaihteisia, eli kyllä niitä on muitakin versioita. On vaan vielä sen verran uusia että ei ihan joka romiksella ole valittavaksi asti ja hinnat lienee suolaisia.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Tuomas kirjoitti:
datzka kirjoitti:f28 on ainoa 6-vaihteinen.
No ei varmasti ole :)

Nykyäänhän on joka kauppakassissa jo noita 6-vaihteisia, eli kyllä niitä on muitakin versioita. On vaan vielä sen verran uusia että ei ihan joka romiksella ole valittavaksi asti ja hinnat lienee suolaisia.
F28/6 oli ensimmäinen poikittaiseen moottoriin tarkoitettu henkilöauton 6-vaihteinen manuaalilaatikko aikoinaan markkinoille tullessaan, eli siinä mielessä se on näiden muiden "edeltäjä". Nykyäänhän 6-vaihteisia lootia on vaikka missä kinnerissä, muttei ollut vielä 1990-luvun alkupuolella.

(off-topic) Minua taas risoo ne viitosella ohittajat jotka ei pääse ikinä siitä edellä ajavasta ohi ja joutuu jarruttamaan kesken ohituksen jos samaan aikaan on ohittamassa. Vaarallista touhua. Edes automaattilaatikko ei jätä vaihtamatta pienemmälle kun lähdetään rivakkaan ohitukseen. Turvallisin tapa ohittaa rekka on se, että vaihtaa ensin vain kaistaa ja katsoo onko sieltä tulossa ketään ja jos on, niin palaa omalle kaistalle samantien ja jos ei tule, niin sitten talla pohjaan ja ohi. Tosin tuossa vaaditaan sitten autolta sitä todellista ohituskiihtyvyyttä, eli millään alitehoisilla kinnereillä ei tuota konstia voi kunnolla välttämättä käyttää. (/off-topic)

Aikoinaan Opelin W-lootia haukuttiin autolehtien testeissä ylipitkiksi kun suorituskyky kärsi tuolla liian suurella vaihteella kiihdyttämisessä jota jotkut autolehdet rakastavat... mutta siinä joutuu valitsemaan jomman kumman kompromissin, C-lootan ja rivakammat kiihdytykset tai W-lootan ja alhaisemmat matkakierrokset.

F28:lla kuutoselle voi vaihtaa vasta n. 80 km/h vauhdissa, jolloin kierroksia on n. 1600 rpm (valmistajan suosittelema minimikierrosluku ajettaessa).

Jos ei halua itse kepittää, niin kannattaa hankkia automaattivaihteinen auto jolloin se loota "kepittää" itse (tai robottivaihteiston jolloin se loota todellakin kepittää itse), tai sitten auto jossa on vääntöä todella reilusti, kuten esim. joku mekaanisesti ahdettu vehje... omana mielipiteenä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Vastaa Viestiin