Muutama kysymys jakohihnan/romppeitten vaihdosta C18NZ

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Playa
'Kadett'
'Kadett'

Muutama kysymys jakohihnan/romppeitten vaihdosta C18NZ

Viesti Kirjoittaja Playa »

Jakopään suunnalta kuuluu mekkalaa, syynä ilmeisesti vesipumppu. Tätä mieltä on merkkihuolto ja eihän sitä kai kahteen hihnaan ole vaihdettukaan, joten mielestäni ihan asiallinen diagnoosi. Paikallisesssa huollossa kuitenkin palvelu asiaan liittyen oli suoraan sanoen aivan perseestä ja hinta hirvittävä, joten itsehän se on ruvettava räpeltämään. 8)

Nyt siis : vaihtoon menee näillä näkymin vesipumppu, hihna ja kiristin.

Sellainen kiinnostaisi tietää että onko jollain jonkunmoisia kokemuksia noista Motonetin jakopään osista ? perin ikävää jos napsahtaa menemään kun patakin on vielä tämä missä "venttiillikoneisto muuttuu mäntäkäyttöiseksi" hihnan katketessa :D
Tuollahan näytti olevan vesipumpun mukana jakopäänhihnakin...

Jos joku vielä kertoisi että mitähän ovat nämä rullat, MITKÄ PITÄÄ AINA MYÖS MUISTAA VAIHTAA! , according to Motonet :D

Jotain muuta vielä mitä kannattaisi/pitäisi vaihtaa tässä samalla / ottaa huomioon? olen ymmärtänyt että itse operaatio ei olisi mikään mahdoton, työtilat lähinnä v-mäisiä.

Niin ja kone tosiaan toi -94 1.8i 8-venttiilinen, 360tkm -(z)-

Kiitän vastauksista jo etukäteen, olisi ihan suotava välttyä "tyhmiltä virheiltä" , sikäli kun se on mahdollista :roll: :D
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Itse hain motonetistä C20XE koneeseen jakohihnasarjan Gates/SKF ja siinä tuli mukana ohjuri ja kiristinrullat ja remmi.
Ihan merkkikamaa,eli ei mitään pingpong tavaraa.

Vesipumppu oli airtex merkkinen ja ihan laadukas sekin.

Tuossa sinun koneessa ei käsittääkseni muita rullia ole kuin tuo kiristin.
JR81
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JR81 »

Itselläni on juurikin tuo sama kone omassa Vectrassa ja tein jakopäänremontin Motonetin osilla (SFK/Gates) eikä osissa ollut mitään moitittavaa. Tämä kyseinen remontti ei todellakaan ole mahdoton tehtävä mikäli jakoavain pysyy vähänkään kädessä.

Kysyit noista rullista... tuon koneen jakopäässä ei ole muita rullia kuin tuo kiristinrulla.

Itse vaihdoin siis seuraavat palikat jakopäänremontin yhteydessä:
- jakopäänremmi
- kiristinrulla
- vesipumppu + tiiviste ( uusi tiiviste tuli muistaakseni uuden pumpun mukana )
- jäähdytinnesteet ( vanhat nesteet laskettava pois vesipumppua vaihdettaessa )
- laturia ja ohjaustehostinta pyörittävä moniurahihna

Tuo moniurahihna kannattaa vaihtaa samalla jos se näyttää vähänkään rispaantuneelta.
Opel Vectra CDX -94
Juke1985
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Juke1985 »

JR81 kirjoitti: Itse vaihdoin siis seuraavat palikat jakopäänremontin yhteydessä:
- jakopäänremmi
- kiristinrulla
- vesipumppu + tiiviste ( uusi tiiviste tuli muistaakseni uuden pumpun mukana )
- jäähdytinnesteet ( vanhat nesteet laskettava pois vesipumppua vaihdettaessa )
- laturia ja ohjaustehostinta pyörittävä moniurahihna

Tuo moniurahihna kannattaa vaihtaa samalla jos se näyttää vähänkään rispaantuneelta.
Tuohon itse vaihtaisin vielä termostaatin koska on aika vit¤¤maisessa paikassa vaihtaa kylmänä talvi päivänä ku se jumii :no:
Opel Vectra B CD 2.0 1997 Farkku (X20XEV)
Opel Corsa A 1.2s 1988
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Juke1985 kirjoitti:Tuohon itse vaihtaisin vielä termostaatin koska on aika vit¤¤maisessa paikassa vaihtaa kylmänä talvi päivänä ku se jumii :no:

Miten niin? Siinähän se on pakosarjan vasemmalla puolella termostaattikotelossa... :roll:
Taisit sekottaa pikkulohkoihin :)
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Playa
'Kadett'
'Kadett'

-VMK- kirjoitti:Miten niin? Siinähän se on pakosarjan vasemmalla puolella termostaattikotelossa... :roll:
Olen samaa mieltä termostaatin sijainnista ja sen ajattelin vaihtaa vasta kun on sen aika. Muutoinkin näistä tulee vähän tällaisia "no vaihdetaanpa nyt samalla sitten se ja se ja se ja se ja..." :D

Mutta laturin ja ohjaustehostimen hihnan voisi periaatteessa vaihtaa kyllä samalla. Mitäs siis, koneen kiinnitykset pitää aukasta että saa yhden hihnan vaihdettua ? :o
Olisikohan tuo kiilahihnapyörä tarpeen vaihtaa samalla ? Ei hihnoissa kai mitään vikaa ole, mutta kun nekin vaihdettu viimeksi joskus viimeksi niin kaipa olisi helpompi näin..
JR81
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JR81 »

Mitäs siis, koneen kiinnitykset pitää aukasta että saa yhden hihnan vaihdettua ?
Olisikohan tuo kiilahihnapyörä tarpeen vaihtaa samalla ?
Se vänkärin puoleinen moottorikannake on käytettävä irti jotta saat uuden jakopäänremmin paikalleen. Tämän takia suosittelen vaihtamaan samalla sen moniurahihnankin. Tuo kyseinen hihna kun kulkee tuon moottorikannakkeen läpi. Itse en nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa tuota kiilahihnapyörää koska se näytti ihan hyväkuntoiselta.
Opel Vectra CDX -94
Playa
'Kadett'
'Kadett'

JR81 kirjoitti:Se vänkärin puoleinen moottorikannake on käytettävä irti jotta saat uuden jakopäänremmin paikalleen.
tuota tuota... Se kiilahihnapyörä pitää ilmeisesti ottaa irti että saa sen jakohihnan paikalleen, mutta eikös se moottorin kannake tartte poistaa vain siinä tapauksessa että vaihtaa tuon kiilahihnankin ? Ajattelin että jos vain löysäisi sitä kiilahihnaa. Ja se kun on joku aika sitten vaihdettu jo ja on hyvässä kunnossa päällisin puolin niin ajattelin sen kuitenkin jättää johonkin tulevaisuuden hämäriin.. :D

Tuo kiristimen toiminta myös hieman hämää, saas nähdä miten käy kun nyt saa edes ensin kädet likaiseksi -(z)- :D

E: Nyt kun on hankittuna nämä kamat jakopäähän niin joku noheva voisi kertoa jonkun kotikonstin testata tuo kiristimen toiminta.. Olen pyöritellyt sitä tässä hyvän aikaa ja lueskellut Alfameria mutta en vaan kertakaikkiaan ymmärrä miten se toimii :D
Playa
'Kadett'
'Kadett'

No niin... Nyt on remmi, pumppu ja kiristin vaihdettu. Ei ollut paha rasti, vaikka meinasi jossain vaiheessa vähän tökätä työkalujen puutteeseen. Kannatti tehdä, loppui kilinät ja kolinat.. -(z)-

Jaa niin, ei muuten tarvinnut avata moottorin kannaketta :wink:
Vastaa Viestiin