Oktaanivalitsimesta tärkeä kysymys !!!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Skelektor
'Senator'
'Senator'

Oktaanivalitsimesta tärkeä kysymys !!!!

Viesti Kirjoittaja Skelektor »

Jees, pitää ihan mielenkiinnolla kysyä, ku oon täs sellaillut oktaanivalitsemesta olevia aiheita searchilla niin jotain vastauksia olen saanut, mutta en kovinkaan tarkaan niin kotenpa kysyn viisaammilta tietäjiltä, mulla on tämmönen oktaanivalitsin 95/91 Opel Astra F 1.6i 4-pisteruutassa, tässäpä kuva:
Kuva
ja valitsemen asento on nyt niin että 95 näyttää ylös päin ja 91 alaspäin ja kun valitsinta katsoo kuskin näkökulmasta päin katsottuna ei todellakaan auton edestä päin... niin ruskea/vihreä tai musta johto menee vasemmalle puolelle liitintä ja ruskea menee oikealle puolelle....
Eli kumminka päin sen pitää olla jos tankaa 95:sta ja kumminko päin se silloin pitää olla jos tankkaa 98 tai sitä shellin formula bensoo...???
Eli mitenkä se nyt on oikein päin ja mistä tiedän et kummin päin se pitää olla kummassakin asennossa, joten kertokaa viisaammat tietäjät :o
Kiitoksia vastauksista etukäteen...
Bena
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Bena »

Se luku mikä on tuossa pistokkeen lukituksen puolella, on käytössä. Eli näyttäisi tässä tapauksessa 95:lta.
Osku

Re: Oktaanivalitsimesta tärkeä kysymys !!!!

Viesti Kirjoittaja Osku »

Skelektor kirjoitti: Eli kumminka päin sen pitää olla jos tankaa 95:sta ja kumminko päin se silloin pitää olla jos tankkaa 98 tai sitä shellin formula bensoo...???
Juuri noin päin se kuuluukin olla. 98-asentoa tuossa plugissa ei olekkaan.

Kannattaa myös huvikseen koittaa miten vaikuttaa kun vaihdat plugin toistepäin, 91-asentoon.
Skelektor
'Senator'
'Senator'

Osku kirjoitti:
Skelektor kirjoitti: Eli kumminka päin sen pitää olla jos tankaa 95:sta ja kumminko päin se silloin pitää olla jos tankkaa 98 tai sitä shellin formula bensoo...???

Kannattaa myös huvikseen koittaa miten vaikuttaa kun vaihdat plugin toistepäin, 91-asentoon.
Mitäs eroo tolla 91 asennolla on 95 asentoon??
Eli 95 asenolla voi tankata myös 98 ja formulo bensoo?
95 asentoko on parempi kuin 91 kun tankkaa 95:sta tai 98:sia???
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Skelektor kirjoitti:
Osku kirjoitti:

95 asennossa voit tankata myös 98 ja V-poweria mutta hyötyä siitä ei juurikaan ole.
Kannattaa tuolla plugilla pitää se aina 95 asennossa.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
Skelektor
'Senator'
'Senator'

-VMK- kirjoitti:
Skelektor kirjoitti:
Osku kirjoitti:

95 asennossa voit tankata myös 98 ja V-poweria mutta hyötyä siitä ei juurikaan ole.
Kannattaa tuolla plugilla pitää se aina 95 asennossa.
Ok, kiitos vastauksesta :lol:
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Skelektor kirjoitti:mulla on tämmönen oktaanivalitsin 95/91 Opel Astra F 1.6i 4-pisteruutassa
Miksi siellä tuollainen plugi on? Ainakin '94 nelipisteruiskussa pitäisi olla 95/98, hölmöä touhua jos niitä on ihan sekaisin :)
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Ehkä edellinen omistaja on halunnu ajaa venäjän bensalla ja hankkinu varmuudeksi 91okt plugin.
kurttu
Hartikainen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Hartikainen »

Onko sillä mitään väliä käytännössä tai bensankulutuksessa, jos tuon plugin pitää 98-asennossa vaikka ajaisikin 95:lla?
'94 Audi V8 & ´90 Audi 200 20v
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

98-asennolla kulutus pitäisi olla aavistuksen pienempi, mutta 95-oktaanisella ajaminen ei ole turvallista nakutusvaaran vuoksi. Ei kannata kokeillakaan, koska esimerkiksi kiihdyttäessä sitä nakutusta ei muun melun yli edes kuule.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Hartikainen
'Admiral'
'Admiral'

Ai joo. No sittempä täytyy kääntää toi plugi takas 95-asentoon :P
kurttu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Hetkinen. Onko Hartikaisella C18NZ moottorissa 95/98 plugi? Mitäs ohjekirja tosta sanoo?
Mulla on ohjekirjassa mainittu polttoaineeksi 91/95.

Tiedän että 1,8 8V moottoriin tuli joitain muutoksia vuonna 92/93. Esim jakohihnaan tuli kiristin ja moottori ei ollu enää vapaastipyörivä. Olisko korkeammat puristukset? Mulla -92 mallissa puristukset muistaakseni 9,2:1

Siksi pohdin kun olen yrittäny selvittää toimisko toi mun 1.8 8V astran ruisku 98 plugilla, että sais sytytystä aikasemmalle et kiertäis paremmin jne.
kurttu
Opelfun
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Opelfun »

Sain jokin aika sitten käsiini (täältä foorumilta) valkoisen 95/98 -oktaanipistokkeen. Astrassani moottorina C16SE ja alunperin autossa oli 91/95 -pistoke. Olen nyt noin kuukauden ajanut uudella plugilla ja 98 bensalla. Kokemukseni ainakin takapuolituntumalla ovat pelkästään positiivisia. Kulutus on hiukan laskenut, moottorin vedossa selkeä ero varsinkin kierroslukumittarin kiivetessä yli 3000 rpm. Ohituksissa näinollen maantiellä hiukan ripeämpi. Lisäksi automaattivaihteiston toiminnasta on tullut nätissä ajossa huomaamattomampaa, eli vaihtaa pienillä kierroksilla "pehmeämmin". Vastaavasti vaihteiston "sport" -asennolla vaihdoissa sekä moottorin kierrosherkkyydessä selvä muutos parempaan.
Carpila
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Carpila »

.... meillä on calibrassa (C20NE) kans tuo 91/95 plugi joka on nyt 95 asennossa pitäisiköhän hommata se 95/98 plugi ja kokeilla....
Saab 96 V4 Turbo
Omat nettisivut
Hartikainen
'Admiral'
'Admiral'

kurttu kirjoitti:Hetkinen. Onko Hartikaisella C18NZ moottorissa 95/98 plugi? Mitäs ohjekirja tosta sanoo? Mulla on ohjekirjassa mainittu polttoaineeksi 91/95.
Nääh :D Ei mulla siinä alkujaan ollut kuin se 91/95-plugi. Sain sitten toisesta vectrasta tuollaisen 95/98-plugin. Tankillisen ajelin normaalisti aika sekalaista ajoa ja eipä juurikaan kulutukset pienentyny. Vectra kyllä pyöri nätimmin, mutten muuta eroa oikein huomannut. Ehkäpä olisi pitänyt ajaa useampi tankillinen?

Heh, ohjekirja? :P En mää sellasia tunne. Noei, ei tullu auton mukana.
Vastaa Viestiin