100W h1 polttimot omegan lähivaloihin?
-
Omega 2.5td -97
- 'Kadett'

100W h1 polttimot omegan lähivaloihin?
Moi, onko joku kokeillut laittaa 100W polttimoita lähivaloihin? Toimiiko ongelmitta lisälämmöstä johtuen ja onko vastaavaa hyötyä? Olen miettinyt halpoja tapoja lähivalotehon lisäämiseen, kun tunnetusti tarvetta on.
- Lallevihtinen
- 'Diplomat'

- Viesti:
100W polttimot lyhyille, että näkee itse hyvin??? Eli se on susta sitten ihan ok, jos joku ajaa sua vastaan pitkät päällä eikä vaihda lyhyille? Haloo, sopii sitä ajatella vähän kanssa-autoilijoitakin...
Kokeile ekaksi vaihtaa uudet lasit umpioihin; kuluneiden vaihto uusiin vaikuttaa pirun paljon!
Kokeile ekaksi vaihtaa uudet lasit umpioihin; kuluneiden vaihto uusiin vaikuttaa pirun paljon!
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vaikuttaako valojen teho jotenki valojen suuntaukseen?Timonen kirjoitti:100W polttimot lyhyille, että näkee itse hyvin??? Eli se on susta sitten ihan ok, jos joku ajaa sua vastaan pitkät päällä eikä vaihda lyhyille? Haloo, sopii sitä ajatella vähän kanssa-autoilijoitakin...![]()
Kadett Cabrio GSI -89
Calibra 4x4 Turbo -93
Omega MV6 -00
Plymouth Fury III -65
Calibra 4x4 Turbo -93
Omega MV6 -00
Plymouth Fury III -65
-
Omega 2.5td -97
- 'Kadett'

lisää valoa
Ei mun tarkotuksena oo vastaantulijoita häikäistä siks kyselinkin mielipiteitä. Timoselle tiedoksi, että pitkien ja lyhyiden valojen ero ei ole valoteho, vaan se miten ne on suunnattu. Vaihtamalla polttimot tehokkaampiin ei muuta lähivaloja kaukovaloiksi. Toki ne häikäisee enemmän, mutta häikäseekö liikaa, niin on eri kysymys. Polttimoiden vaihto ei myöskään merkittävästi lisää valojen kantavuutta, mutta valoa tulee lisää ja se on tarpeen. Mulla on autossa lisäpitkät (lailliset) ja nyt kontrasti lyhyjen ja pitkien välillä on mielestäni liian suuri. Kaukovaloihin olen tyytyväinen, mutta lyhyet ovat surkeat ja jopa vaarallisen surkeat. Voi olla, että ostan paremmat 55W ja yritän elää niitten kans. Haluaisin toki paremmat umpiot, mutta rahatilanne ei niitä nyt salli.
Re: lisää valoa
Tarkoitinkin juuri tuota häikäisemisen lisääntymistä; valokuvio tai sen suuntima ei tietenkään muutu.Omega 2.5td -97 kirjoitti:Ei mun tarkotuksena oo vastaantulijoita häikäistä siks kyselinkin mielipiteitä. Timoselle tiedoksi, että pitkien ja lyhyiden valojen ero ei ole valoteho, vaan se miten ne on suunnattu. Vaihtamalla polttimot tehokkaampiin ei muuta lähivaloja kaukovaloiksi. Toki ne häikäisee enemmän, mutta häikäseekö liikaa, niin on eri kysymys. Polttimoiden vaihto ei myöskään merkittävästi lisää valojen kantavuutta, mutta valoa tulee lisää ja se on tarpeen. Mulla on autossa lisäpitkät (lailliset) ja nyt kontrasti lyhyjen ja pitkien välillä on mielestäni liian suuri. Kaukovaloihin olen tyytyväinen, mutta lyhyet ovat surkeat ja jopa vaarallisen surkeat. Voi olla, että ostan paremmat 55W ja yritän elää niitten kans. Haluaisin toki paremmat umpiot, mutta rahatilanne ei niitä nyt salli.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Mulla oli Asconassa 55/100 -polttimot, eikä umpioiden lasit kuumentuneet ikinä paljoa, tosin Asconassa on aika isokokoiset umpiot.Jope kirjoitti:Mitenköhän umpiot tosiaan kestää sitä kuumuutta, joka noista 100W:n polttimoista syntyy? Itse laittaisin hieman miedompaa tai sitten laadukkaat tuikut sinne esim. osram silverstar.
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Nuo omegan muoviset umpion lasit on aika herkkiä haalistumaan, eli hionta hienolla vesihiomapaperilla kunnolla että saa kaikki haalistumat pois, lopuksi vaikka 2000:sella paperilla Sitten vielä kiillotus jollakin aineella, esim. Autosolin metal polishilla tai mitä nyt sattuukin löytymään niin johan on eroa.
Myös releet kannattaa laittaa auton omille valoille, lyhyille ja pitkille molemmille niin taas on huomattava ero.
Myös releet kannattaa laittaa auton omille valoille, lyhyille ja pitkille molemmille niin taas on huomattava ero.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
-
Omega 2.5td -97
- 'Kadett'

Taidan jättää kokeilematta 100W polttimoita tarkemmin asiaa pohdittuani. Umpiot ei huoleta, mutta johdot ja katkasimet ym., koska jos polttimot vaihtais isompiin, virta johdoissa kaksinkertaistus ja muistaakseni syntyvä lämpö johdoissa silloin nelinkertaistus eli johdot, katkaisin (jos ei ole erikseen relettä) ja eristeet ei varmaan tykkäis. Luultavasti myös ajotietokone väittäis ajovalojen olevan palanu. Kaikki tietty oletuksia. Vastaantulijat häikäistyy, jos häikäistyy, siitä syystä, että tuijottaa suoraan vastaantulevan auton valoihin. On totta, että häikäsy lisääntyis juuri maasta heijastuneesta valosta johtuen. Vähän sama juttu kuin etusumuvaloja käytettäessä, joiden hyötyä en ole koskaan ymmärtänyt. Paksumpia johtoja olen joskus harkinnut, mutta tulis melkonen johtohärdelli, että olen ks. hommasta luopunut. No onneks lumi on jo maassa, niin ei oo niin pimeää 
Tuskin se häikäisy siitä kirkkaudesta on kiinni, omaan omegaan laitoin ksenonit, tosin linssi umpioihin..
Ja ei ole kukaan valoja räpytellyt ja olen tullut toisella autolla omegaani vastaan ja ei häikäse.
Ihme kyllä ajotietokonekkaan ei herjaa palaneesta polttimosta.
Ja ei ole kukaan valoja räpytellyt ja olen tullut toisella autolla omegaani vastaan ja ei häikäse.
Ihme kyllä ajotietokonekkaan ei herjaa palaneesta polttimosta.
Kadett Cabrio GSI -89
Calibra 4x4 Turbo -93
Omega MV6 -00
Plymouth Fury III -65
Calibra 4x4 Turbo -93
Omega MV6 -00
Plymouth Fury III -65
-
Osku
Minkälainen on "normaali" jännite noille lähivaloille?
Ajattelin kannattaisiko laittaa tuohon astraan lähivaloille oma rele, jännite varmasti kasvaisi melkoisesti, lähes latausjännitteeseen? Se tietysti lyhentää polttimoiden ikää, mutta H4set ovat sentäs edullisia.
Mittasin että 12.3V tulee nyt valoille, silloin kun auto ei ole käynnissä eikä kumpikaan lähivalo pala.
Olisi pitänyt mitata myös auto käynnissä, jotta saisi sen oikeamman lukeman?
Ajattelin kannattaisiko laittaa tuohon astraan lähivaloille oma rele, jännite varmasti kasvaisi melkoisesti, lähes latausjännitteeseen? Se tietysti lyhentää polttimoiden ikää, mutta H4set ovat sentäs edullisia.
Mittasin että 12.3V tulee nyt valoille, silloin kun auto ei ole käynnissä eikä kumpikaan lähivalo pala.
Olisi pitänyt mitata myös auto käynnissä, jotta saisi sen oikeamman lukeman?
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
No mielellään auto käynnissä, niinhän se yleensä on silloin kun valoja käytetään.
Kannattaa mitata ensin akun jännite ja sitten polttimon kannasta + ja - navasta jännite ja verrata niitä keskenää. Jännite ei saisi montaa voltin kymmenystä tippua matkalla, mutta yleensä se kuitenkin tippuu vakiojohdoilla. Releet kun laittaa paksummilla johdoilla niin aika lähelle laturin antamaa jännitettä pitäisi päästä.
Yhteen autoon tuli vaihdettua 14.8 voltin lataussäädin vielä lisäksi eikä siihen silti tarvinnut yhtä mittaa olla polttimoita vaihtamassa. Ja kyllä muuten oli kirkkaat valot.
Kannattaa mitata ensin akun jännite ja sitten polttimon kannasta + ja - navasta jännite ja verrata niitä keskenää. Jännite ei saisi montaa voltin kymmenystä tippua matkalla, mutta yleensä se kuitenkin tippuu vakiojohdoilla. Releet kun laittaa paksummilla johdoilla niin aika lähelle laturin antamaa jännitettä pitäisi päästä.
Yhteen autoon tuli vaihdettua 14.8 voltin lataussäädin vielä lisäksi eikä siihen silti tarvinnut yhtä mittaa olla polttimoita vaihtamassa. Ja kyllä muuten oli kirkkaat valot.
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91