B-Vectran käynnistyminen? Välillä ei tunnu lähtevän
Heps,
Omassa, pari kuukautta sitten hankitussa B-Vectrassa (1.8i, -99) olen huomannut sellaista "outoutta", että kun normaalisti auto lähtee käyntiin heti virta-avaimesta kääntämällä, tekee tämä joskus sellaista, että ei käynnisty ensimmäisellä kerralla.
Eli starttia joutuu pyörittämään useamman sekunninkin, ennen kuin hörähtää käyntiin. Tai sitten vasta toisella yrittämällä.
Auto on tehnyt tätä vasta muutaman kerran, mutta epäilen, että jotain pientä vikaa tuossa ehkä on. Olisiko ideoita mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Toisaalta autossa on vielä tuon vaihtoautoliikkeen 3 kk moottori-, vaihteisto- ja voimansiirtotakuu voimassa, joten voisi käyttää kylmästi siellä huolossa ja tutkisivat.
Omassa, pari kuukautta sitten hankitussa B-Vectrassa (1.8i, -99) olen huomannut sellaista "outoutta", että kun normaalisti auto lähtee käyntiin heti virta-avaimesta kääntämällä, tekee tämä joskus sellaista, että ei käynnisty ensimmäisellä kerralla.
Eli starttia joutuu pyörittämään useamman sekunninkin, ennen kuin hörähtää käyntiin. Tai sitten vasta toisella yrittämällä.
Auto on tehnyt tätä vasta muutaman kerran, mutta epäilen, että jotain pientä vikaa tuossa ehkä on. Olisiko ideoita mistä kannattaisi alkaa tutkimaan?
Toisaalta autossa on vielä tuon vaihtoautoliikkeen 3 kk moottori-, vaihteisto- ja voimansiirtotakuu voimassa, joten voisi käyttää kylmästi siellä huolossa ja tutkisivat.
Kvaak.fi - uusi kotimainen sarjakuvaportaali.
-
Lussu omega
- 'Admiral'

- Viesti:
Niin, onko tuo normaalia vai ei? Miten muilla käynnistyy beevekkulit?
Olisi hyvä saada arvioita vielä. Kuukauden verran on takuuta jäljellä, joten voisi saada tarvittavat osat vaihdettua takuuseen. Kallis hankinta taitaisi olla omalla rahalla ostettuna, jos esim. moottorinohjausyksikkö on sökönä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Scy on 2003-03-11 22:10 ]</font>
Olisi hyvä saada arvioita vielä. Kuukauden verran on takuuta jäljellä, joten voisi saada tarvittavat osat vaihdettua takuuseen. Kallis hankinta taitaisi olla omalla rahalla ostettuna, jos esim. moottorinohjausyksikkö on sökönä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Scy on 2003-03-11 22:10 ]</font>
Samaa "vikaa" ilmenny myös mun Vectrassa. Sen oon huomannu että kun antaa virran olla päällä n. sekunnin tai kaksi ennen käynnistystä niin yleensä lähtee ekalla käyntiin. Luulisin että asiaan vaikuttaa bensapumpun tekemä paine, joskus 80-luvulla Fiateissa oli punainen ja vihreä valo joka muistaakseni vaihtui vihreäksi kun auton sai käynnistää, taisi olla juuri riittävän bensanpaineen takia se valohässäkkä.
No jos muita ongelmia ei ole, niin yks vaihtoehto vois olla bensapumpun takaiskuventtiili. Kuulostaa nimittäin siltä, että kone ei saa bensaa heti niin kuin pitäis vaan sitä tulee vasta hetken viiveellä. Ja bensapumpun takaiskuventtiilin tehtävä on ylläpitää jonkinlainen paine polttoainejärjestelmässä senkin jälkeen, kun moottori on sammutettu, helpottaakseen uudelleenkäynnistystä. Joissakin ohjausjärjestelmissähän ECU käyttää vielä lisäksi bensapumppua muutaman sekunnin, kun virrat laitetaan päälle.
Onko sillä vaikutusta käynnistymiseen, onko kone kylmä vai lämmin? Ja sillä, miten kauan sitten autolla on ajettu viimeksi?
Onko sillä vaikutusta käynnistymiseen, onko kone kylmä vai lämmin? Ja sillä, miten kauan sitten autolla on ajettu viimeksi?
Astra G -98 Hatchback 5D CDX, X20XEV, 165 tkm
No mä en ole ainakaan huomannut eroa onko autolla ajettu vai onko seissyt pihassa. Jostain kuuluu pieni ääni kun virtaa on pitänyt päällä hetken ennen starttia, olisko abs:n "tarkistustoiminto" vai joku venttiili joka aukeaa kun bensanpaine on tarpeeksi korkea... Tämän pienen "klonksauksen" jälkeen tuntuisi lähtevän paremmin käyntiin. En ole tehnyt mitään tieteellisiä havaintoja asiasta, ihan perstuntumalta arvelin vaan että bensapumpun tekemä paine kun nousee riittävästi niin lähtisi paremmin käyntiin...
Tutullani joka osti tuossa -97 Astran, sanottiin Opeliliikkeessä, että käynnistää kannattaa vasta kun turvatyynyn ja ABS:n merkkivalot on sammunu (muutama sekunti) Itsekin olen usein tehnyt niin eikä vielä ole ollu ongelmia. Mikäköhän juju on taustalla? Liittyyköhän juuri siihen mainittuun bensanpaineeseen?
<font size=-1>[ This Message was edited by: -jupe- on 2003-03-12 11:03 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: -jupe- on 2003-03-12 11:03 ]</font>
Ahaa. Eli vaikuttaisiko tämä pikemminkin "ominaisuudelta" kuin "vialta"?
Itse en ole kiinnittänyt huomiota siihen, millaisessa tilanteessa käynnistyminen on hidasta. Auto on ollut vasta pari kuukautta ja tuollaista on tapahtunut lukuisten käynnistysten kohdalla vain neljä tai viisi kertaa - tuolloinkin auto lähtee käyntiin, mutta jotenkin viiveellä. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, ei käynnissä tai missään.
Itse höräytän aina suoraan starttiin odottelematta abs-valojen sammumisia. Pitänee varmaan jatkossa ottaa tavaksi se, että antaa pumpun pyöriä vähän aikaa ennen käynnistämistä.
Itse en ole kiinnittänyt huomiota siihen, millaisessa tilanteessa käynnistyminen on hidasta. Auto on ollut vasta pari kuukautta ja tuollaista on tapahtunut lukuisten käynnistysten kohdalla vain neljä tai viisi kertaa - tuolloinkin auto lähtee käyntiin, mutta jotenkin viiveellä. Mitään muita ongelmia ei ole ollut, ei käynnissä tai missään.
Itse höräytän aina suoraan starttiin odottelematta abs-valojen sammumisia. Pitänee varmaan jatkossa ottaa tavaksi se, että antaa pumpun pyöriä vähän aikaa ennen käynnistämistä.
On 2003-03-12 09:20, Janzu wrote:
No mä en ole ainakaan huomannut eroa onko autolla ajettu vai onko seissyt pihassa. Jostain kuuluu pieni ääni kun virtaa on pitänyt päällä hetken ennen starttia, olisko abs:n "tarkistustoiminto" vai joku venttiili joka aukeaa kun bensanpaine on tarpeeksi korkea... Tämän pienen "klonksauksen" jälkeen tuntuisi lähtevän paremmin käyntiin. En ole tehnyt mitään tieteellisiä havaintoja asiasta, ihan perstuntumalta arvelin vaan että bensapumpun tekemä paine kun nousee riittävästi niin lähtisi paremmin käyntiin...
kyllä noissa pitäis olla koko aika järjestelmässä paine just starttausta varten(pystyy huollossa mittaamaan)eli luulis et jostain fuskaa takas? esim ennen ainakin järjestelmässä (L-jetronic)oli paineen pito venttiili joka esti paineen laskun, jos toi oli sökö sai oottaa et pumppu nosti paineet.