Kysymykset: Voisko niitä saada ostettua valmiina sarjana,muutako hitsaa kii??
Fiksuinta teettää ne, mikäli ei ole hirveästi itse hitsaillut eikä ole putkentaivutus vehkeitä. Viralliset ralliauton kaaret kustantaa n. 250-300 euroa, riippuu missä teettää. Eli sisältää etukaaren, pääkaaret, kolme kattokaarta, oviaukkojen kaaret, diagonaaliputki, eli poikittaiskaari taakse. Kaaret tehdään silloin oikeista paksuuksista, kaaret voi itse joko pultata tai hitsata kiinni. Kysele lisää ralli.netin sivuilta, sieltä löytyy hyvin tietoa.
Kaarien tekijöitä löytyy useita Suomesta. Kysy aluksi vaikka MS-Motorsportilta 040-8100687.
itsekkin suunnittelin kaaria ns. harrasteautoon, mutta tulin tulin toisiin ajatuksiin kun kaveri kertoi erään tyypin kuolleen aivoverenvuotoon... ei tartte älyttömiä nopeuksia jos nuppi napsahtaa kaariputkeen..
ja kun tarkoitus ei ole kypärä päässä ajella koko ajan...
jyrki.k kirjoitti:itsekkin suunnittelin kaaria ns. harrasteautoon, mutta tulin tulin toisiin ajatuksiin kun kaveri kertoi erään tyypin kuolleen aivoverenvuotoon... ei tartte älyttömiä nopeuksia jos nuppi napsahtaa kaariputkeen..
Niin siis sehän on ehdoton hommata kunnon penkit ja vyöt jos meinaa kaaret laittaa. Kyllä niillä ittensä tappaa kun vähän ajaa penkkaan ja kolauttaa päänsä putkeen.
jyrki.k kirjoitti:itsekkin suunnittelin kaaria ns. harrasteautoon, mutta tulin tulin toisiin ajatuksiin kun kaveri kertoi erään tyypin kuolleen aivoverenvuotoon... ei tartte älyttömiä nopeuksia jos nuppi napsahtaa kaariputkeen..
Niin siis sehän on ehdoton hommata kunnon penkit ja vyöt jos meinaa kaaret laittaa. Kyllä niillä ittensä tappaa kun vähän ajaa penkkaan ja kolauttaa päänsä putkeen.
Joo, penkit vyöt kannattaa olla kunnossa. Oon aina ihmetelly et mitä hitto tekee kaaret vakioautossa, mutta ei harrastusta o tehty ymmärettäväks. Onnea projektille
Kunnolliset kaaret saa teettämällä ne. Eli viet auton kilpa-autopajalle ja ne tekee kaaret siihen. Sanot vielä ohjeeksi että ne kaariputket pitää olla pilareissa lähes kiinni. Silloin niihin ei lyö päätä jos vaan ajaa turvavyöt kiinni. Eri juttu jos kaaret on korista 10cm irti plus vielä putki 4cm, Niin varmaan pää kolisee jo peiliä vilkaistessa. Sellaisia ne valitettavan usein on.
Saa nähdä kauanko drifting-kisoissa saa ajaa ilman kaaria?
Ensimmäiseen vakavaan onnettomuuteen saakka?
Peruskehikkoon menee putkea 25-30m
WRC-autoissa on 70-100m
Jokkisputket ovat saumallista ja muut saumatonta putkea.
Painoeroa on hiukan, mutta hintaeroa on paljon. Saumaton maksaa yksityisasiakkaalle 9-12€/m. Lisäksi noita kokoja on vaikea saada normaali tukkureilta. Kilpa-autopajoilla sitä toki on, mutta hinta..... Jokkisputki on ihan normaalia vesijohtoputkea, sitä saa kaikki rautakaupat tilattua. Hinnat tosin vaihtelee melkoisesti.
Hmm... rupes itseäkin kiinnostaa, tai on ollu jo kauan mielessä nuo kaaret laittaa...
Mutta itse haluaisin säilyttää takapenkin myös, että onko se eTes mahdollista toteuttaa niin?
autohan oli calibra...