Tämäkin on vanha topikki, mutta päätin kaivaa ylös.
Mullehan tuli tuo oma ooppeli vähän yllättäen vaihdossa kun päätin että minun ja Audin tiet eroaa vuoden taistelun jälkeen. Mitään hajua ooppeleista, varsinkaan diesel-sellaisista mulla ei sitä ennen ollu ja nyt on tullu kruisailtua n.8tkm, mittarissa tällä hetkellä 280tkm. Hyvin tuo minun mielestä 68 heppaseksi kulkee, vaikka onhan se tietysti melko hengetön 150 heppaisen bensakoneen jälkeen. Turbo - vaikkakin tuo "matalapaineturbo" - tuo kuitenkin vähän henkeä siihen koneeseen, ei ole semmonen maamoottori niinkuin vastaavantehoiset vaparidieselit. Kulutus on pyöriny jossain 5.4-6l/100km välillä ajotavasta riippuen.
Autossa on uutena ollu semmonen vika, että kannessa oli joku valuvirhe tms. En enää muista miten tuo oli vuosikausia ensin oireillut (autoliikkeen tietysti vakuutellessa että kaikki on ok), kunnes oli sitten lopulta päässy vedet turpoon tai jotain ja sen vuoksi tuossa on tällä hetkellä 180tkm ajettu kansi sekä turbo. Voin kuvitella että tämä on just semmosia tilanteita joilla ooppelin maine koki arvonalennuksen - ei ne valmistus/tyyppiviat, vaan se, miten ne hoidetaan.
Tuosta koneiden laukemisesta päästömittaushommassa...
Entinen omistaja muistaakseni puhui jostain että moottoria "ryntäytettäessä" (mahd. katsastuksessa?) oli kuulunut kilinkolin ja se oli sitten kansi auki. Joku nokipalanen tms. oli lähtenyt liikekannalle ja olikohan tuo mennyt jonkun venttiilin väliin tms. Materiaalivahinkoja ei siis syntynyt muuta kuin uuden kannentiivisteen yms. tarvikkeiden muodossa. Auto oli ollu melkein koko ikänsä jollain rouvashenkilöllä, liekö ollut liian varovaisella ajolla?
Nykyisillä kilometreillä menee näköjään vesipumppu uusiksi, se tihkuu jonkin verran jäähdytysnestettä. Täytyy uusia kaikki hihnat ja rullat nyt samalla kun ne joutuu kuitenkin käyttämään irti, ompahan sitten taas ooppelia pitkäksi aikaa
Mulla olevassa huoltokirjan tapaisessa huoltomuistiossa (ei alkup.) ei 118tkm->280tkm ole vaihdettu muita kuin normaaleja kulutusosia, poislukien tuo kannentiiviste 267tkm kohdalla ed. kuvatusta syystä. Muistaakseni 0-100tkm ei siinä alkuperäisessä huoltovihkosessa ollu muita ku määräaikaishuoltoja, täytyy joskus tutkia.
edit: Unohdin sanoa; korjaamossa jossa tuon vesipumppurempan teetän, käy kuulemma huollossa joku F-mallin diesel-astra jonka mittarissa on jotain 600tkm. Kansiremppa oli tehty 500tkm kohdalla. En tosin tiedä mikä kone siinä tarkalleen on.