Corsa Diesel - pakuna + isommalla koneella?
Tuossa olen pohtinut pienessä päässäni, että 1.7D ja TD-koneet eivät juuri eroaisi sisuskaluiltaan? Että tuohon turbottomaan voisi heittää urpon kiinni kylmiltään? Jotain tämäntapaista kai naapurikin selitti (Länsiautossa asentajana). Tai sitten käsitin väärin.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Jos nyt ei T4 kuitenkaan... Sitä ei saisi edes pyörimään kaasu pohjassa.juuus kirjoitti:muistaakseni Garretin T4 ja M-B Viton välijäähdyttimen, sääti tehot 96 heppaan ja leimasi. Nyt tarvii vain kojelaudasta kääntää potikkaa kun haluaa "hieman lisää potkua". Paikallisella amiksella mitattiin tehot, ihan kevyesti löytyi 131 heppaa, eikä kaveri ole edes mikään guru tällä alalla....
No kuitenki. 1.7D kone, siihen TD:pakosarja/imusarja?, soppeli turbo(ehkä jopa GT18VNT), syöttöpumppuun ahtosyöttösäädin, ja tietenki vähintään 10mm nestepää. Eiköhän tuolla jo tule tehoa ihan kivasti...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- Tero Äijälä
- 'Senator'

- Tero Äijälä
- 'Senator'

Eipä sen tarvi kuulalaakeroitu olla, jos vaan on näitä uudempia puhaltimia. TO3 on vanhempaa mallia ja alkaa toimimaan esim. 2L bensakoneessa vasta 3000-3500rpm huitteilla, joka mielestäni on jo turhan korkealla jokapäiväisessä autossa. Totta mooses jos haetaan tosissaan hevosia(+300hp) eikä käyttö-alueella ole väliä niin sitten semmoinen puhallin joka sopii kuvioihin.
noh.. kertokaas mulle että onko noissa eroja? jos jonkin pikku puhkujan tuohon hommais..Altti450 kirjoitti:Tuossa olen pohtinut pienessä päässäni, että 1.7D ja TD-koneet eivät juuri eroaisi sisuskaluiltaan? Että tuohon turbottomaan voisi heittää urpon kiinni kylmiltään? Jotain tämäntapaista kai naapurikin selitti (Länsiautossa asentajana). Tai sitten käsitin väärin.
1.7DT astrasta pakosarja ja ahdin? mitäs muuta tarvitaan?
Kyllä se suurin vastaanpanija on ajoneuvohallintokeskus eikä taidot. No tietysti jos lompakossa on useita tuhansia löysää, niin sitten selviää akestakin. Jos yrittää turbottaa jonkun nykyaikaisen päästönormitetun auton, sen pitää täyttää ne samat päästönormit puhaltimenkin kanssa, ja sen päästönormin täyttymisestä tarvii todistuksen - ja se maksaa!Altti450 kirjoitti: Mulla haaveissa saada tuohon 1.7:aan turbo.Mutta ei taida taidot/lompakko riittää.
Käytännössä sen takia koneen voi vaihtaa vain sellaiseen joka on saman mallisarjan autossa jo tehtaalta ollut, vähintään samalla päästönormilla, jolloin vaihdekseen voi tehdas tai maahantuoja antaa lausunnon jossa täyttyvistä päästönormeistakin mainitaan.
Eli jos sitä 2 litraista dieseliä ei Corsassa koskaan ole ollut, eikä ollut tarkoituksena laittaa sitä 80-luvun kantticorsaan, niin saa kyllä unohtaa, tai sitten laskea budjetin uudestaan.
Astra G & Vivaro