ahdin määrää tahdin!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
hra 47
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hra 47 »

elikkäs ahtamin rupesi kiinnostamaan niin ajattelin udella onko kellään kokemuksia 20xe kiertokankien kestävyydestä ahdin käytössä!? entäpä turbocalibran mäntien hinnoista!? kone mikä olisi tarkoitus ahtaa on 20ne! kaikki vinkit on tervetulleita! kuin myös omakohtaiset kokemukset ahtamisen saloista!
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Nuo turbo calibran(c20let koneen)männät maksaa n.500-540e,tarkkaa hintaa nyt en enää muista.Ja jostakin bemarin 3.5 6-koneesta saat(tarkempaa mallia en nyt muista)siihen todella kestävät kiertokanget(kestää hyvin 450-500hv tehot)kun vielä kiillotat ne,ainoastaan ne ovat n.3mm lyhyemmät kuin ne alkuperäiset Opelin kanget,muuten samat mitat/samanlaiset.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-13 17:20 ]</font>
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Lehtonen »

Kaikkein heikommat lenkit kangissa on ne pultit.
Jos meinaat vakiokanget pitää niin ainakin arpin pultit on MUST.

Onko ne nyt sen kummemmat ne pemarin veivit!?

XE/LET/NE koneisiin onkin sitten vaikeampi löytää teräskankea... tai saahan siihenkin tilaamalla mitkä vaan.

LET männät Opelilla 185 euroa kappale.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Lehtonen on 2003-03-13 17:51 ]</font>
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Tai siis nuo bemarin kanget ovat juuri teräskanget ja sopivat ne/seh/xe/let koneisiin ja kestävät todella tuon 450-500hv ihan hyvin.Ja tampereella yksi firma mistä saa nuo let koneen männät vähän reilu 500e(mutta kun nyt ei tule mieleen sen firman nimeä)tai se taisi olla joku Opel-alkuperäistuonti tai jotain sinnepäin.
Itse ostin vähä aika sitten tuollaiset bemarin teräskanget 200e,mitkä sopii noihin koneisiin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-13 19:57 ]</font>
rasmus
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rasmus »

JANI!! joko sul on ne bmw:een kanget paikallaan?? nimittäin silloin kun oma 20xe kone koottiin niin harkitsin myös varmaan noita samoja kankia mut sit kuitenkin teetettiin... ajattelin vaan että ovatko toimineet?.. olisivat varmasti olleet halvempi vaihto ehto nimittäin.. :roll:
Vectra B2 caravan
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

On 2003-03-13 19:56, Jani Mukkala wrote:
Tai siis nuo bemarin kanget ovat juuri teräskanget ja sopivat ne/seh/xe/let koneisiin ja kestävät todella tuon 450-500hv ihan hyvin.Ja tampereella yksi firma mistä saa nuo let koneen männät vähän reilu 500e(mutta kun nyt ei tule mieleen sen firman nimeä)tai se taisi olla joku Opel-alkuperäistuonti tai jotain sinnepäin.
Itse ostin vähä aika sitten tuollaiset bemarin teräskanget 200e,mitkä sopii noihin koneisiin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-13 19:57 ]</font>
tarkotatko Opel Varaosia??
Meinaan ainut kattava Varaosa palvelu Tampereella ja pitäjä on kiihdytysmiehiä..
Sijainti on tos Sammonvaltatien ja Tampereen ohitustien risteykseen!
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'

Bemarin alkuperäiset teräskanget....hmmm

Sanoisin ettei todellakaan missään sarjatuotantoautossa ole teräskankia.
Jonkunsortin taottuja kankia on varmasti, mutta onko ne sen kummemmat kun ooppelin kanget... mene ja tiedä
opelmeister
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

On 2003-03-14 07:35, Lehtonen wrote:
Bemarin alkuperäiset teräskanget....hmmm
Mitähän sinä tarkoitat noilla teräskangilla? Lähes kaikissa autoissa on teräskanget, teräs kun on vain seostettua rautaa.. Jos tarkoitat jotain erikoisteräs-kankia niin sitten.
Oli vaan pakko laittaa, kun näiden asioiden kanssa pyörii joka päivä työssä, niin toivoisi että kaikilla on sama merkitys eri käsitteillä.
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'

Teräskanget on mun käsityksen mukaan jostain (työkalu)teräksestä täysin koneistetut joko I tai H profiiliset.
Ja takokanget on valetusta aihiosta taotut.

No ehkä tämänkin voi käsittää kansankielessä niinkin että takokanget on teräskanget ja umpijöötistä koneistetut on billetit.
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Rasmus:ei ole vielä paikoillaan ne kanget,kun konekin on vielä osina tallissa.Joo tarkoitin sitä Opel varaosia ja sen pitäjä on rangel,niin tuolta saa c20let mäntäsarjan n.540e.Nuo bemarin teräskanget mitkä mulla on niin ne ovat olleet ahdetussa 20xe koneessa missä on ollut n.500hv ja 600nm ja ovat kestäneet hyvin(ei ole mitään murtumia/halkeamia)ja sen voin luvata että esim. 20xe:n tai c20let koneitten vakio kanget eivät kestä tuollaisia tehoja,ne eivät kestä oikeen kunnolla 300hv enempää(esim.c20let koneitten heikoin lenkki on kiertokanget),joten kyllä nuo bemarin kanget kestävät huomattavasti enempi.Mä en ole ihan varma onko ne bemarin kanget 3.5 vai 3.6 6-koneesta mutta muistaakseni ne ovat jostakin m-sarjan koneesta,luultavasti jostakin m5 bemusta.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-14 14:47 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-14 14:50 ]</font>
Lehtonen
'Admiral'
'Admiral'

Milläs tuntumalla väität ettei XE/LET koneen kanget kestä ihan yhtä hyvin kun ne pemarin ehkä ihan täysin vastaavat?

Ootko hajottanut ooppelin kangen yli 300 tehoilla, vai mistä noin varma tieto?

Kaikkihan on yksilöitä ja riippuu aika reippaasti miten se kone muuten toimii.

Meinaatko että esim LET koneessa missä on vakiona yli 200 hevosvoimaa ei olisi varmuuskerrointa mahdolliseen kangenpoikkamiseen kun 1.5..?
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Itsellä ei ole omakohtaista kokomusta tuosta mutta näin olen kuullut ja on kerrottu,ja kertojana on ollut sellainen henkilö joka on ollut temisissä paljon 20xe/c20let koneitten kanssa ja rakennellut niitä.Ja tästä asiasta on ollut täällä aikaisemminkin puhetta ja tultu siihen päätökseen että esim. xe/let koneitten kierokanget ovat todella heikot,sanotaan että esim. let koneen kiertokanget kestävät maksimissaan 350hv tai kestäähän ne nyt hetkellisesti enemmänkin mutta ei kauaa.Tämä asia on totta että noitten koneitten kiertokanget ovat todella heikot eli niitten koneitten heikoin lenkki ja tämän asianhan pitäisi olla tiedossa jo kaikilla jotka ovat vähänkin viritelleet Opelin dohc/ohc koneita.Ja noitten let koneitten männätkin kestää todella paljon enempi tehoa kuin ne kanget,niissä kangissa ei ole yksinkertaisesti sellaista varmuuskerrointa mitäpitäisi olla tai mitä esim. männissä on.Ja tämä tieto on tehtaankin tiedossa ja tehdaskin on muistaakseni siitä kertonut.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-14 18:56 ]</font>
hra 47
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hra 47 »

joo mä luulen et toi 300hp riittää mulle! tarkoitus olisi mahdollisuuksien mukaan rakentaa turbokone 3oviseen farmari kadettiin! männiksi olen suunnitellut c20let mäntiä ja arp pultit veiveihin! ainut mikä haittaa rakentelua just nyt on raha!:) miten itse olette toteutaneet ruiskun noissa teidän kulkimissa!?
Vastaa Viestiin