Mittariston vaihtaminen astra f:ään !!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
astraevo
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraevo »

Onko kukaan vaihtanut astra f:ään perusmittariston tilalle kierroslukumittariston... Mulla ei oo kiekkamittaristoa. Eli onnistuuko ilman johtojen vaihtoa..Vuosimalli on 95 !!
Tossa linkki, joka ei sit toimi suoraan http://www.geocities.com/opelastracarav ... image5.jpg (kuva nykyisestä mittaristosta)
Vecculi78
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Vecculi78 »

Tsau!

Itse vaihdoin Vectraan (-91) kiekkaluvullisen mittariston ja se meni aivan heittämällä. Ei muutakuin johdot kiinni ja kaikki alkoi toimimaan heti.

Tuo mittari taitaa muuten olla juuri samanlainen, kuin A-Vecuissa...
JoreTuning
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JoreTuning »

Itselläni on -89 Vectra, jossa on nykyisin <a href="http://personal.inet.fi/surf/jet/kuvat/mittaristo.jpg" target="blank">tällainen</a> mittaristo.

Vanhemmilla -91 Vectra GL, jossa on kierroslukumittari vakiona, vaikka onkin huonoin malli.

Miten sinulla ei ollut kiekkamittaria omassa 91-Vecussa, vaan mittaristosi on vastaava kuin minun -89:ssä?

Itseänikin kiinnostaisi tuo kierroslukumittarin sisältävä mittaristo. Eikös tuo rpm-mittari vaadi jonkin vaijerin tai vastaavaan, jotta se saa tiedon kierroksista, vai miten se on toteutettu.

<font size=-1>[ This Message was edited by: JoreTuning on 2002-05-11 12:43 ]</font>
Vecculi78
'Admiral'
'Admiral'

On 2002-05-11 12:40, JoreTuning wrote:
Itselläni on -89 Vectra, jossa on nykyisin <a href="http://personal.inet.fi/surf/jet/kuvat/mittaristo.jpg" target="blank">tällainen</a> mittaristo.

Vanhemmilla -91 Vectra GL, jossa on kierroslukumittari vakiona, vaikka onkin huonoin malli.

Miten sinulla ei ollut kiekkamittaria omassa 91-Vecussa, vaan mittaristosi on vastaava kuin minun -89:ssä?

Itseänikin kiinnostaisi tuo kierroslukumittarin sisältävä mittaristo. Eikös tuo rpm-mittari vaadi jonkin vaijerin tai vastaavaan, jotta se saa tiedon kierroksista, vai miten se on toteutettu.

<font size=-1>[ This Message was edited by: JoreTuning on 2002-05-11 12:43 ]</font>
Johtunee tästä mopomoottorista (1.6i), ettei mulla ollut tuota kiekkamittaria, no nyttenpä on =)

Kakslitrasissa kiekkamittari on ainakin kaikissa, 1.8:sta en ole varma?! 1.6:ssa taitaa olla niin, ettei GL-tasolla ole kyseistä mittaria, mutta GLS "ja siitä ylöspäin on".

Mielestäni tuo kierroslukumittari saa sähköistä singaalia, jonka avulla se toimii. Itse en ainakaan mitään ylimääräisiä piuhoja vedellyt, kun mittarin vaihdoin. Ainoastaan nopeusmittarin vaijeri ja sitten se liitin ,joka tulee mittaristoon, paikalleen ja vóila, kierroksetkin hyppivät iloisesti =) Niin ja saihan tuohon myös polttoainemittarin merkkivalon, jota ei tietääkseni rundittomassa mittaristossa ole.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Se kierroslukumittari toimii sytytysjärjestelmästä saatavan pulssin mukaan. Sinne siis käytännössä tulee mittarille johto puolalta tai ohjainboksilta.

Taitaa nuo johdotukset olla valmiina useimmissa autoissa. Itse vaihdoin 1,2 litraiseen '84 Corsaan kierroslukumittarillisen mittariston, ja toimi suoraan. Mittaristolle tulevaan johtonippuun oli teipattu kaksi ylimääräistä johtoa valmiiksi, toinen meni kierroslukumittarille ja toinen öljynpainemittarille. Noissa uudemmissa on varmaan nuo kaikki johdot samassa moninapaliittimessä.
astraevo
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja astraevo »

missä hinnoissa mittaristot on ? Et kannattaako ostaa mittaristo esim. yhteisvarastolta eli autovahinkokeskuksesta ! Pakko saada joko uus mittaristo tai sit ostaa erilline kiekkamittari. EN vain ole löytänyt mitään siistiä.. usparts myy jotain mut sit hintaa yli 100 euroo..
Vecculi78
'Admiral'
'Admiral'

On 2002-05-20 13:34, astraevo wrote:
missä hinnoissa mittaristot on ? Et kannattaako ostaa mittaristo esim. yhteisvarastolta eli autovahinkokeskuksesta ! Pakko saada joko uus mittaristo tai sit ostaa erilline kiekkamittari. EN vain ole löytänyt mitään siistiä.. usparts myy jotain mut sit hintaa yli 100 euroo..
Tsau!

Kannattaa katella vaikka täältä: http://www.varaosahaku.fi

Itse hommasin mittariston Porin Autopalstalta ja taisi hintaa tulla rahteineen 150 vanhaa rahaa (mk). Tosin nyt näyttävät nuo hinnat olevan tuossa 100 ecun paikkeilla -> ryöväystä :wink:

Olisiko ollut sitten tuon minun mittariston "halvan" hinnan syynä se, että mittarintaustat olivat lohkeilleet... Myyjä kyllä tiedotti asiasta puhelimessa ja mikäs ne nyt sitten oli vaihtaa samalla kun mittariston vaihtoi...
nemo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nemo »

Kakslitrasissa kiekkamittari on ainakin kaikissa, 1.8:sta en ole varma?!
Mulla 2.0 -89 GL, ja siinä ei ainakaan ole kiekkamittaria...harmi.

Pitää vissiin hommaa GLS:n mittaristo, jos sen kerta voi heittää vanhan tilalle PnP-tyyppisesti.

-nemo-
JoreTuning
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JoreTuning »

Kaikissa kakslitraisissa on kiekkamittari
Pätee -91 eteenpäin
Mulla 2.0 GL -89 ja ei kiekkamittaria
Itsellä sama vika eli 2.0i GL -89

Itseä kanssa kiinnostanut tuo mittariston vaihto, mutta tulin tässä ajatelleeksi sellaista, että itsellä kun on suht vähän ajettu -89 Vectra, niin mitens sitten uudessa mittaristossa noiden kilometrien kanssa? Miten sais vastaamaan koneella ajettuja kilsoja? Vai joutuuko ostamaan uuden koneen ja sen mukaisen mittarin...
Ei olis hullumpi vaihtoehto vaihtaa vaikka 20XE+F20-laatikolla tuohon 20NE+F16-yhdistelmään.

<font size=-1>[ This Message was edited by: JoreTuning on 2002-05-20 18:18 ]</font>
nemo
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nemo »

Itseä kanssa kiinnostanut tuo mittariston vaihto, mutta tulin tässä ajatelleeksi sellaista, että itsellä kun on suht vähän ajettu -89 Vectra, niin mitens sitten uudessa mittaristossa noiden kilometrien kanssa? Miten sais vastaamaan koneella ajettuja kilsoja?
Yks keino on pistää nopeusmittarin vaijeri poraan kiinni ja panna se pyörittämään numeroita takas päin... en tiijä miten toimii autoissa, mutta mopoissa tuli ainakin testattua (en minä, mutta pojat).

Kait sen mittaritaulun voi purkaa ja pyöräyttää oikeet kilometrit plakkariin.

-nemo-

<font size=-1>[ This Message was edited by: nemo on 2002-05-20 18:26 ]</font>
Vecculi78
'Admiral'
'Admiral'

Tuosta kilometrimäärästä...

Silloin kun vaihdoin tuon mittariston, niin meinasin vaihtaa vanhasta mittaristosta nopeusmittarin "uuteen" mittaristoon, mutta se ei siihen mennytkään. Johtui muistaakseni hieman erilaisesta mittariston pohjasta. Johtunee varmaankin myös siitä, että mittarit taisivat olla eri valmistajien tekemiä eri mittaristoissa (olikohan toisessa VDO).

Tuota ruuvaustahan taas ei kukaan suosittele :wink:

Konttorilta kun tiedustelin tuota kilometrimäärän muutosta mittaristoon, niin sieltä sanottiin, että korvaavan mittariston/mittarin lukua ei tarvitse muuttaa mihinkään suuntaan. Eli jos ostaa uuden mittarin ja luku alkaa nollasta, niin sen saa jättää siihen.

Helpointahan tietenkin on etsiä suhkoht samaa kilometrimäärää näyttävä mittaristo, esim. kolariautoista.
bone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja bone »

Yks keino on pistää nopeusmittarin vaijeri poraan kiinni ja panna se pyörittämään numeroita takas päin.Kait sen mittaritaulun voi purkaa ja pyöräyttää oikeet kilometrit plakkariin.
On sitten todella hidasta hommaa jos aikoo porakoneella mittaria pyörittää, ei kannata. Kilsat on tosi helppo saada kohdalleen kun pyöräyttää niitä numerokiekkoja, pikkasen joutuu purkamaan, mutta ei o paha homma.
-respect to the man in the ice cream van-
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Jos aikoo laittaa myös C20XE-tekniikkaa autoon, niin kannattaa ottaa myös huomioon se, että C20XE-koneisissa Vectoissa on asteikoiltaan erilainen mittaristo kuin muissa. Kierroslukumittari menee näissä 8000 RPM:ään (punaviiva n. 6800-6900) kun muissa on 7000:een. Myös nopeusmittari ulottuu arvoon 250 kun muuten 220.

Erilaset asteikot löytyvät vielä V6-mallista (jonka 6-sylinterisen kierroslukumittari ei käy 4-pyttyisiin) ja Turbo jossa on ollut paria erilaistakin asteikkoa nopeusmittarissa.
Vastaa Viestiin