omega vs vectra pyöränpultit

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
MV6_95
'Kadett'
'Kadett'

omega vs vectra pyöränpultit

Viesti Kirjoittaja MV6_95 »

Onko mitoissa eroa vai onko aluvanteiden mukana tulleet pultit muuten vaan liian pitkät?

Takapäässä pultit oli liian pitkät, noin 5 mm otin pois niin ei enään käsijarru mennyt päälle peruuttaessa... Voitte uskoa että oli melkoinen pähkäily mistä johtuu että peruuttaessa käsijarruvaijeri kiristyy ja vetäsee renkaat lukkoon, eteenpäin ajaessa kuului valtava rohina. Vanteet vaan 17" eikä ottanut mihinkään kiinni... Sitten taas kun otin renkaan pois niin jarrulevy pyöri kevyesti molempiin suuntiin. Rälläköinnin jälkeen alkoi toimimaan.

Vectrassa nuo on aiemmin ollut.
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

On siinä saattanut niinkin käydä, että tarpeeksi monta kertaa kun otat ne vanteet pois alta ja laitat taas takaisin, niin ne antaa vähän periksi. Varsinkin jos vedät hitusen liian kireälle. Luultavasti näin kävi mulla. Kun pyörä oli taas kerran pois alta, ja kun laitoin takaisin, niin alkoi kolina kuulumaan. Ei muuta kun muutama milli pulteista pois ja taas mennään. Olin kyllä vähän aikaa huuli pyöreänä, että mistäs toi kolia oikein tuli, mutta homma selvis.
MV6_95
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja MV6_95 »

Powerhousu kirjoitti:On siinä saattanut niinkin käydä, että tarpeeksi monta kertaa kun otat ne vanteet pois alta ja laitat taas takaisin, niin ne antaa vähän periksi. Varsinkin jos vedät hitusen liian kireälle. Luultavasti näin kävi mulla. Kun pyörä oli taas kerran pois alta, ja kun laitoin takaisin, niin alkoi kolina kuulumaan. Ei muuta kun muutama milli pulteista pois ja taas mennään. Olin kyllä vähän aikaa huuli pyöreänä, että mistäs toi kolia oikein tuli, mutta homma selvis.
Joo voi olla että vanteissa/pulteissa on kartiot kulahtanut aikojen saatossa (vanteet -04) ja sen vuoksi menee syvemmälle kuin kuuluu. Pulttien päät oli kiillottunut, siitä keksin kolinan syyn, tietysti ensin tunnin verran pyörittelin vannetta edestakaisin ja tupakkaa paloi...
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

no pittää kyllä aika pehmeetä metallia että menee jokusella kiristys kerralla pitemmälle.

ja jos vanne joustas ni menis kyllä äkkiä vaihtoon semmoiset.

samoin pulteissa. ei 10.9 kovuuksiset pultit jousta ton mittasena. todennäköisempää on että jarruhilppeet ovat liikkuneet sen 2mm eri asentoon ja siksi koskettavat
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Powerhousu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Powerhousu »

veksu kirjoitti:no pittää kyllä aika pehmeetä metallia että menee jokusella kiristys kerralla pitemmälle.
Ei siihen tarvita kuin 0.5mm jos alunperinkin mennän terpeeksi lähellä. Eli riittää se jos pultinreiästä kuluu maalit pois. Eikä ole kyse siitä, että vanne muka johonkin joustaisi. Ei sen tarvitse joustaa vaikka vähän painuisikin. Ja alumiini tosiaan on sen verran pehmeää, että en ihmettele jos painuu. varsinkin kun joillakin on tapana vetää pyssyllä niin tiukkaan kun menee, sen suositellun n. 120N sijaan. Mulla tän aiheutti ennemminkin varmaan se, että kyseinen rengas oli puolen vuoden sisällä irti n. 10 kertaa, koska tappelin jarrujen kanssa.
Vastaa Viestiin