Vectra -91 gl 2.0i vikakoodi 13 tuli uudestaan lambdan

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
sipilä2
'Agila'

Vectra -91 gl 2.0i vikakoodi 13 tuli uudestaan lambdan

Viesti Kirjoittaja sipilä2 »

Olen yrittänyt haulla etsiä vastausta kysymykseen mutta en ole sitä löytänyt, joten jos mahdollista auttakaa minua! Kiitos!

Eli moottorin vikavalo oli syttyillyt sillointällöin ja valo sammui pitkissä moottorijarrutuksissa. Luin vikakoodit ja niistä selvisi että lambda anturi on paskana. Vaihdoin anturin ja samalla myös virranjakajankannen joka oli alkanut halkeemaan yhdestä kiristyspultin kohdasta(kosteutta kannen sisällä oli) sekä vielä tulpanjohdot meni uusiksi. saatuani konepellin kiinni ja lähdin ajamaan niin vikavalo syttyi taas kertoakseen että lambda paskana. Ennen lambdan vaihtoa auto nyki moottorijarrutuksissa, nyt ei enää nyi ja muutenkin auto toimii moitteettomasti. Epäilen nykimisen johtuneen virranjakajankannen kosteudesta.

Kysymys 1. Vikakoodi 13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit, tarkoittaahan tuo lamda anturia?

Kysymys 2. voiko kyseinen koodi tulla jos jotain muuta on rikki?

Kysymys 3. meneekö lambdan johdot siihen ilmansuodattimen jälkeiseen laatikkoon?

Kysymys 4. mikä ko. laatikko on?

Kysymys 5. mitä kannattaisi tehdä, kun itse en keksi mitään enää?
NOesc
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: Vectra -91 gl 2.0i vikakoodi 13 tuli uudestaan lambdan

Viesti Kirjoittaja NOesc »

sipilä2 kirjoitti: Kysymys 1. Vikakoodi 13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit, tarkoittaahan tuo lamda anturia?

Kysymys 2. voiko kyseinen koodi tulla jos jotain muuta on rikki?

Kysymys 3. meneekö lambdan johdot siihen ilmansuodattimen jälkeiseen laatikkoon?

Kysymys 4. mikä ko. laatikko on?

Kysymys 5. mitä kannattaisi tehdä, kun itse en keksi mitään enää?
Veikkaan koneeksi C20NE:tä

1. tarkoittaa
2. ei pitäisi (?)
3. eivät mene,vaan lähtevät moottorinohjainyksikölle
4. se on ilmamäärämittari (jonka avulla ohjain tietää paljonko moottori ilmaa kitusiinsa)
5. suosittelen käymään korjaamolla(oletko varma että vaihdoit samanlaisen lambdan vanhan tilalle?)..
1.3OHC -81 / X20XEV -98
I know i dont know the right way..
sipilä2
'Agila'

Aivan oikein veikattu kone on C20NE ja olen varma että samanlaisen lambdan pistin sinne! Missä päin se moottorinohjainyksikkö mahtaa olla?
-VMK-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja -VMK- »

Vänkärin puolella jalkatilassa oikealla suojamuovien takana.
Astra GTC Turbo
BMW 530 XD
HuHu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja HuHu »

Kannattaa tarkastella sitä lambdan liitintä ja johtoja liittimeltä moottorin ohjainlaitteelle. Open circuit kun meinaa, että katkos jossain. Huonolla tuurilla katkos voi olla ohjainlaitteen sisälläkin. Liitin kannattenee aluks putsailla kunnolla.
sipilä2
'Agila'

Enää vain kiihdyttäessä ja vääntäessä

Eli nyt vikavalo syttyy enää vain kiihdyttäessä ja silloin kun koneen pitää vääntää. Valo sammuu jonkin ajan kuluttua. Puhdistin kaikki liitimet mitä löysin myös ohjainyksikön päästä! Ja lambda vikaa herjaa vielä. Voiko vika olla silti anturissa, ostin sen meinaan motonetista? Siellä ei ollut enää bochin lambdoja joten jouduin ostamaan tarvikeanturin, siinä joutui itse pistämään johdot poikki ja liittämään ne uuteen! Aloin epäilemään jos mulla meni lämmityksen johdot väärin päin! Toimiiko anturi johtojen ollessa väärin päin enää ollenkaan?
HuHu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja HuHu »

Anturihan voi olla viallinen. Mutta voisihan siellä olla myös johtovikaa. Konetta kun kuormittaa, niin silloinhan sen asento konehuoneessa muuttuu. Jos sulla on yleismittari ja pätkä johtoo, niin mittaa ne lambdan johdot konehuoneen liittimestä ohjainlaitteen liittimelle. Pitäis vastuksen olla lähellä nollaa ohmia. Sitten kun mittari on kiinni ja lukemat on tota luokkaa niin heiluttele sitä johtonippua siellä konehuoneessa ja kato kasvaako vastus. Jos siellä on johto huonossa kunnossa niin kyllä sen pitäis tolla ilmetä.
Vastaa Viestiin