Calikan akun vikavalo?
Calikan akun vikavalo?
Muutaman päivän on jo tehnyt sellasta että akkuvalo palaa ihan himmeästi ja hieman kirkastuu kun on enemmän kierroksia. Ei kuitenkaan pala niin kirkkaasti kun luulis. Mitattiin et laturi kuitenki lataa tyhjäkäynnillä 13.90 ja kierroksilla 13.50. Missä vika?
Ahdin määrää tahdin....
Eikös jännite pitäis olla vähän yli 14 volttia ku auto on käynnissä? Eikä jännite sais laskea tai nousta kierrosten mukaan,pitäis olla tasainen jännite kokoajan.Viittais laturi tai jännitesäädin vikaan... itsellä calibra temppuili latauksen kanssa ja kun lisäsin ylimääräisen maadoitusjohdon niin vika häipyi. Mutta tässä tapauksessa veikkaan just tota laturi-/jännitteensäädinvikaa. Korjatkaa jos olen väärässä
Harvemmin yli 14V lataa ja vielä harvemmin tyhjäkäynnillä.tb74 kirjoitti:Eikös jännite pitäis olla vähän yli 14 volttia ku auto on käynnissä? Eikä jännite sais laskea tai nousta kierrosten mukaan,pitäis olla tasainen jännite kokoajan.
Sellainen 13.5V-13.8V on melko normaalit lukemat kierroksilla mitatessa.
Jos kaikki sähkölaitteet sammuttaa mukaanlukien valot,niin pysynee tyhjäkäynnilläkin melko samoissa lukemissa jännite.
Nyt yön yli hyvin nukuttua muistui mieleen minkälaisen operaation suoritin omaan calibraani kun oli noita samaisia lataus ongelmia(itselläni oli calibra n.4vuotta sitten,minkä takia vähän muisti pätkii...)
Eli maadoitin uudestaan niinkuin yllä kirjoitin. Mittasin laturin päästä ja akun päästä jännitteen ja totesin että ei näytä samaa jännitettä. Soitin autosähkö ekspertille ja kerroin ongelmasta ja hän sanoi että vetäisin uuden johdon suoraan laturista akkuun. Vedin uuden 10 neliön piuhan laturista akkuun ja ongelma hävisi.
Eli maadoitin uudestaan niinkuin yllä kirjoitin. Mittasin laturin päästä ja akun päästä jännitteen ja totesin että ei näytä samaa jännitettä. Soitin autosähkö ekspertille ja kerroin ongelmasta ja hän sanoi että vetäisin uuden johdon suoraan laturista akkuun. Vedin uuden 10 neliön piuhan laturista akkuun ja ongelma hävisi.
Minä tein varmuuden vuoksi vielä yhden maadotuksen laturista iskaritolppaan.Mulla temppuili laturi kanssa ennen kuin hajosi.Näytti välillä vikavaloa ja koodiksi tuli liian iso akkujännite.Sitten yksi päivä tässä lähdettiin ajelemaan kaverin luota ja yhtäkkiä hävisi vaan lataus.Ei syttynyt latauksen valokaan palamaan.Nyt on tehdaskorjattu melko romu ja lataus pysyy koko ajan 14V tai yli.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
koko laturi sippas
mulla taas heitti tänään kun laitoin uuden jakoremmin paikalleen niin laturi kokonaan lataamasta
mahtaiskos sekin olla vaan maadoituksesta kiinni koska kaikki johdot on perässä paikallaan??
mahtaiskos sekin olla vaan maadoituksesta kiinni koska kaikki johdot on perässä paikallaan??
mikä sulla oli loppu peleissä vikana??Tunari-82 kirjoitti:Kannaatta tsekata se maadoitus.Oma calibra lakkasi kans lataamasta juurikin jakopäärempan jälkeen.
mulla oli menny hiilet kun hinattiin käyntiin sitä niin oli vissiin syöny hiilet!!
laitoin vanhat hiilet kokeeksi paikalleen uudestaan ja alko lataamaan 12,1v ja sen jälkeen laitoin paksun piuhan laturista suoraan akun maahan niin latas 13,7v mutta kun laitoin kiinteästi sen piuhan siihen niin ei mitään vaikutusta!! ja kauppareissulla nekin hiilet sitten otti lopputilin!!!
ei muuta kun huomenna hakeen uusia hiiliä!!
vaihdoin hiilet!! *ei auttanut*Tunari-82 kirjoitti:Mulla vikana oli ainoastaan sen 10cm maajohdon pätkän yhdistys häikkä,sen joka menee siitä laturista moottoriin(muistaakseni)
virtamittarilla kaikki johdot!!! *kaikki ok!!!
mieleen tuli diodi sillat ja kyselin hintoja ja päätin sitten ostaa koko laturin
ja nytten lataa 14,7v - 14,9v
eli kaikin puolin kunnossa
laitoin lisä maadoituksen suoraan akun napaan niin koheni 14,4v => 14,7