Hitsaamisesta ja palovaarasta

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
tero76
'Senator'
'Senator'

Hitsaamisesta ja palovaarasta

Viesti Kirjoittaja tero76 »

Minua aina arveluttaa tulipalon vaara mitä lähempänä bensa tankkia ja -letkuja hitsailen. Eihän nuo ikinä ole syttyneet, mitä nyt massa käryää.

Eli kiinnostaa, että purkaako pajat noita tankkeja ja bensaletkuja pois muutoin kuin jos ne on hitsattavan kohdan edessä? Itse miettisin pari kertaa ennen kuin alkaisin esimerkiksi tankin korkin ympäristöä hitsailemaan (esim astrat missä nämä ruostuu) ilman että irroittasin tankkia/täyttöputkea.

Vai olenko vaan ylivarovainen? on mulla aina paineilmaa ja vettä lähellä, ja koitan olla huolellinen.
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Itse on ainakin tullut melko lähellä tankkia ja letkuja hitsattua.
Hitsaa pieniä pätkiä kerrallaan ja jäähdyttelee.

Ei kai siinä mitään pahaa ole että on ylivarovainen,päinvastoin.
Johnny, la gente esta muy loca.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Hyvä konsti on laittaa puukapula,pellinpala tms hitsattavan kohdan ja bensaletkujen välimaastoon.
Itse senverran ottanut kiinnikkeistään letkuja alas ettei ihan ole pohjaa vasten.
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

juu no ylivarovainen ei voi olla.
onhan nuita autoja palanut korjatessa maailmalla.

tulityö on aina tulityötä ja sen mukaan tehtävä niitä.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
JugeZi
'Agila'

Re: Hitsaamisesta ja palovaarasta

Viesti Kirjoittaja JugeZi »

tero76 kirjoitti:Minua aina arveluttaa tulipalon vaara mitä lähempänä bensa tankkia ja -letkuja hitsailen. Eihän nuo ikinä ole syttyneet, mitä nyt massa käryää.

Eli kiinnostaa, että purkaako pajat noita tankkeja ja bensaletkuja pois muutoin kuin jos ne on hitsattavan kohdan edessä? Itse miettisin pari kertaa ennen kuin alkaisin esimerkiksi tankin korkin ympäristöä hitsailemaan (esim astrat missä nämä ruostuu) ilman että irroittasin tankkia/täyttöputkea.

Vai olenko vaan ylivarovainen? on mulla aina paineilmaa ja vettä lähellä, ja koitan olla huolellinen.
en kyllä ite menis hitsaamaan hitsarina tankin lähistöltä ennenku ois tankki tyhjennetty ja vaikka tankin täyttäis vedellä nii se ei estä sitä palovaaraa. jos on vain mahdollisuus nii kannattaa ottaa se tankki irti taikka sitte just hitsata silleen pienissä pätkissä ettei tule liikaa lämpöä :whack:
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Hitsaamisesta ja palovaarasta

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

JugeZi kirjoitti:
tero76 kirjoitti:Minua aina arveluttaa tulipalon vaara mitä lähempänä bensa tankkia ja -letkuja hitsailen. Eihän nuo ikinä ole syttyneet, mitä nyt massa käryää.

en kyllä ite menis hitsaamaan hitsarina tankin lähistöltä ennenku ois tankki tyhjennetty ja vaikka tankin täyttäis vedellä nii se ei estä sitä palovaaraa. jos on vain mahdollisuus nii kannattaa ottaa se tankki irti taikka sitte just hitsata silleen pienissä pätkissä ettei tule liikaa lämpöä :whack:
Tankkiin jää aina bensaa joten se tyhjentäminenkään välttämättä oikotie onneen ole, ja se vähäinen määrä höyrystyy yhtälailla ku enempikin määrä. Varovainen pitää olla noiden kans ehdottomasti ja ainahan sitä tankkia ym voi suojailla jos suojaukseen sopivaa materiaalia kotoa löytyy...
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
tuikki
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Jäsennumero: 2729

Viesti Kirjoittaja tuikki »

Ja itselläni on se käsitys, että se vesi vain pahentaa mahdollista bensapaloa... koita katella mieluummin joku vaahto-/jauhesammutin.

Mun tietääkseni bensapaloon jos nakkaa vettä niin saattaa käydä vähän samoin kuin jos palavaan kynttilään nakkaa vettä... Koitappa joskus laittaa (turvallisessa paikassa) muutama (vaikka 5kpl) tuikkua ihan vierekkäin tuleen ja heitä vettä... kiva efekti :D
-19 Astra 1.6T
-02 Astra 2.0T coupe
EX:-16 Insignia 2.0cdti -15 Corsa E 1.4 -07 Vectra 2.8t -06 Vectra 3.0CDTI OPC-line
-98 Vectra 1.6 -94 Vectra 1.8 -08 Astra H 1.9CDTI OPC-line -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance Astra G Club Caravan 2.0DI
Realsanta
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

itse oon käytätny märkää rättiä bensalinjoen päällä ja pätkäkerralla ja välillä kastella lisää rättiä

sama tankin lähellä hitsattessa tankin päälle märkää rättiä
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Itellä oli a omegassa korjattu toinen bensalinja ihan kumiletkulla ja hitsailin sitä takapenkkien jalkatilaa, niin eiköhän semmonen isö nööli pudonnot sen kumiletkun päälle... Kukaan ei varmaan ole ikinä tullut niin nopeasti autosta ulos :lollis:
timberhofman
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja timberhofman »

Woody kirjoitti:Itellä oli a omegassa korjattu toinen bensalinja ihan kumiletkulla ja hitsailin sitä takapenkkien jalkatilaa, niin eiköhän semmonen isö nööli pudonnot sen kumiletkun päälle... Kukaan ei varmaan ole ikinä tullut niin nopeasti autosta ulos :lollis:
mut ei kumminkaa lähteny palamaa kunnol ? :o
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

timberhofman kirjoitti:[ei kumminkaa lähteny palamaa kunnol ? :o
Ei, ihme kyllä vaikka letku alkoikin heti vuotaan :o
JugeZi
'Agila'

Viesti Kirjoittaja JugeZi »

Realsanta kirjoitti:itse oon käytätny märkää rättiä bensalinjoen päällä ja pätkäkerralla ja välillä kastella lisää rättiä

sama tankin lähellä hitsattessa tankin päälle märkää rättiä

iha hyvä konsti :thumbsup:
aar
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja aar »

Teoriassa jos tankki on täynnä bensaa se ei syty....kun ei saa palamiseen tarvittavaa happea. No en kuitenkaan olisi ensimmäisenä kokeilemassa.
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

siis eihän se pala mutta jos se vuotaa niin sitten sitä bensaa riittääkin se 50-60litraa mitä valua maahan ja palaa.

bensiini palaa vain sopivalla seoksella se nyt pitäisi jokaisen auto/mopo miehen tietää.
samoin kuin kaikki muukin palava.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
TeBa18
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja TeBa18 »

Teoriassa kun laitetaan paineilmalla ilmaa tankkiin, niin voidaan hitsata vaikka bensatankkia 8)
niin oon kuullut että ne nuita nuin korjailee. itse en kyllä kokeilisi :D ...
Vastaa Viestiin