X20XEV ja "ahtimen ääni" kierrosten mukaan?!?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Mama
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mama »

paspartuu kirjoitti:Voiko toi ääni kuulua vaihteistosta, jos vaikka vaihde vapaalla painat kaasua ja silti vinkuu?
Ihan naisenlogiikalla, silloinhan tuo ääni ei vaihdelaatikkoon sovi. Mulla esim. jos ajan moottoritietä 100km/h vitosella ja laitan kytkimen pohjaan niin vinkuminen häviää.
paspartuu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja paspartuu »

Niin te tarkotatte nyt semmosta ulinaa...? Mulla kuluu ennemminkin ininää. Tota vaihdelaatikko juttua kysyin ihan siksi, kun "miehenlogiikalla" ajattelin, että vaihdelaatikkossa pyörii kokoajan joku, vaikka ei vaihde olisikaan päällä. En oikein kyllä uskokkaan, että tulee sieltä.

Nyt on pakko kysyä, että: Onko kukaan saanut tota ininää pois x20xev koneesta? Jos, niin miten?
Astra F 2.0 16v GSi
qwerty1234
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja qwerty1234 »

paspartuu kirjoitti:Niin te tarkotatte nyt semmosta ulinaa...? Mulla kuluu ennemminkin ininää. Tota vaihdelaatikko juttua kysyin ihan siksi, kun "miehenlogiikalla" ajattelin, että vaihdelaatikkossa pyörii kokoajan joku, vaikka ei vaihde olisikaan päällä. En oikein kyllä uskokkaan, että tulee sieltä.

Nyt on pakko kysyä, että: Onko kukaan saanut tota ininää pois x20xev koneesta? Jos, niin miten?
Itsellä edelleen sama ongelma. Koneena edelleen C20NE. Mitään ratkaisua ei tunnu olevan, mutta ei siitä äänestä ole mitään haittaakaan ollut. Niin ja itsellä se on nimenomaan ininää/vihellystä ja tulee jakopäänpuoleisesta reunasta. En tiedä johtuuko tuo vihellys sitten samasta asiasta kun on kerran eri koneet, mutta olisi silti kiva selvittää, että mistä tuo ääni tulee. Olen vaihtanut "norsunkärsän", huohotusletkuja ja tyhjäkäyntimoottorin letkut. Kaikki letkunkiristimet olen myöskin kiristänyt. Eli ei varmaan imuilmavuoto.
Eltsi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Eltsi »

Itellä kanssa kuuluu tuosta moottorista (X20XEV) jokin ihmeellinen sivuääni kierrätettäessä konetta yli 3000rpm, tosin se on luonteenltaan enemmänkin rämisevää kuin ulinaa? Mitään järkevää syytä en ainakaan vielä ole äänelle keksinyt. Itse ääni vaikuttaisi tulevan jostain imusarjan paikkeilta, ainakin kun stetoskoopilla moottoria olen sen käydessä kuunnellut.
Syytä etsiessä on tullut vaihdettua mm. kiristemet uusiin jakoremmiltä (epäiltiin edellisten vasta vaihdettujen olevan viallisia), mutta se ei ainakaan ollut syynä tuohon ääneen. Seuraavaksi vaihtolistalle menee lisäilmaventtiili, joka ainakin on rikki, mitä sitä nyt on tullut tutkittua, mutta tuskinpa sekään nyt tuollaisen äänen pystyy aiheuttamaan. :-?
Yhtenä vaihtoehtona on mietitty bensasuuttimia, mutta käsittääkseni niistä pitäisi lähteä ääntä (olettaen että ne ovat siinä kunnossa, että ne alkavat pitää ääntä) lähinnä tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa. Sitä olen kanssa miettinyt, että voisiko tuo ääni juurikin johtua siihen imusarjan hujakoille esim. jostain vaihteiston suunnalta, ja äänen aiheuttaja olisikin esimerkiksi kytkimen painelaakeri tai vaihteiston silmälaakeri, joka vetelee viimeisiään?
No, eipä se kai auta kuin jatkaa osien vaihtelua kunnes se ääni häviää... :D
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Räminä kiertäessä voi tulla siitä pellin palasta pakosarjan päällä, tai sitten katalysaattorin luona olevista lämpösuojista, jotka ovat putken ympärillä...
Mama
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mama »

Olis muuten mukava saada kaikki autot rinnan, niin vois vertailla kenen auto päästää mielenkiintoisimmat äänet ;)
Mulla toi vinkuminen alkoi, kun autoon tuli mittariin about 90 000km.
Eltsi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Eltsi »

Ei se räminä ainakaan siitä pakosarjan päällä olevasta pellistä tule, kun kyseinen pelti sijaitsee tällä hetkellä jossain tallin nurkassa. :D Ja kyllä nuo katalysaattorin lämpökilvetkin vaikuttivat olevan kiinni siten kuin kuuluukin, kun sieltä yritin vikaa paikallistaa. Eli kovasti tuo ääni tuntuisi tulevan jostain moottorin suunnilta. Merkkihuollossa kun kävin Heinolassa kysymässä mahdollista syytä äänelle, niin olivat kovasti sitä mieltä, että moottorin runko/kiertokangenlaakerit vetelisivät viimeisiään ja ne aiheuttaisivat äänen, mutta itse en oikein tuohon teoriaan usko, kun koneeseen on vaihdettu kyseiset laakerit 3,5 tkm sitten... :-? Lahden Länsiautossa taas eivät osanneet sanoa mitään syytä äänelle.
Kaipa tuollekin äänelle vielä joku päivä löytyy aiheuttaja, kun tarpeeksi kauan sitä etsii. :D
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Mulla on kaks astraa ja yks v6 vectra, samoja vinkuja on ilmenny niissakin. nyt kun kaikki on kattellu mekaanisia vikoja mulla on uus teoria. (en ole tehnyt mitaan tutkimusta koska oletan etta vinkuna ei ole vika, vaan ilmio). Sahkolaitteet sytytyksen puolelta ehka, mutta itse ensin oletin aanen tulevan laturista koska jos ajan autolla sisaparkkipaikalle niin AM radiosta tulee sama vinkuna. eli laturi tai stendari systeemi kehittaa vinkunan. muista etta sahkolaitteet, vaikka niissa ei olekaan liikuvia osia, ainoastaan coil (niinkun puolassa), nekin voi aiheuttaa makaanista vinkunaa jos kelan osat paasee variseen, (vertaa muuntajan huminaan).
Antaa "Superchargerin" olla.

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
paspartuu
'Admiral'
'Admiral'

Yhtäkkiä tuli mieleen, kun joku puhui, että ininää olisi tullut jostain tyhjäkäyntisäätimen tienoilta, kun sieltä oli kierteet menneet pultista. Muistui tässä mieleen, kun vaihdoin uutta tyhjäkäyntisääditä niin toisen kiinnistyspultin kierteet tai jotkut olivat aika valmiit, eikä sitä saanut oikein täydellisesti kiinni. Eli kysymys on: voiko tommonen päästää semmosta ääntä? tyhjäkäynti on ainakin ihan normaalia? Pikku hiljaa saisi kyllä ruveta ratkeamaan tämä ääni, kun muuten tykkää koneesta ihan ok.
Astra F 2.0 16v GSi
smppa
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja smppa »

paspartuu kirjoitti:Yhtäkkiä tuli mieleen, kun joku puhui, että ininää olisi tullut jostain tyhjäkäyntisäätimen tienoilta, kun sieltä oli kierteet menneet pultista. Muistui tässä mieleen, kun vaihdoin uutta tyhjäkäyntisääditä niin toisen kiinnistyspultin kierteet tai jotkut olivat aika valmiit, eikä sitä saanut oikein täydellisesti kiinni. Eli kysymys on: voiko tommonen päästää semmosta ääntä? tyhjäkäynti on ainakin ihan normaalia? Pikku hiljaa saisi kyllä ruveta ratkeamaan tämä ääni, kun muuten tykkää koneesta ihan ok.
Mulla ei ainakaan kone käynyt kunnolla, kun oli kierteet korkannu. Ei siitä mitään outoa ääntä mun mielestä kyllä kuulunut.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
paspartuu
'Admiral'
'Admiral'

smppa kirjoitti:
paspartuu kirjoitti:Yhtäkkiä tuli mieleen, kun joku puhui, että ininää olisi tullut jostain tyhjäkäyntisäätimen tienoilta, kun sieltä oli kierteet menneet pultista. Muistui tässä mieleen, kun vaihdoin uutta tyhjäkäyntisääditä niin toisen kiinnistyspultin kierteet tai jotkut olivat aika valmiit, eikä sitä saanut oikein täydellisesti kiinni. Eli kysymys on: voiko tommonen päästää semmosta ääntä? tyhjäkäynti on ainakin ihan normaalia? Pikku hiljaa saisi kyllä ruveta ratkeamaan tämä ääni, kun muuten tykkää koneesta ihan ok.
Mulla ei ainakaan kone käynyt kunnolla, kun oli kierteet korkannu. Ei siitä mitään outoa ääntä mun mielestä kyllä kuulunut.
Sitä vähän kyllä ajattelinkin. Kiitos vastauksesta.
Astra F 2.0 16v GSi
paspartuu
'Admiral'
'Admiral'

Edelleenkään kukaan ei ole ratkaissut tätä ääntä?
Astra F 2.0 16v GSi
hasu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja hasu »

koittakaa jos kuuluu painelaakerista. jos kytkintä polkee ja hiljenee tai kovenee....
hasu
'Agila'

Viesti Kirjoittaja hasu »

AussiVectra kirjoitti:Mulla on kaks astraa ja yks v6 vectra, samoja vinkuja on ilmenny niissakin. nyt kun kaikki on kattellu mekaanisia vikoja mulla on uus teoria. (en ole tehnyt mitaan tutkimusta koska oletan etta vinkuna ei ole vika, vaan ilmio). Sahkolaitteet sytytyksen puolelta ehka, mutta itse ensin oletin aanen tulevan laturista koska jos ajan autolla sisaparkkipaikalle niin AM radiosta tulee sama vinkuna. eli laturi tai stendari systeemi kehittaa vinkunan. muista etta sahkolaitteet, vaikka niissa ei olekaan liikuvia osia, ainoastaan coil (niinkun puolassa), nekin voi aiheuttaa makaanista vinkunaa jos kelan osat paasee variseen, (vertaa muuntajan huminaan).
Antaa "Superchargerin" olla.

Hanski
kattokaa ne vahvarien vitykset ja subbarit siitä se vika tulee
ile:_
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ile:_ »

Isännän G-astrastaki kuuluu se "ahtimen" ääni kierrosten mukaan ja se on 1.6 8v ja siinä ei oo mitään jälkeen päin asennettuja vahvistimia yms. eli taitaa olla ihan ominaisuus näissä ooppeleissa...
Vastaa Viestiin