Airbag vikavalo palaa Vectra -98:ssa
Airbag vikavalo palaa Vectra -98:ssa
Termos
Kuoppainen hiekkatie sai aikaan airbagin ja moottorin vikavalojen syttymisen. Auto oli tänään pajalla kaukana kotoa ja viaksi diaknosoitiin airbagin ohjainyksikkö. Uusi olisi maksanut jotain vajaa 400€+työ. Katsoin purkaamoja ja ensimmäinen mikä tuli vastaan oli 200€.
No, tyyppivikana kuulemma on johtosarja, mutta ei huollon mielestä tässä tapauksessa. Auto on ilmeisesti luettu testerillä, mutta eihän se johdoista mitään tiedä, vaan yhteydestä boxiin.?
Eli, onko vinkkiä/näkemystä viasta?
Kiitos jo etukäteen.
Kuoppainen hiekkatie sai aikaan airbagin ja moottorin vikavalojen syttymisen. Auto oli tänään pajalla kaukana kotoa ja viaksi diaknosoitiin airbagin ohjainyksikkö. Uusi olisi maksanut jotain vajaa 400€+työ. Katsoin purkaamoja ja ensimmäinen mikä tuli vastaan oli 200€.
No, tyyppivikana kuulemma on johtosarja, mutta ei huollon mielestä tässä tapauksessa. Auto on ilmeisesti luettu testerillä, mutta eihän se johdoista mitään tiedä, vaan yhteydestä boxiin.?
Eli, onko vinkkiä/näkemystä viasta?
Kiitos jo etukäteen.
- Ooppelimies
- 'Diplomat'

Mulla on jo jonkin aikaa palanut astrassa airbagin vikavalo, ja merkkiliikkeen diagnoosi oli että airbagin boksi on viallinen. Uus boksi töineen olis jossain 500€ kieppeillä, joten väkisinkin olen miettiny tässä muita vaihtoehtoja. En kuitenkaan merkkivalon poistamista 
Autopurkaamoiltahan nuita bokseja saa selvästi halvemmalla. Mutta:
- Kuinka monenlaista airbagin boksia '95 astrassa on ollut? Mulla on tuommonen karvalakkimallin diesel jossa ei ole kuin yks airbag ja turvavyön kiristimet lienee myös.
- Entä boksin vaihtaminen; onnistuuko niin että ottaa vaan entisen pois ja laittaa uuden tilalle, vai täytyykö käyttää vielä testerissä ym.?
- Missäs se boksi muuten sijaitsee?
Autopurkaamoiltahan nuita bokseja saa selvästi halvemmalla. Mutta:
- Kuinka monenlaista airbagin boksia '95 astrassa on ollut? Mulla on tuommonen karvalakkimallin diesel jossa ei ole kuin yks airbag ja turvavyön kiristimet lienee myös.
- Entä boksin vaihtaminen; onnistuuko niin että ottaa vaan entisen pois ja laittaa uuden tilalle, vai täytyykö käyttää vielä testerissä ym.?
- Missäs se boksi muuten sijaitsee?
Volvo S40 T4 '98
Chevrolet Nova '70
Chevrolet Nova '70
Tuota itsekin epäilin, mutta testeri antoi sellaisen vikakoodin jonka selitys oli kutakuinkin "ohjainyksikkö havainnut törmäyksen, airbag lauennut, vikakoodia ei voida poistaa".
Tosin siitähän se riemu syntyisi jos laittais 500€ menemään eikä vikavalo sammu...
On nämä kyllä tympeitä vikoja.
Tosin siitähän se riemu syntyisi jos laittais 500€ menemään eikä vikavalo sammu...
Volvo S40 T4 '98
Chevrolet Nova '70
Chevrolet Nova '70
Vika on todennäköisesti penkin alla sijaitsevassa turvavöidenkiristäjien liittimissä(ne on liitetty airbag järjestelmään). Purin tuossa yhden vectra B:n -96 X25XE ja siinä oli katkaistu yksi johto ja suoraan tinattu. Nähtävästi siinä on kans ollut sama vika että poltellut airbag valoa. Siitä varmaan kannattaa aloittaa ennenkuin ostaa uuden ohjausyksikön.
Valon saa kuitattua edullisesti paikallisessa opelliikkeessä.
Valon saa kuitattua edullisesti paikallisessa opelliikkeessä.
No, täytyy vielä tarkistaa. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että kun nuista turvavyönkiristimien liittimestä tulee vikakoodi, se myös näyttää turvavöidenkiristimien vikakoodilta kun sitä testerillä tutkii, ja on kuitattavissa kunhan vain liittimet on kunnossa. Mutta kun mulle testeri kertoi että airbagin ohjainyksikkö on "havainnut törmäyksen, eikä vikakoodia voida enää poistaa"...perskeles.
Noh, toivottavsti olen väärässä
Vituttaa vaan ruveta saikkaamaan tämmösten 500€ vikavalojen kans 3000€ käyttöautossa, mutta semmostahan se elämä toisinaan on.
Noh, toivottavsti olen väärässä
Vituttaa vaan ruveta saikkaamaan tämmösten 500€ vikavalojen kans 3000€ käyttöautossa, mutta semmostahan se elämä toisinaan on.
Volvo S40 T4 '98
Chevrolet Nova '70
Chevrolet Nova '70
Vika korjaantui jo syksyllä, mutta laitetaan nyt päivitystä. Eli airbag-boxin vaihdolla vika korjaantui. Romikseltahan tuommonen boxi löytyi kohtalaisen edullisesti, en muista enää oliko 170€ vai 70€ mutta halpa kumminkin uuteen verrattuna. Riitti kun otti selville boxin tyypin, se oli Siemens ja jotain.
Volvo S40 T4 '98
Chevrolet Nova '70
Chevrolet Nova '70