Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ensinnäkin tiedän että lyhyt ajo kerryttää tota valkosta kermaa tohon öljykorkkiin, mutta omasta mielestäni aika reippaanlaisesti nyt tota paskaa tossa kun kurkkasin. Autolla ajetaan pääasiassa vain aamulla 9km töihin ja illalla 9km takaisin ja thats it.
Onko tämä nyt ihan normaali näky?
Tikussa ei näy muuta kuin öljyä.
No ehkä hieman ruskehtavaa mutta minusta se on tollasta aina ollut. Aina joutuu nestettä lisäämään muutaman tuhannen jälkeen. Varmaan menee joku 1.5litraa / 10 000km. Mut aina menny.
Aina tuo korkki on tommonen ollu. Viimeksikin kun öljyt vaihdoin (~2000km) sitte. Öljy oli ihan normi öljyn näköstä ja korkki oli ton näkönen sillonkin. Pyyhkäsin vaan paskat pois siitä.
En tiedä sitten vaikuttaako yhtään kun tuli äsken ajeltua vähän ronskinlaisesti kun tuli lumet niin tuli annettua vähän kenkää tolle
Mut en tiedä sitten vaikuttaako tommonen yksittäinen tapahtuma mitään tossa.
Öljynjäähdytin vaihdettiin viime jouluna kun meni soossit sekasin kun vuoti siitä lauhdutinritilän välistä öljyt nesteiden sekaan.
Tuskin tuo mitään toimenpiteitä aiheuttaa mutta jos innostusta riittää, niin kannentiivisteet vaihtoon ja samalla vaihtaisi sen öljynjäähdyttäjänkin.
Edit: öljynjäähdyttäjä olikin jo vaihdettu (puusilmä)
Normaalista en tiedä, mut mulla on sama näky vastassa talvella....kesällä tasaisissa lämpötiloissa töhnää ei oo.....en ole osannut huolestua, imusarjan päällä olevaa huohotinjärjestelmää pidän vaan puhtaana.
PetskuR kirjoitti:Normaalista en tiedä, mut mulla on sama näky vastassa talvella....kesällä tasaisissa lämpötiloissa töhnää ei oo.....en ole osannut huolestua, imusarjan päällä olevaa huohotinjärjestelmää pidän vaan puhtaana.
Joo kesällä on huomattavasti vähemmän tota tuossa. Aina siinä on sitä ollut. Nyt vaan noin reippaasti. Mutta nythän on ensimmäiset "kunnon" pakkaset....tiedä sit vaikuttaako tohon.
Lallevihtinen kirjoitti:Huohotinputkien kunnon/virtaavuuden tarkastasin ite, ettei oo nekin töhnästä tukossa. Löytyy siitä imusarjan päältä opel lätkän alta.
Eikös tossa pidä se koko kaasuläppäkotelo ottaa irti. Se alumiininen osa? Se pelkkä muovinen musta lätkä(jossa lukee Ecotec) ei lähde yksinään irti. Vai olenko nyt oikeassa paikassa?
Ilmiönähän tuo valkoisen kylmäliman kertyminen on aivan normaalia. Se on käytännössä öljyn ja kondenssiveden emulsio, jota kertyy koneen kaikille kylmille pinnoille, esim. huohotinletkuille, aina kun ilman lämpötila on jossain nollan tuntumassa. Tai ainakin olen sen itse näin käsittänyt...
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Eikös tossa pidä se koko kaasuläppäkotelo ottaa irti. Se alumiininen osa? Se pelkkä muovinen musta lätkä(jossa lukee Ecotec) ei lähde yksinään irti. Vai olenko nyt oikeassa paikassa?[/quote]
Ei tarvitse irrottaa kaasuläppäkoteloa. Meisselillä sivusta kampeamalla lähtee se päällimmäinen musta lätkä irti, ja sen alta löytyy sen huohotinsysteemin kiinnitysruuvit.
Tarvitsee ottaa kaasuläppäkotelo irti. Ei kyllä mulla kerry tuota töhnää yhtään. Ajan kyllä yleensä aika pitkän matkan kerralla. Kansiremppa on tehty.
Voi olla että sielä vuotaa kannentiiviste jonkun verran.