Kadett 1.2 moottorin ventiilivälysten säätö?
Kadett 1.2 moottorin ventiilivälysten säätö?
Yritin etsiä aiempia keskusteluja mutta en löytäny.Kysymys olis että miten tollasessa mottorissa säädetään venttiilin välykset?Normaalistihan keinuvivun ja työntötangon välissä on säätöruuvi, mutta tuosta en löytänyt.Ja onko normaalia että keinuvivut heiluu hervottomasti sivusuunnassa,kun ovat vapaana.
Heiluminen sivusuunnassa on ihan normaalia.
Säätö tapahtuu sillä samalla mutterilla millä kenuvipu on kiinni kannessa.
Säätö tulisi suorittaa moottorin käydessä,on tosin hieman sotkuista puuhaa...
Itse tein aikanaan roiskelevyn työntötankojen puolelle alumiini levystä,ei ollut enään niin sotkuista tuo säätö moottorin käydessä.
Säätö tapahtuu sillä samalla mutterilla millä kenuvipu on kiinni kannessa.
Säätö tulisi suorittaa moottorin käydessä,on tosin hieman sotkuista puuhaa...
Itse tein aikanaan roiskelevyn työntötankojen puolelle alumiini levystä,ei ollut enään niin sotkuista tuo säätö moottorin käydessä.
kiristät vaan sitä mutteria jolla keinuvipu tulee kiinni kanteen.
ne tosiaan heiluu joka suuntaan mikä kannattaa ottaa huomioon välyksiä säätäessä. itse nostin toisella kädellä keinuvipua ja toisella kädellä käytin rako tulkkia.
kun olis vielä kolmas käsi niin sais samalla kierrettyä sitä mutteria
ne tosiaan heiluu joka suuntaan mikä kannattaa ottaa huomioon välyksiä säätäessä. itse nostin toisella kädellä keinuvipua ja toisella kädellä käytin rako tulkkia.
kun olis vielä kolmas käsi niin sais samalla kierrettyä sitä mutteria
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
kylläGrapetree kirjoitti:Kiitos vastauksista..elikkä mutteria kiertämällä kiinnipäin välys pienenee?
itse tein aina "esisäädön" kone sammuksissa ja viimeistely kone käynnissä. se on mukava kun ne mutterit löystyy ja avautuu omia aikojaan. venttiili välykset oli joskus luokkaa milli 10000km ajon jälkeen.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Et muista oikein, ei siellä mitään mutteria ole. Se säätömutteri on tehty niin tiukaksi ettei pyöri joutavia tai pitäisi pyöriä. Jos ei ole tiukka niin lekalla pari kertaa kouluttaa sitä mutteria, eli lyö läjään niin jo on tiukka taas.Grapetree kirjoitti:Jos oikeen muistan niin eikös keinuvivun alla ole toinen mutteri, mikä kaiketi täytyy löysätä säädön ajaksi ja sillä kiriä sitten lopuksi?
-
CaptainFisu
- 'Agila'
Re:
Onko kukaan kokeillut säätömutterin tilalle jotain muuta mutteria? Lukkomutteri tai tupla muttereilla jne... tuntuu että kai nyt nykypäivänä olisi jotain vaihtoehtoja olemassa.Jarno.v kirjoitti: 21 Tammi 2007, 09:35Et muista oikein, ei siellä mitään mutteria ole. Se säätömutteri on tehty niin tiukaksi ettei pyöri joutavia tai pitäisi pyöriä. Jos ei ole tiukka niin lekalla pari kertaa kouluttaa sitä mutteria, eli lyö läjään niin jo on tiukka taas.Grapetree kirjoitti:Jos oikeen muistan niin eikös keinuvivun alla ole toinen mutteri, mikä kaiketi täytyy löysätä säädön ajaksi ja sillä kiriä sitten lopuksi?
Re: Kadett 1.2 moottorin ventiilivälysten säätö?
Miksi? Se ehjä orkkismutteri pysyy kyllä säädöissä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
CaptainFisu
- 'Agila'
Ajattelin vaan, jos se mutteri rikkoo kierteet vaarnanruuveista ajan myötä. Niin ajattelin että erilaisella lukituksella se kestäisi paremmin.
Eikö joissakin malleissa, kai uudemmissa ne on kahdella mutterilla? Voi olla että olen väärässä.
Mutta ei vissiin ole kukaan kokeillut muuta.
Voihan ne mutteritkin tietenkin uusia irroittaessa.
Eikö joissakin malleissa, kai uudemmissa ne on kahdella mutterilla? Voi olla että olen väärässä.
Mutta ei vissiin ole kukaan kokeillut muuta.
Voihan ne mutteritkin tietenkin uusia irroittaessa.
Aina yhdellä mutterilla ja kun osat ovat ehjiä niin säädöt pysyy kymmeniä tuhansia.
Toki voi korvata esim pitkällä mutterillä jonka päähänntulee pidätinruuvi vastaan. Näin on kilpamoottoreihin tehty
Toki voi korvata esim pitkällä mutterillä jonka päähänntulee pidätinruuvi vastaan. Näin on kilpamoottoreihin tehty
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset