Eli nyt pitäs saada uusittua b-omegaan kuskinpuolen ajovalon johto, joka siis menee lampunkannassa olevaan liittimeen. Entinen palanut poikki koska edellinen omistaja oli laittanut ilmeisesti turhan tuimat polttimot koska myös umpion lasi oli sulanut hieman..
Oisko heittää kuvia minne ne johdot lähtevät lampunkannasta ja kuinka kauan hommaan menee suurinpiirtein vai vienkö suosiolla korjaamolle(kallista?), kun ei tuolla pakkasessa (-20c) himottas lähteä korjaamaan valoja.
Samalla ajattelin vaihtaa/vaihdattaa paksummat piuhat kerralla myös toiselle puolelle, koska entiset ovat aivan surkean ohutta narua. Jos näillä eväillä saatas ompun valotehoa parannettua.
Auto on siis -96 B-omega ja lyhkäsissä polttimoina H1:set ja pitkissä H7..
Anteeks viestin lainaaminen, mutta itteäni kiinnostaisi kanssa. Miten ja millasilla releillä olette toteuttaneet? Auto olis A-Omega ilman lisäpitkiä ja palaneenpolttimon merkkivaloa.
"Sculptural Artistry and German Precision"
Opel Vectra C2 1,8 (Z18XER) 2006
Mercedes-Benz E 220D 1996
Mercedes-Benz E 350CDI 4-Matic 2010
En Omegasta / Omegoista tiedä, mutta muutamaan muuhun autoon olen valot uusinut...
Kaikissa autoissa olen ottanut ohjausvirran siitä polttimoon tulevasta kannasta, eli siitä H4:n kiinni tulevasta palasta.
Olen varmuuden vuoksi käyttänyt neljää eri relettä, niin että kummallakin puolella on omat releet sekä pitkille että puolikkaille, ihan vaan siksi että jos rele palaa kesken ajon niin on ilkeää jos ei lyhyet toimi ollenkaan.
Itse olen käyttänyt 6 neliön johtoja, mahdollisimman lyhyin vedoin, ja laadukkaita releitä.
Kaikkia halpis releitä kannattaa välttää, koska hinta ei laadukkaissakaan ole mikään paha, itse olen käyttänyt 5 napaisia, jotta voi tarvittaessä kytkeä ohjauksen vielä sumuvalojen tai lisäpitkien releille, makuasia käyttääkö neljä vai viisinapaisia. Noissa halpis releissä tulee yleensä ongelmia jos haluaa käyttää normaalia tehokkaampia lamppuja...
Laadukkaat liittimet ja kutistesukkaa vielä päälle niin ei pääse kosteus tekemään kiusaa.
Ei tuo minusta mikään paha projekti ole koskaan ollut, kaikki johdot vedetään kuitenkin konehuoneessa. Kaksi napaisella kaapelilla pärjää jo hyvin, kun polttimoiden maat voi vetää suoraan runkoon sopivaan paikkaan.
Kustannukset noin 20 - 30 e ja aina on tullut lisää valoa ihan tavallisillakin polttimoilla.
Laiska ryöstää virrat vain toisen puolen pistokkeesta ja käyttää kahta viisi napaista relettä niin pääsee helpolla, itse en suosi tätä vaihtoehtoa, mutta monet suosii...
Kokeillaan nyt auttasko tuommonen pikasesti huitastu kaavion tapanen asiaa yhtään.
Eli siis tässä esitettynä yhden puolen pitkän tai lyhyen kytkentä, eli siis jos polttimot mallia H1/H7, niin 4 kpl kuvan mukaisia kytkentöjä.
Ja siis vielä et tietenkin tuo herätevirta, mikä kuvassa nimetty "Alkup. pitkän johto", niin kytkettäessä lyhyet vaihdetaan releelle tuleva heräte tulemaan alkup. lyhyeltä valolta..
Olikohan nyt tarpeeks hankalasti selitetty kokonaisuus..
EDIT: lisätty sulake ja releelle maat....
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Juu, siis maanha toki voipi napata siitä matkan varrelta mahd. läheltä, ite vaa vetäny yleensä kaikkiin vimpaimiin mitä laitellu, ni maat akulta.. Poislukien vahvari joka on kontissa.. Ja siis releen maa jäi kans pois, ei ollu käsillä heti releen kytk. kaaviota ja viimeajat tullu leikittyy enempi tuon 3-vaiheisen sähkön kanssa.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Kiitoksia kuvista, selkeyttivät paljon samalla kun kävin suunnittelemassa remonttia. Vois yrittää viikonloppuna saada jotain aikaiseksi kun saan ehkä auton lämpimään niin ei tarvitse -15c asteen pakkasessa ruveta nakkisormilla johtoja vetämään..
Sanokaas nyt vielä kuinka paksua johtoa kannattaa vetää entisten tilalle että lampuille tulis virtaa oikeanlainen määrä.. Polttimoina H1 Philips Vision Plus 50% (auttoi muuten paljon jo noiden vaihto valotehoon!, ja maksoi vain 9€ pari)
mie laitoin tuonne oman "WWW" linkin taakse joitain kuvia kuinka se tuli tehtyä vectraan.
(jos tuo lumituisku loppuis niin vois ottaa lisää kuvia releistä.)
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.