viimeiset kyselyt ennen turbotusta.
Vielä kaivattaisiin viime hetken vinkit ennen kuin aloitan turbon asennuksen.
tavoitteene ei ole mikään super-teho mylly vaan alle 200hv suht toiiva peli. turbona toimii garretin to3, välijäähdytin on saab9000:sta ja paineet ajatteli pitää 0.5 paikkeilla aluksi.
Nyt niitä kyssäreitä ja konehan on C20NE.
Mikä olisi paras/helpoin tapa tiputtaa puristuksia? männistä pois, palotiloista pois vaiko paksumpi kansipahvi? varmaankin palotilijen kaiverrukseen kääntyy?
entäs sytkä sitä pitäis vissiin saada vähän aikasemmaksi miten onnistuu motronicin kanssa? oktaaniplugista ettimällä? onko muita keinoja(halpaa)
entäs bensan syötön lisäys? bensan paineen ajattelin nostaa 4-4,5bariin. ilmämäärä mittari ei auta enää isoilla kierroksilla miten sinne saadaa lisää syöttöä?
Suunnitelmissa oli myös tehdä vesi suihku imusarjaan täyskaasulla onko mitään järkeä/hyötyä.
öljyn lahduttimeksi on tulossa iso volvon lauhdutin.
onko jolloin antaa mulle vinkkejä tähän ehkä hulluun ja itsetuhoiseen projektiin?
Autohan oli kadett gsi -85 C20NE
tavoitteene ei ole mikään super-teho mylly vaan alle 200hv suht toiiva peli. turbona toimii garretin to3, välijäähdytin on saab9000:sta ja paineet ajatteli pitää 0.5 paikkeilla aluksi.
Nyt niitä kyssäreitä ja konehan on C20NE.
Mikä olisi paras/helpoin tapa tiputtaa puristuksia? männistä pois, palotiloista pois vaiko paksumpi kansipahvi? varmaankin palotilijen kaiverrukseen kääntyy?
entäs sytkä sitä pitäis vissiin saada vähän aikasemmaksi miten onnistuu motronicin kanssa? oktaaniplugista ettimällä? onko muita keinoja(halpaa)
entäs bensan syötön lisäys? bensan paineen ajattelin nostaa 4-4,5bariin. ilmämäärä mittari ei auta enää isoilla kierroksilla miten sinne saadaa lisää syöttöä?
Suunnitelmissa oli myös tehdä vesi suihku imusarjaan täyskaasulla onko mitään järkeä/hyötyä.
öljyn lahduttimeksi on tulossa iso volvon lauhdutin.
onko jolloin antaa mulle vinkkejä tähän ehkä hulluun ja itsetuhoiseen projektiin?
Autohan oli kadett gsi -85 C20NE
-
Jani Mukkala
- OCF Member

Puristukset on tuossa 20ne(sama c20ne)koneessa jo valmiiksi sopivat,niitä ei tarvitse enempää laskea.Tuo 9.2:1(eikös ne tuollaiset ne koneessa ole)puristukset ovat todella hyvät turbokäyttöön.Vaikka eihän siitä puristuksen laskemisesta ole mitään haittaakaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-21 20:12 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-03-21 20:12 ]</font>
hmmm.. pitäsköhän sitä vastata kun on jopa kokemusta.
noh, eli itse tein omegaan turbosetin samanlaisista palikoista, eli garretin to-3 ja 9k saabin ic, niilla pääsin 200hp luokkaan.
puristuksia saat pois kun pyöristät palotilasta sen terävän kulman. siis kannesta
itse tein näin ja tippui 9,2:1 --> 8,6:1 puristukset.
motronicista ei saa kotikäyttäjä tuota ennakkoa säädettyä turbokäyttöä ajatellen.. sääli, sillä tarkoittaa keikkaa lastun uudelleen ohjelmoitavaksi.
bensaa saat lisää sinne aika kivasti kun hankit yleiset (halvahkot, helposti saatavat) c20xe:ssä olevat ~200cc suuttimet ja sitten pa-painesäätimestä se 3-3,5bar pihalle, riittää (ainaskin itselläni riittää 200hp asti)
onhan vesisuihkusta tietenkin hyötyä, mutta se pitää saada muodostumaan tarpeeksi hienoksi, eli tuohon kyllä paras ratkaisu on ostaa semmoinen valmis sarja mikä antaa suhteellisesti tarpeeseen nähden sitä vettä.
muistaakseni vesisuihkun kanssa tarvitaan lisäsuutin keitolle?
ihan se normaali ooppelin omakin öljynjäähdytin riittää, se on kuitenkin ihan kohtuukokoinen
noh, eli itse tein omegaan turbosetin samanlaisista palikoista, eli garretin to-3 ja 9k saabin ic, niilla pääsin 200hp luokkaan.
puristuksia saat pois kun pyöristät palotilasta sen terävän kulman. siis kannesta
motronicista ei saa kotikäyttäjä tuota ennakkoa säädettyä turbokäyttöä ajatellen.. sääli, sillä tarkoittaa keikkaa lastun uudelleen ohjelmoitavaksi.
bensaa saat lisää sinne aika kivasti kun hankit yleiset (halvahkot, helposti saatavat) c20xe:ssä olevat ~200cc suuttimet ja sitten pa-painesäätimestä se 3-3,5bar pihalle, riittää (ainaskin itselläni riittää 200hp asti)
onhan vesisuihkusta tietenkin hyötyä, mutta se pitää saada muodostumaan tarpeeksi hienoksi, eli tuohon kyllä paras ratkaisu on ostaa semmoinen valmis sarja mikä antaa suhteellisesti tarpeeseen nähden sitä vettä.
muistaakseni vesisuihkun kanssa tarvitaan lisäsuutin keitolle?
ihan se normaali ooppelin omakin öljynjäähdytin riittää, se on kuitenkin ihan kohtuukokoinen
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Mukkala, pidä se leipäläpes tukossa, jollet oikeasti tiedä mistä puhut. Ja tuosta höpinästäsi päätellen tietämystä ei asiasta ole.
Kyl se 200hp noilla rutistuksilla irtoaa, mutta toimintavarmuus on sitten hieman toinen juttu. Mutta mikäs sen mukavampaa, kuin kerätä koko kesä ämpärit täyteen mäntiä, kansipahveja ja kannenpultteja, kun kone on kilkattanut kunnolla.
Kyl se 200hp noilla rutistuksilla irtoaa, mutta toimintavarmuus on sitten hieman toinen juttu. Mutta mikäs sen mukavampaa, kuin kerätä koko kesä ämpärit täyteen mäntiä, kansipahveja ja kannenpultteja, kun kone on kilkattanut kunnolla.
elikkä pyöristelen palotilojen terävät kulmat pois niin pitäis riittää. kuinka tarkkaa on, että palotiloista tulee just saman kokoset. täytyykö täyttää nesteellä ja mitata? vai riittääkö "suurinpiirtein"?
eikä ton motronicin kanssa saa tota sytkää yhtään muutettua? onko kellään tiedossa oktaaniplugien kartastoa eli millä vastus arvoilla mitkäkin sytkän arvot?
paha vaan jollei saa rukattua kun toi lastutus maksaa kuitenkin jonkun verran. jos olisi edes yhden kesän voinu ajella vakio lastulla. (pienillä paineilla)
vai pitäisi vesisuihkun kanssa käyttää lisä bensa suutintakin? no jospa senkin väsäis itte??? vai tyytyisikö vain suihkuttamaan välijäähdytintä.
millä tavalla ilmamäärämittari ois hyvä säätää? (jos repsalla kerran on kokemusta)
eikä ton motronicin kanssa saa tota sytkää yhtään muutettua? onko kellään tiedossa oktaaniplugien kartastoa eli millä vastus arvoilla mitkäkin sytkän arvot?
paha vaan jollei saa rukattua kun toi lastutus maksaa kuitenkin jonkun verran. jos olisi edes yhden kesän voinu ajella vakio lastulla. (pienillä paineilla)
vai pitäisi vesisuihkun kanssa käyttää lisä bensa suutintakin? no jospa senkin väsäis itte??? vai tyytyisikö vain suihkuttamaan välijäähdytintä.
millä tavalla ilmamäärämittari ois hyvä säätää? (jos repsalla kerran on kokemusta)
suosittelen mittausta että jokaisessa sylinterissä palotapahtuma on identtinen.
saa sitä muutettua mutta ei tarpeeksi ottaen huomioon ahtamisen aiheuttaman tarpeen. vaihtoehtona sulla on hankkia siihen jonkun vanhemman koslan sytty ja ympätä se siihen jolloinka sitä pystyy siis säätään. etuvetoiseenhan semmoinen jopa mahtuisi, mutta siíntä ei kyllä ole hajua kuinka kinkkinen on se sinne kötöstellä kiinni.
joo se lastutus maksaa sen 500e , mutta on se sen arvoista, ei tarvia pelätä kaluston puolesta ja saa kunnolliset luotettavat teholukemat : ei tarvia olla mutu-tuntumalla liikenteessä.
no muistaakseni vesisuihkun kanssa käytetään jotain lisäsuutinta keitollekkin.. voin toki olla väärässäkin. itse tein vesisuihkun coolerin pintaan, ja homma toimii. itse tehty painekytkin kun vetää niin kestää n.0,5-1s kun cooleri on märkä. ainoa haitta on se että vesisäiliö tyhjenee nopeesti jos innostuu leikkimään
ite laitoin muistaakseni 4 naksua tiukemmalle. että en sen enempää, ja sit vein auton karalalle.. että jos sitä ei meinaa lastuttaa niin siinä sit joutuu todennäköisesti puljaamaan tuon ilmamäärämittarin kanssa enemmänkin. itse en uskaltanut ruveta leikkimään kun totesin että alakerta on liian kallis tuhottavaksi
saa sitä muutettua mutta ei tarpeeksi ottaen huomioon ahtamisen aiheuttaman tarpeen. vaihtoehtona sulla on hankkia siihen jonkun vanhemman koslan sytty ja ympätä se siihen jolloinka sitä pystyy siis säätään. etuvetoiseenhan semmoinen jopa mahtuisi, mutta siíntä ei kyllä ole hajua kuinka kinkkinen on se sinne kötöstellä kiinni.
joo se lastutus maksaa sen 500e , mutta on se sen arvoista, ei tarvia pelätä kaluston puolesta ja saa kunnolliset luotettavat teholukemat : ei tarvia olla mutu-tuntumalla liikenteessä.
no muistaakseni vesisuihkun kanssa käytetään jotain lisäsuutinta keitollekkin.. voin toki olla väärässäkin. itse tein vesisuihkun coolerin pintaan, ja homma toimii. itse tehty painekytkin kun vetää niin kestää n.0,5-1s kun cooleri on märkä. ainoa haitta on se että vesisäiliö tyhjenee nopeesti jos innostuu leikkimään
ite laitoin muistaakseni 4 naksua tiukemmalle. että en sen enempää, ja sit vein auton karalalle.. että jos sitä ei meinaa lastuttaa niin siinä sit joutuu todennäköisesti puljaamaan tuon ilmamäärämittarin kanssa enemmänkin. itse en uskaltanut ruveta leikkimään kun totesin että alakerta on liian kallis tuhottavaksi
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
jetta mk6 1.2tsi 140/220
-
Jani Mukkala
- OCF Member

Minä kyllä tiedän muutaman turbo auton(opel) missä on nuo 9,2:1 puristukset ja tehoa n.200-220hv,ovat kyllä kestäneet hyvin ei ole mitään ongelmia ollut eikä ole ainakaan vielä mitään hajonnut.Mutta minähän sanoin että eihän siitä puristusten laskusta mitään haittaakaan ole mutta kyllä se kone kestää 9,2:1 puristuksilla hyvin tuollaiset 200hv. Ja lastuksi kannattaa laittaa esim. smt5i tai apexin vastaava(hintaa n.350-500e)kun sitä kerran pystyy itsekin jonkinverran ohjelmoimaan/säätämään tietokoneella itse,kun taas tavallista lastua ei pysty itse.Ja tuohon smt5i boksiin voi laittaa kaksi ohjelmaa yhtäaikaa ja vaikka ohjaamoon nappi/kytkin mistä voi vaihtaa sen ohjelman vaikka toiseen(kun taas tavalliseen lastuun ei voida laittaa kuin yksi ohjelma),käytössäsi on kaksi ohjelmaa ja siitä voi sitten valita kummanko ottaa tilanteen mukaan.
mäntien pienoinen madallus on kyllä niin helppo ja halpa operaatio, että kannattaa tehdä. Jos meinaa joillain lisäruisku tms epätarkoilla syöttökeinoilla kontrolloida moottorin toimintaa niin madallettu puristus tuo pientä turvamarginaalia. Joka tapauksessa kun kuitenkin takapenkkiläisten tms yllyttämänä sitä ruuvia käännetään joskus vähän liian tiukalle...
no kun se pata pitää jo öljyn kierron rakentamiseksi yleensä ottaa pois sieltä konehuoneesta niin ....
Kyllä mä käyttäisin männät sorvarilla ja nappaisin vielä pikkuisen lisää tehoa siinä missä pulttaakiinniahtajalla on alumiinisilppua pakokanava ja öljynkierto täynnä. Ei oo pakko, tehkää kuin lystäätte
Kyllä mä käyttäisin männät sorvarilla ja nappaisin vielä pikkuisen lisää tehoa siinä missä pulttaakiinniahtajalla on alumiinisilppua pakokanava ja öljynkierto täynnä. Ei oo pakko, tehkää kuin lystäätte
mites toi mäntien sorvaus vaikuttaa kestävyyteen sulaako helpommin?
ajattelin kuitenkin ottaa mieluummin kannesta pois niin saan noi palotilatkin paremman muotoisiksi.
mukkala kerrotko vähän lisää noista kertomistasi "uudelleen ohjelmoitavista lastuista" miten toimii käytännössä ja mitä pystyy ite säätämään.
ajattelin kuitenkin ottaa mieluummin kannesta pois niin saan noi palotilatkin paremman muotoisiksi.
mukkala kerrotko vähän lisää noista kertomistasi "uudelleen ohjelmoitavista lastuista" miten toimii käytännössä ja mitä pystyy ite säätämään.
Kannattaa panostaa kunnon suuttimiin, ettei ihan heti lopu soppa kesken. Ittellä oli hommattuna samanlaiseen projektiin, Cossun "keltaset" vakiosuuttimet. On todella passelit tollaseen 200+ hv:n koneeseen ja niitä saa aika edullisesti Foorti-miehiltä, hintaluokka n.100€. Ite maksoin putsatuista, tuotot ja kuviot testatuista, ja joihin oli "korjaussarja" asennettuna 95€.
-nemo-
-nemo-
-
Jani Mukkala
- OCF Member

Joo,itsellä on smt5i boksi mutta ei ole vielä tullut asennettua sitä autoon ja sen ohjelmointi onnistuu tietokoneella(mukana tulee kaikki ohjeet ja disketti missä ohjelma).Mun mielipiteeni on se että jos ei osta säädettävää ruiskua niin ostaa enemmin esim. tuon smt:n boksin kuin uuden pelkän lastun mihin sitten uusi ohjelma.Mä en osaa vielä kaikkea sanoa tuosta boksista kun en ole vielä ehtinyt perehtyä siihen täysin,mutta tuohon smt5i boksiin mahtuu ne kaksi ohjelmaa yhtäaikaa ja hinta on siinä 400-450e ja tämän boksin voi liittää vanhan boksin rinnalle(vantaa/alkuperäista ei tarvitse poistaa)ja otat vain tuon uuden boksin johdon pois alkupäräisestä boksista niin alkupäräinen on taas käytössäsi(ei tarvitse kuin yksi johto irroittaa).
korjaus mukkalan väittämään, voi niihin upottaa 2 ohjelmaa. siis motronicceihin. itselläni on kaksi softaa ympättynä motronicciin ja siinä valinta tapahtuu oktaanivalitsemella. voidaan vaihtaa myös lennossa.
<font size=-1>[ This Message was edited by: repsa on 2003-03-26 21:47 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: repsa on 2003-03-26 21:47 ]</font>