Startti jälleen kerran rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja apusähis »

jimi hoffa kirjoitti:jos startti pyörittää mutta kuulostaa kuin pyörisi tyhjää niin saattaapi olla bendix mennyt eli se luistaa. mulla oli jenkissä tällainen vika. välillä nappaskiinni ja pyöräytti koneen käyntiin mutta yleensä pyöri ns. tyhjää ilman vastusta. bendixin vaihdoin ja sen jälkeen toiminut niinkuin pitää.

Tuota just kysäsin yhdeltä opettajalta koulussa (auto puolen opettajalta) niin se sano että juuri tuo voi olla viallinen tai sitten ihan solenoidi ja sitten se selitti jostain pito ja vetokäämeistä, miun autosta mitattiin noi käämit kun aina pyöräytti tyhjää startti mutta kunnossa näytti olevan. ne ihmeen pito ja vetokäämit voi mitä ihan vastusmittarilla että paljon siellä on "vastusarvoa" mutta minulla se oli kunnossa niin nyt tänään on virtalukon pohjanvaihto edessä :lollis:
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
dth
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja dth »

Olenkohan ymmärtänyt oikein siis 5 starttia hajonnut SAMASSA autossa?! :o
Oletkos mitannut starttaus-tilanteessa paljonko jännitettä löytyy startin +:n ja moottorin- tai startinrungon välistä?
Joskus kultaisella 80-luvulla luulin, että startti on paskana. Vika oli kuitenkin hapettuneessa moottorin madoituskaapelissa.
xamppa
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja xamppa »

Kyllä melkein kannattaisi samalla kun vaihtaa sen 5:nnen startin, niin vaihtaa virtalukon pohja ihan vaikka varmuuden vuoksi. Ne eivät maailmoja maksa. Jos se takkuilee, niin se saattaa "jättää virran päälle" startille ja tämä saattaa polttaa solenoidin. Näin ainakin kävi yhdelle autolle reilut 15 vuotta sitten. Tässäkin tapauksessa täytyi muistaa kääntää virta-avain startti-asennosta virta-päälle-asentoon kun auton sai käyntiin ja sen kun kerran unohti, niin startti oli kaputt. Eli virtalukon pohja ei palauttanut avainta. Se avaimen palautus on siis siellä virtalukon pohjassa, ei itse virtalukossa.

"sekunti muuttaa kaiken"
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Ootko muuten selvittäny, et mikä siellä nissä starttimoottoreissa hajoaa? Solenoidi, bendix, käämit, hiilet?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Astra2006
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Astra2006 »

18E kirjoitti:puran virtalukon pohjan illalla osiin,jotenkin tuntuu,että se ei palauta avainta ihan niinkuin pitäisi..vai onko tuo palautus itse lukko-osassa?
Jokusia vuosia sitten minulla oli Vectra-B. Siinä kärvähti peräjälkeen kaksi starttia, kunnes huollossa huomasivat tarkistaa virtalukon pohjan ja siellähän se vika oikeasti olikin. Ei käynnistyksen jälkeen sulkenut virtaa startilta mainituin seurauksin. Moottorinohjausjärjestelmä sitten panee menon poikki.
... saapa nähä...
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

Astra2006 kirjoitti:
18E kirjoitti:puran virtalukon pohjan illalla osiin,jotenkin tuntuu,että se ei palauta avainta ihan niinkuin pitäisi..vai onko tuo palautus itse lukko-osassa?
Jokusia vuosia sitten minulla oli Vectra-B. Siinä kärvähti peräjälkeen kaksi starttia, kunnes huollossa huomasivat tarkistaa virtalukon pohjan ja siellähän se vika oikeasti olikin. Ei käynnistyksen jälkeen sulkenut virtaa startilta mainituin seurauksin. Moottorinohjausjärjestelmä sitten panee menon poikki.
Kyllä juurikin näin!
Vika ei ehkä sittenkään ole startissa vaan mainitussa virtalukon pohjassa.

Avasin vanhan (orginaali) lukonpohjan, putsasin sen kunnolla ja pistin takaisin. Ihan sattumalta huomasin, että musta paksu johto oli kiinni lukon perässä,mutta huonosti. Ehkä tuo huono kosketus on vaikuttanut viimeaikaiseen startin poislyöntiin kesken starttauksen.
Vaihdoin aikaisemmin tuon koko pohjan uuteen (auto-kymi väitti ettei voi purkaa),mutta se oli huono ostos, koska jättää juurikin tuon avaimen vähän "outoon" asentoon.. eli tod.näk on polttanut edellisen startin solenoidin kun on ollut päällä. Mittasin kyllä syksyllä niitä vuotoja, mutta eihän se sitä sano, että juuri sillä hetkellä vika olisi ilmentynyt :(
anyway,
Nyt on taas gm:n orginaali(hyvin putsattu) lukonpohja käytössä, johdot tiukasti kiinni ja avain kääntyy selvästi herkemmin takaisin omaan asentoonsa. Sopivasti kylmät ilmatkin tiedossa (-15) että huomenna pääsee kokeilemaan ihan käytännössä miten käy tai oikeastaan miten starttaa :roll:
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Vastaa Viestiin