Miten vahaat auton

Keskustelua Opeleista
Markus
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Pese auto ensin todella huolellisesti, kylkilistan alapuoliset osat mahdollisesti liuotinpesuaineella jos ei muuten lähde puhtaaksi. Sen jälkeen kuivaa/anna kuivua hyvin. Seuraavaksi vahapullo ja esim. pehmeä pesusieni käteen. Sitten vain alat hangata vahaa auton pintaan huolellisesti joka paikkaan ja melko kovaa painaen, niin että vaha irrottaa samalla pinttyneen lian. Kannattaa edetä järjestelmällisesti ympäri auton. Anna vahan kuivua riittävän kauan ja sen jälkeen kiillota esim. puuvillaisella t-paidalla tai muulla naarmuttamattomalla kankaalla. Jos käytät vahan lisäksi vielä kiilloketta, niin sitä ei hangata pintaan vaan vain levitetään tasaiseksi kerrokseksi ja annetaan kuivua. Mitä kauemmin kiillokkeen antaa kuivua sitä kestävämpi vahapinta, mutta myös kiillottaminen on työläämpää. Kiillokkeen voi antaa olla auton päällä esim. yön yli. Sitten vain kiillotus, jonka jälkeen kannattaa vielä käsitellä muoviosat (jos ei ole maalattu)muovinhoitoaineella.

Ja kannattaa kiinnittää todella paljon huomiota siihen, että kaikki käytettävät sienet/kankaat ovat ehdottoman puhtaita ja että mistään ei pääse hiekkaa yms. vahan sekaan. Hiekkaisilla räteillä hankaamalla maalipinnan saa todella huonoon kuntoon.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2003-03-26 23:32 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2003-03-26 23:46 ]</font>
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Toi Markuksen neuvoma kikka,sienen käyttö,on mielestäni tosi hyvä.Nopeuttaa vahan levitystä huomattavasti.Itse laitan sienen muovipussiin vahauksen jälkeen,jolloin se on valmiina seuraavaa kertaa varten.
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Saavutetaanko kiilloituskoneella parempi lopputulos?
sauli
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sauli »

Hieman ohi topicin, mutta kertokaa samalla tietämättömälle minkälaista (minkämerkkistä) pesuainetta kannattaa käyttää?
Vai onko ihan sama?
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Tossa pari esimerkkiä ennen ja jälkeen. Hionta ja vahaus tehty autoglymin tuotteilla ja koneella

Kuva

Kuva

Kuva

Ja autoa/kuvia ei ole käsitelty muuten... :wink:
PS. Ford ei ole auto (minun mielestäni ja niitä on ollut monta)ja pahoittelen isoja kuvia

<font size=-1>[ This Message was edited by: TheMan on 2003-03-27 10:59 ]</font>
Jukka T
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

On 2003-03-26 23:15, Markus wrote:
Seuraavaksi vahapullo ja esim. pehmeä pesusieni käteen. Sitten vain alat hangata vahaa auton pintaan huolellisesti joka paikkaan ja melko kovaa painaen, niin että vaha irrottaa samalla pinttyneen lian. Kannattaa edetä järjestelmällisesti ympäri auton. Anna vahan kuivua riittävän kauan ja sen jälkeen kiillota esim. puuvillaisella t-paidalla tai muulla naarmuttamattomalla kankaalla.
Tässä kohtaa kannattaa muuten lukea käytössä olevan vahan käyttöohje. Autoglymille tuo toimii, mutta joitain vahoja leviteään vain pienelle alueelle kerrallaan ja kiilotetaan heti.
jonka jälkeen kannattaa vielä käsitellä muoviosat (jos ei ole maalattu)muovinhoitoaineella.
Hyvä vinkki on tehdä tämä vaihe ennen vahan levittämistä, mahdolliset vahajäljet ja roiskeet irtoavat käsitellystä puskurista huomattavasti helpommin, kuin hapettuneesta muovipinnasta.
OCF Sprinttikunkku 2010

On 2003-03-27 08:26, havericky wrote:
Itse teen pääsääntöisesti käsin eli on suuritöinen, mutta MINUN mielestäni niin tulee parempi jälki. Tosin se vaatii HIEMAN aikaa ja pinnaa (ja tupakkaa).

<font size=-1>[ This Message was edited by: TheMan on 2003-03-27 12:03 ]</font>
tommyt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Miten kiillokkeen kuivatus (4h) oikein onnistuu kun ei ole tallia. Siinä ajassa auto ehtii pölyyntyä jo aika paljon eli naarmuja ei voi välttää vai voiko?
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

On 2003-03-27 08:42, sauli wrote:
Hieman ohi topicin, mutta kertokaa samalla tietämättömälle minkälaista (minkämerkkistä) pesuainetta kannattaa käyttää?
Vai onko ihan sama?
Ainakin Korrekin Teflox-Shampoo on ihan yleispätevää ainetta,eikä hävitä vahoja pois.
Wurthilla oli joku vahashampoo myös jolla olin havaitsevinani jopa pesun jälkeistä kiillon lisääntymistä...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Megaman on 2003-03-27 12:11 ]</font>
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

On 2003-03-27 08:26, havericky wrote:
Ei ole kokemusta,olen kiillottanut aina käsin.Tarkoitat siis sellasta pehmeää ja paksua lampaannahkaa tms.?

Myllytystä taas ei kannata tehdä,kuin vaikeissa tapauksissa.Maalipinta ei kestä kovin montaa myllytystä.
Juzu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Juzu »

Hinnoista sen verran, ainakin mitä itse olen ag:tä ostanut niin ei kannata ostaa mistään varaosaliikkeistä koska siellä nämä aineet ovat tosi kalliita. Itse suosin isoja marketeita kuten esim. J. Kärkkäinen Ylivieskassa, sieltä saa ainakin aika suht hyvään hintaan.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Itse olen tavannut levittää vahan veteen kostutetulla sienellä,superloonin palakin on ihan OK.

Entä harmaantuvat muoviosat?Ovat tosi törkeän näköisiä kun vaha vie mustista muoviosista kiillon.Olen käyttänyt ainetta jossa on mustää väriä ja listat siis maalataan uudellee.On työlästä eikä väri aina pysy hyvin..Onko kellään kokemuksia aineista joissa ei ole väriä vaan poistvat nuo vahanroippeet?
Viimeksi pesin listat vaan autonpesuaineella vahauksen jälkeen ja lopputulos oli hyvä.Tuli vaan mieleen noinkohan tuo vaha lähtee autonkin pinnasta pois pestessä.
Ainakin Motonetissä vahat on halpoja ja valikoimaa riittää esim. tuo Simonizin uusi vaha jotain 7.8e.

On 2003-03-27 13:28, Juzu wrote:
Hinnoista sen verran, ainakin mitä itse olen ag:tä ostanut niin ei kannata ostaa mistään varaosaliikkeistä koska siellä nämä aineet ovat tosi kalliita. Itse suosin isoja marketeita kuten esim. J. Kärkkäinen Ylivieskassa, sieltä saa ainakin aika suht hyvään hintaan.
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Harmaantuneet muoviosat saa tummiksi kuumailmapuhaltimella. Huom! en suosittele esim ovenkahvojen käsittelyä tällä tavalla, voi kärsiä mmalipinta. Mutta jos on vaikkapa puskurit ja listat irti niin sitten on mukavaa puhdetta.
OCF Sprinttikunkku 2010

Autoglymin bumper care on ihan suht hyvä aine, ja kaikkein parhaan tuloksen saa kun putsaa muoviosat esim. tärpätillä ja rätillä hankaamalla ja tämänjälkeen bumper carea päälle niin johan kiiltää!
Topah76
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Topah76 »

Paljon maksaa myllytys ammattilaisella ja missä tehdään myllyttämisiä? On omassa autossa, kun läheltä kattoo, niin maalipinnassa selkeitä kulumia. Ei tosin aivan hirveitä, mutta ois kiva saada hyvä pinta.
Vastaa Viestiin