Kun olen huollattunut tätä autoani, olen kysynyt hinnan etukäteen. Asiakaspalvelija on katsonut hinnan tietokoneelta. Tarjottua hintaa ei saa ilman perusteluja ylittää ja perustellenkin enintään 15 % :lla. Kun ostan jonkin palvelun tai tuotteen, kysyn aina hinnan etukäteen. Niin myös auton korjausasioissa. Mikään muu tapa ei toimi.
Selville töille saa siis selvän hinnan etukäteen, osiin ja työhön eriteltynä.
Kokonaan toinen juttu on sitten, onko työn hinta sopiva asiakkaalle, toisin sanoen sisältääkö työn hinta valohoitoa ja paljonko työ maksaa / h.
Vielä vaikeampaa on kuitenkin valvoa työn laatua. Esimerkiksi ohjausvaihteen pitäisi kestää vuosia, mutta mitään oikeaa suojaa et saa. Jotain rikkinäistä osaa ei edes huomaa, ennen kuin aikaa on kulunut jo liikaa.
määräaikaishuolto, Opel Astra 1,8 -99
Kannattaa muuten tarkkailla sitä ohjaustehostinta, mun autoon vaihdettiin käytetty ohjausvaihde ja sekin oli samalla lailla rikki kuin ensimmäinen, auto tosin on B-Vectra. Joutuivat sitten asennuksen jälkeen purkamaan vaihteen pois ja laittamaan uuden osan tilalle. Kai sille käytetylle osallekin jonkinlainen takuu on olemassa ettei heti mene vaihtoon...
Hyvä, että sait autosi kuntoon.
Yleensä tuo tehostin hajoaa, kun sitä käytetään "väärin" eli laitetaan alle todella leveät renkaat ja käännellään renkaita kun auto on paikallaan.
Tällöin tehostin joutuu tekemään todella paljon töitä, kun kitka renkaan ja alustan kanssa on kasvanut suhteettoman suureksi. Paine tehostimen sisällä kasvaa jolloin joku tiiviste voi pettää ja tehostin alkaa vuotamaan.
Tehostimia voi myös yrittää korjata, jos jostain saa oikeat tiivisteet käsiin mutta sekään ei aina anna toivottua lopputulosta.
Nyt ei sitten muuta, kuin kovaa ajoa!
Yleensä tuo tehostin hajoaa, kun sitä käytetään "väärin" eli laitetaan alle todella leveät renkaat ja käännellään renkaita kun auto on paikallaan.
Tällöin tehostin joutuu tekemään todella paljon töitä, kun kitka renkaan ja alustan kanssa on kasvanut suhteettoman suureksi. Paine tehostimen sisällä kasvaa jolloin joku tiiviste voi pettää ja tehostin alkaa vuotamaan.
Tehostimia voi myös yrittää korjata, jos jostain saa oikeat tiivisteet käsiin mutta sekään ei aina anna toivottua lopputulosta.
Nyt ei sitten muuta, kuin kovaa ajoa!
Olkaa ihmiset tyytyväisiä näihin huoltohintoihin. Meillä oli pari vuotta ajossa Audi A4 ja päätin käydä hihnan moniurahihnan vaihdattamassa, koska vanha luullakseni oli mennyt poikki.
Huollossa huomattiin, ettei ollut poikki, vaan kiristäjä oli jostain syystä lauennut, ja hihna pompsahtanut paikoiltaan.
No, kiristäjä vaihtoon ja samoin vesipumppu(huoltomies kehotti).
Kiristäjään sisältynyt kuusiokolopultti oli edellisessä hihnanvaihdossa saanut hiukan siipeensä(väännetty väkivalloin paskaksi), eikä suostunut normaaleilla työkaluilla aukenemaan...
Jätin auton päiväksi pikahuoltoon, ja kävin aamulla hakemassa pois laskun kera.
Laskua joutui todellakin katsomaan kahteen, ellei kolmeenkin kertaan, koska viivan alapuolelle oli kertynyt summaksi 4990 silloista mummonmarkkaa.
Aika iso summa yhden pienen pultin aiheuttamaksi.
Otin yhteyttä huoltoon, jossa olin aikaisemmin autoa huollattanut, ja kyselin hieman, löytyiskö mittään tietoa ed. hihnanvaidon suorittajasta. Tämä kaveri kielsi koskaan avanneensa ko. pulttia, vaikka oli paperin mukaan huollon suorittanut.
Sain kuitenkin RUHTINAALLISEN hyvityksen.
Seuraavassa huollossa ilmaiset öljyt. Työt ja suodattimen jouduin kuitenkin maksamaan.
Huollossa huomattiin, ettei ollut poikki, vaan kiristäjä oli jostain syystä lauennut, ja hihna pompsahtanut paikoiltaan.
No, kiristäjä vaihtoon ja samoin vesipumppu(huoltomies kehotti).
Kiristäjään sisältynyt kuusiokolopultti oli edellisessä hihnanvaihdossa saanut hiukan siipeensä(väännetty väkivalloin paskaksi), eikä suostunut normaaleilla työkaluilla aukenemaan...
Jätin auton päiväksi pikahuoltoon, ja kävin aamulla hakemassa pois laskun kera.
Laskua joutui todellakin katsomaan kahteen, ellei kolmeenkin kertaan, koska viivan alapuolelle oli kertynyt summaksi 4990 silloista mummonmarkkaa.
Aika iso summa yhden pienen pultin aiheuttamaksi.
Otin yhteyttä huoltoon, jossa olin aikaisemmin autoa huollattanut, ja kyselin hieman, löytyiskö mittään tietoa ed. hihnanvaidon suorittajasta. Tämä kaveri kielsi koskaan avanneensa ko. pulttia, vaikka oli paperin mukaan huollon suorittanut.
Sain kuitenkin RUHTINAALLISEN hyvityksen.
Seuraavassa huollossa ilmaiset öljyt. Työt ja suodattimen jouduin kuitenkin maksamaan.
Jakohihnan vaihto maksaa siis pyöreät 250 euroa.
Tarina jatkuu...
//////////
Ei h-vetti!
Jouduin vaihtamaan katkenneen hihnan kerran itse ja vieläpä ensi kertaa. Aikaa meni puoli tuntia.
Ammattimies tekee homman vartissa. Tiinan saaman tarjouksen mukaan hihnan vaihtotyön tuntipalkaksi tulee siten 4 x 250 e eli 1000 euroa!
Ei mene jakeluun, ei sitten millään!
Muistelen nähneeni Opel-lehdessä ennen euroja tarjouksia, joissa hihna + vaihtotyö oli vanhoissa markoissa luokkaa 300-400 mk eli 50-70 euroa. Se olisi kohtuullista.
Tarina jatkuu...
//////////
Ei h-vetti!
Jouduin vaihtamaan katkenneen hihnan kerran itse ja vieläpä ensi kertaa. Aikaa meni puoli tuntia.
Ammattimies tekee homman vartissa. Tiinan saaman tarjouksen mukaan hihnan vaihtotyön tuntipalkaksi tulee siten 4 x 250 e eli 1000 euroa!
Ei mene jakeluun, ei sitten millään!
Muistelen nähneeni Opel-lehdessä ennen euroja tarjouksia, joissa hihna + vaihtotyö oli vanhoissa markoissa luokkaa 300-400 mk eli 50-70 euroa. Se olisi kohtuullista.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"