Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Sehän on helppo homma. Tuossa pitäis olla tilaa tehdä ja jakopää on sieltä helpoimmasta päästä. Taitaa tuossakin olla vesipumpulla kiristettävä hihna, jos olen väärässä niin korjatkaa. Siittä vaan tekemään, ei se paha ole ollenkaan
Miksaus kirjoitti:juu on siellä tilaa kyllä kun ottaa sen saatanan tuulettimen kopan vittuun...mut tarviiko mun hommaa joku kiristinmittari tohon hommaan? vai miten?
Ei tarvii mittaria. Kokeilet silleen sen hihnan kireyden että noin 90 astetta kääntyy se hihna siitä pisimmältä sivulta niin silloin on ihan hyvä. Ottaa etusormella ja peukalolla siitä hihnasta kiinni ja kääntää silleen sopivasti. Noin olen itse tehnyt.
Eli vesipumppua kääntämällä säädetään jakohihnan kireys ja sitten otat hihnasta kiinni ja silloin kun kääntyy (tai pitäiskö sanoa kiertyy) sen 90 astetta niin jätä siihen ja pumpun pultit kiinni. Kannattaa laittaa sitten se uus vesipumppukin ja o-rengas. Sit pyöritä konetta ja tarkista että nokan ja kampuran merkit on pysyny kohillaan.
Ja kampiakselin pultti aukeaa sitten "väärään" suuntaan ellen väärin muista.
Parhaiten aukeaa pulttipyssyllä, momenttiavainta ei sinne rakoon saa kirveelläkään.
Rulliahan tohon ei tarvitte vaihtaa, kun niitä ei ole, joten kustannuksia tulee vaan vesipumppu ja hihna. Ei ole montaa kymppiä. Tietty perseelleen tehty asennus saattaa nostaa kustannuksia...
kampiakselin alapulttia ei tarvitse irroittaa vaan ottaa ne neljä kuusiokoloa irti niin saa sen kiilahihna pyörän edestä pois.
Saattaisin kyllä itse nostaa koko koneen pois jos kerran kytkinkin pitää vaihtaa,ei ole kaikista mukavin tuo laatikon irroituskaan.