Alustasuojausta

Keskustelua Opeleista
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

Alustasuojausta

Viesti Kirjoittaja pertsa5 »

Olen kuullut ettei vanhaan autoon josta ei aio/voi poistaa kaikkia ruostetta kannata laittaa alustamassaa koska sen kuivuttua ruoste jäisi muhimaan massan alle, vaan pitäisi laittaa pohjaan jotain öljyä. Pellavaöljy+terva olisi varmaan hyvä mutta ei ole oikein paikkaa levittää sitä varsinkin kun se haisee niin kovasti.
Ajattelin että olisi helppoa poistaa pahimmista kohdista päälyruosteet, laittaa vähän ruosteensyöjää ja sumuttaa sitten pohja Bilteman testivoittaja Spray-ruostesuojaöljyllä. Ei kai se ruoste sen alle jää lisääntyyn?

Toisaalta muistelen 10 v sitten että sumutin spraypullosta bitumipohjaista alustamassaa ja ruoste irtosi parin viikon kuluttua isoina levyinä, eikä se mitään kuivunut.
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

Ei sillä ole väliä onko se bitumia, pellavaöljyä tai tervaa, se jää aina muhimaan sinne alle jos sitä ei poista. Itse olen vielä hieman skeptinen kaikkia ihmeen ruosteensyöjiä kohtaan.. Jos on vaan pintaruostetta niin hioo tai puhaltaa ja happopohjamaalit ja siihen sit massat.
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

ZuGu kirjoitti:Ei sillä ole väliä onko se bitumia, pellavaöljyä tai tervaa, se jää aina muhimaan sinne alle jos sitä ei poista. Itse olen vielä hieman skeptinen kaikkia ihmeen ruosteensyöjiä kohtaan.. Jos on vaan pintaruostetta niin hioo tai puhaltaa ja happopohjamaalit ja siihen sit massat.
No, minulla on Astra -93:ssa ennestään massaus ja pohja on hyvässä kunnossa ikäisekseen. En viitsi alkaa sitä tarkasti hiomaan varsinkin kun se pitäisi teettää jollakin.
Mietin tässä vain aineita joilla saa mahdollisimman hyvin hidastettua ruostumista tai jopa poistettua sitä. Mieluummin saisi olla spray-pullossa niin voisi käydä TI-hallissa spruutailemassa.
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jariz »

Kotelosuoja ensin ja päälle alustamassa.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

jariz kirjoitti:Kotelosuoja ensin ja päälle alustamassa.
Jota ennen ruostuneet kohdat hiekkapuhalletaan ja maalataan.
Ruostesuojausliikkeessä homman teettäminen maksaa noin 500 euroa. Kannattaa paljon mielummin viedä sinne kuin itse sählätä sprei-pullojen kanssa tee-itse hallissa, siinä tekee todennäköisesti aivan turhaa työtä ja suojaa ruosteet eikä ruostumiselta.

Jos jo alkanutta ruostumista haluaa hidastaa kotikonstein niin pari kertaa vuodessa kun ruiskuttaa pohjaan teräketjuöljyn ja kotelosuoja-aineen seosta niin se kyllä toimii.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

No toi kotelosuoja laitetaan nimensä mukaan koteloihin... Jos laittaa massan alle ei massa välttämättä tartu.. On tullu kokeiltua.. Kunnon pesu alustaan ja sitten massaus (ja sitte kotelo aine jos haluaa) jos ei välttämättä halua poistaa alkaneita ruosteita, mutta suosittelen poistaan ruosteet ennen massausta. Koteloaineeksi joko dinitrolin ML tai penetrant (jos muistin oikein miten kirjoitetaan). ML on aika juoksevaa ja siinä on hyvä tunkeutuvuus (kapillääri-ilmiö) eli aine tunkeutuu syvemmälle pieniin rakoihin ja limisaumojen väliin..
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
Jartsi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

ZuGu kirjoitti:No toi kotelosuoja laitetaan nimensä mukaan koteloihin...
Jos laittaa massan alle ei massa välttämättä tartu..
Kyllä ne ammattilaiset ainakin laittavat ensin kotelosuojan puhtaaseen pintaan, sitten kotelosuojan kuivahdettua perään alusta-aine.

Esimerkkinä Finikor
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

Simo kirjoitti:
Jota ennen ruostuneet kohdat hiekkapuhalletaan ja maalataan.
Ruostesuojausliikkeessä homman teettäminen maksaa noin 500 euroa. Kannattaa paljon mielummin viedä sinne kuin itse sählätä sprei-pullojen kanssa tee-itse hallissa, siinä tekee todennäköisesti aivan turhaa työtä ja suojaa ruosteet eikä ruostumiselta.

Jos jo alkanutta ruostumista haluaa hidastaa kotikonstein niin pari kertaa vuodessa kun ruiskuttaa pohjaan teräketjuöljyn ja kotelosuoja-aineen seosta niin se kyllä toimii.
Sählätä tee-itse hallissa? TI-hallithan on niin leppoisia paikkoja varsinkin kun korjauksessa jokin menee pieleen ja kello käy...:bonk: Pitää kuitenkin niitäkin käyttää kun ei oo itsellä pukkeja/nostureita.
Voihan olla että spraypulloissa aineen koostumus on huonompi mutta kyllä esim. tällä bilteman kotelonsuojaöljyllä suihkutettu levy kesti TM-testissä 10%-suolasumutusta ilman merkkejä ruostumisesta.
Ja tosiaan on se kun aiemmin sumutin jotain bitumialustasuojaa niin yllättävän helppoa se oli ja ruostettakin irtosi parin viikon päästä. En kyllä pannut silloin merkille mitä ainetta se tarkkaan ottaen oli.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Jartsi kirjoitti:
ZuGu kirjoitti:No toi kotelosuoja laitetaan nimensä mukaan koteloihin...
Jos laittaa massan alle ei massa välttämättä tartu..
Kyllä ne ammattilaiset ainakin laittavat ensin kotelosuojan puhtaaseen pintaan, sitten kotelosuojan kuivahdettua perään alusta-aine.

Esimerkkinä Finikor
Eikä Finikor ole mikään ainut esimerkki, kaikki ne tekee niin. Kotelosuoja-aine on se RUOSTESUOJA, massa sitten suojaa sitä kiviltä ym kulumiselta.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

pertsa5 kirjoitti:Sählätä tee-itse hallissa? TI-hallithan on niin leppoisia paikkoja varsinkin kun korjauksessa jokin menee pieleen ja kello käy...:bonk: Pitää kuitenkin niitäkin käyttää kun ei oo itsellä pukkeja/nostureita.
Voihan olla että spraypulloissa aineen koostumus on huonompi mutta kyllä esim. tällä bilteman kotelonsuojaöljyllä suihkutettu levy kesti TM-testissä 10%-suolasumutusta ilman merkkejä ruostumisesta.
Ja tosiaan on se kun aiemmin sumutin jotain bitumialustasuojaa niin yllättävän helppoa se oli ja ruostettakin irtosi parin viikon päästä. En kyllä pannut silloin merkille mitä ainetta se tarkkaan ottaen oli.
Spray pullossa saa kyllä ihan hyvää ainetta, ainakin kotelosuojaa (alustamassat on kyllä selvästi huonompia sprayna koska vaativat paljon ohennetta tullakseen ulos pienestä suuttimesta). Ongelma ei olekaan aineiden huonous tai ruiskutuksen vaikeus vaan se että tee-itse hallissa on mahdotonta puhdistaa (ja varsinkin kuivata) pohjaa kunnolla sekä hiekkapuhaltaa ja maalata alkavia ruostekohtia ennen aineiden ruiskutusta.
Ammattilaiset pesee pohjan ensin kuumavesi-korkeapainepesurilla jolloin vanhat vähänkin irrallaan olevat massat ja kaikki lika lähtee. Tämän jälkeen autoa kuivatetaan pitkä aika siihen tarkoitetulla kuivauslaitteella.
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

Simo kirjoitti: Spray pullossa saa kyllä ihan hyvää ainetta, ainakin kotelosuojaa (alustamassat on kyllä selvästi huonompia sprayna koska vaativat paljon ohennetta tullakseen ulos pienestä suuttimesta). Ongelma ei olekaan aineiden huonous tai ruiskutuksen vaikeus vaan se että tee-itse hallissa on mahdotonta puhdistaa (ja varsinkin kuivata) pohjaa kunnolla sekä hiekkapuhaltaa ja maalata alkavia ruostekohtia ennen aineiden ruiskutusta.
Ammattilaiset pesee pohjan ensin kuumavesi-korkeapainepesurilla jolloin vanhat vähänkin irrallaan olevat massat ja kaikki lika lähtee. Tämän jälkeen autoa kuivatetaan pitkä aika siihen tarkoitetulla kuivauslaitteella.
Tuo on tietenkin ihanteellinen systeemi, mutta luotan siihen että ilman puhdistusta/hiontaakin voi hidastaa ruosteen leviämistä.
Enkä aiokkaan laittaa öljyä/kotelonsuojaa vielä vaan vasta kevät-kesällä kun on ollut pitkään kuivaa.
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jariz »

Hyvä vaihtoehto on käydä vaikka pari päivää aikasemmin sielä TI hallissa pesemässä se pohja. Kerkeää kuivaa jos ilma vaan on sopiva.
pertsa5
'Kadett'
'Kadett'

jariz kirjoitti:Hyvä vaihtoehto on käydä vaikka pari päivää aikasemmin sielä TI hallissa pesemässä se pohja. Kerkeää kuivaa jos ilma vaan on sopiva.
Hyvä ajatus! Suunnitelma voisi siis olla: Eka käynnillä pesu, toka käynnillä mahdollisten irtoruosteiden hionta ja ruostesyöjän levitys, kolmannella käynnillä öljyn tai jonkin ihme-aineen sumutus.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Sori topicin lainaus....

Kiinnostais tietää mikäli ruostesuojausliikkeet pystyy korjaamaan pientä alkanutta ruostumista ? Siis ihan poistaa ja sit uutta väriä tilalle minkä jälkeen oikeaoppinen suojaus...
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

pertsa5 kirjoitti:
jariz kirjoitti:Hyvä vaihtoehto on käydä vaikka pari päivää aikasemmin sielä TI hallissa pesemässä se pohja. Kerkeää kuivaa jos ilma vaan on sopiva.
Hyvä ajatus! Suunnitelma voisi siis olla: Eka käynnillä pesu, toka käynnillä mahdollisten irtoruosteiden hionta ja ruostesyöjän levitys, kolmannella käynnillä öljyn tai jonkin ihme-aineen sumutus.
No nyt kuulostaa jo ihan järkevältä toiminnalta :)
Vastaa Viestiin