Takavalojen tummennus

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Mike
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Mike »

Eli mikä on paras tapa tummentaa takavalot (kokemuksia)?
Olen kuullut jostain että tummennetut takavalot on laittomat, pitääkö paikkansa? Aika monella näyttää kuitenkin olevan todella tummiakin takavaloja...
Miten on katsastuksen laita, kuinka helposti katsastusmies puuttuu asiaan?
Vectra A 2,0i
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Laittomia ovat kaikki itse tummennetut. Moniin autoihin saa kyllä valmiina hyväksyttyjä tummia valoja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

Paras tapa tummentaa takavalot on että käy vaikka maalikaupassa ja pyytää niiden sekoittamaan 10% mustaa/muuta väriä kirkkaaseen lakkaan ja se seos spray pulloon
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com

Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
SorZa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja SorZa »

motonetistä saa oikee tummennus spraytä.
maksaa joku 5€ ja tarpeen vaatiessa saa liuottimella ennen katsastusta pois.

Kuva
Tommosen lopputuloksen sillä saa.
Kuva
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Paras tapa saada tummennetut takavalot, on ostaa tehdasvalmisteiset E-hyväksytyt tummat takavalot. Näitä on saatavilla aika moneen malliin, jos ei Suomesta, niin sitten Saksasta tai Englannista ainakin yleensä.
mige
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja mige »

Nää valmiiksi tummat vaan tuppaa olemaan aika helvetin kalliita. Ainakin mitä minä oon näitä mainoksii nähny... Oon kyllä kuullu et ois näitä ite tummennettujakin menny katsastuksesta läpi.
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2003-03-31 10:54, ata wrote:
Paras tapa saada tummennetut takavalot, on ostaa tehdasvalmisteiset E-hyväksytyt tummat takavalot. Näitä on saatavilla aika moneen malliin, jos ei Suomesta, niin sitten Saksasta tai Englannista ainakin yleensä.
Toki jos on vain saatavill niin kannattaa tilata, mutta esim omassa tapauksessani coupeen ei saa muita tummia valoja kuin turbo coupen ja ne kun eivät ole paljon tummenpia
On 2003-03-31 11:22, mige wrote:
Nää valmiiksi tummat vaan tuppaa olemaan aika helvetin kalliita. Ainakin mitä minä oon näitä mainoksii nähny... Oon kyllä kuullu et ois näitä ite tummennettujakin menny katsastuksesta läpi.
No ei kaikkiin malleihin nuo takavalot niin älyttömän hintasia ole.
Se että ne on mennyt katsastuksesta läpi johtoo varmaan hyvin pitkälti siitä että kuinka hyvin tummennus on onnistunut(ei valumia ja roskia) ja toinen mikä pitää muistaa ettei vedä niitä älyttömän mustaksi
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com

Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Itse ajattelin tummentaa maali/lakkaseoksella, mutta on esimerkiksi Hycote-tummennus sprayllä saatu hyviä tuloksia. Hycote lähtee takalampuista helpoiten jarrunesteellä, uskokaa tai älkää.
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Tossa tuo oma ratkaisuni:
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 0&start=18

Eli tehtaan tummennetuilla vilkuilla ja pakkivaloilla varustetut originaalivalot. Ei tietenkään yhtä "cool" kuin kokonaan mustat valot jonkun mielestä...
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Noi on menny aina läpi katastuksesta ja poliiseista. Poliisi kysy pysäyttäessä että mitäs katastusmies tuumas (auto oli juuri katsastettu) no mä tuumasin että suikka hyväksy ne ja aiemmin katsastuksessa suikka kysy samaa mutta tietysti muodossa mitäs poliisit sano, ja vastaus tietty sama toisessa muodossa...

Kuva
Amppa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Amppa »

Ei voi muuta sanoa ku että on teillä poijjaat hyviä kuvia, mutta kai noikin jotain suuntaa antaa.
Andrei
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Andrei »

Motip Black Light. tollaista on olemaasa.. ei muuta kuin kaupasta ostamaan.. maksaa jotain 8euroo.. niin ja spraypurkki tavaraa..
nooppeli98
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nooppeli98 »

Kyllähän nuo €-hyväksytyt, tehdas tummenetut ovat paljon paremman näköiset kuin spraylla/maalilla tummenetut.

Tosin monesti taitaa hinta ja saatavuus ratkaista.
Andrei
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Andrei »

kyllä saa sprylläkin komeat.. kun on vaan homma hanskassa..
Scy
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Scy »

Itse ainakin ostin B-Vectraani tummat takavalot (ns "savulasit") Motonetistä ja taisivat maksaa jotain 30 euroa/kpl, joten ei noita kalliiksi voi sanoa. Ja ovat e-hyväksytyt, joten ei tarvitse tapella katsastusmiesten tai virkavallan kanssa. Muutenkin vaiva valojen tummentamiseen ja siitä aiheutuviin ongelmiin ei mielestäni ole sen arvoista.

Toki kaikkiin malleihin ei halvalla taida noita tummia valoja olla ja tuningvalmistajien valoilla on hinnat pyörivätkin sitten kolminumeroisissa summissa. Mutta ainakin B1-Vectraan noita tummia valoja Motonetistä edullisesti saa, kannattaa katsoa muistakin merkeistä löytyykö. (B2:ssahan onkin tummat valot vakiona)
Vastaa Viestiin