Ascona C:n tyhjäkäynti (& kaasari)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
marzi
'Kapitän'
'Kapitän'

Ascona C:n tyhjäkäynti (& kaasari)

Viesti Kirjoittaja marzi »

Terppa!

Olis kolmen päivän päästä jälkikatsastus, mutta ongelma vain ei lähde lähteäkseen...

Automaatti-Ascona 1.6 ´85 Varajetin kaasarilla on auto ja ongelma on seuraava:

Kylmänä tyhjäkäynti ihan ok, eli on siellä missä pitääkin, noin 800-900 rpm ja kun vaihdekeppi on drivella kierrokset ok myös moottori lämpimänä. Mutta se mikä tässä ihmetyttää on se että nimenomaan vapaalla ja parkilla kierrokset nousee moottorin lämmetessä jopa 1300 rpm:ään asti (moottori kuuma)! Eikä auta joutukäyntiruuvin kiertäminen, kun samalla laskee kierrokset D-asennossa...

Eli minkälainen vivusto siellä kaasarissa mahdollisesti tunnistaa vaihteen asennon? (Tai onko sellaista?)
Mitäköhän sille voisi tehdä?

Toinen ropleema on se, että välillä se jumittaa nopeelle tyhjäkäynnille (kuten kävi katsastuksessa).

No tänään tuijottelin kaasaria ja sen huomasin, ettei ryyppyläppä avaudu ihan täysin ja että haljennut huohotinletku oli sylkenyt öljyä juuri sinne nopeen joutokäynnin ja ryyppyläpän vivuston päälle, eli nämä paikat todennäköisesti jumittaa. Olis varmaan kaasarin purku ja putsaus edessä? (Autolla on kuitenkin ajettu vasta alle 100 tkm, joten ei kai sentään vielä kaasarin vaihtoa).

Mutta mutta, oliskohan kellään ajatusta tai ideaa, siis mitä mä teen? (jos nyt pääsis ekaks siitä katsastuksesta edes...)
__Joppe__
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja __Joppe__ »

lyö kaivurilla kasaan :lollis: ei vaan, tosiaan tuo kaasarin putsaus voi olla aika asiallinen veto
ex.Opel Vectra c20xe -89
ex.Opel vectra 2.0i -89
Omppu 2.5v6 -95
marzi
'Kapitän'
'Kapitän'

Jooh niin enpä vaan millään kerkee ennen maanantaita tota putsausta suorittamaan... Mun tahdilla (ja korjauskokemuksella) siihen saa sen viikon päivät varata...

Jaa mut sitä vielä, että minkälainen systeemi tossa varajetissä sitä ryypyläppää liikuttaa? Alavesiletkussa olevasta lämpöanturista tulee jotain piuhoja siihen läpän akselin tienoille, mutta onko siellä siis joku käämi vai mikä sitä akselia vääntää?
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Ascona C:n tyhjäkäynti (& kaasari)

Viesti Kirjoittaja tursas »

marzi kirjoitti:Mutta mutta, oliskohan kellään ajatusta tai ideaa, siis mitä mä teen? (jos nyt pääsis ekaks siitä katsastuksesta edes...)
Pakokaasumittaus maksaa esim. Vantaalla paikallisella korjaamolla 17 € ja 25 € säätöjen kanssa jos on oikein kiire, eli se kannattaa aina hoitaa etukäteen.
Kait ne jäteöljyt pitää saada sieltä pois, liikkuviin osiin crseetä ja herkistelyä, ryyppyjousen säätöä...
Mä en tota Varajettiä tunne, ku on noi Pierburgit, mutta C-Ascon korjausoppaasta vois olla apua, siellä on muistaakseni räjäytyskuvat siitä niin näkee vähän mitä se on syöny. Tuolta sä voit kattoo minkä kirjaston hyllystä se kirja löytyy, ellet käy ostamassa (sanahaku Ascona):
http://www.helmet.fi/
:roll:
marzi
'Kapitän'
'Kapitän'

Jeps nyt on kaasaria putsailtu ja kyllä kiiltää! (Aiemmin oli epämääräinen musta klöntti)

Eikä jumita enää nopeelle tyhjäkäynnille, ne oli vaan niin jumissa ne jouset siellä... Vielä sitä tapahtuu, että lämpimänä kierrokset on P:llä ja N:llä korkeemmat kuin D:llä. (Sitä en tajua)

Että nyt mä lähden katsastamaan....
marzi
'Kapitän'
'Kapitän'

Läpi män!

Ja säädätin kaasarin 12 e hgissä! Loppu myös toi kierrosten iso muuttuminen vaihteen mukaan ku se äijä vähän väänsi seosruuvia. Että jeh, taas vuos lisäaikaa
tursas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja tursas »

marzi kirjoitti:Läpi män!

Ja säädätin kaasarin 12 e hgissä! Loppu myös toi kierrosten iso muuttuminen vaihteen mukaan ku se äijä vähän väänsi seosruuvia. Että jeh, taas vuos lisäaikaa
Hienoa, onnea vaan, eikös sanonu mistään, missäs päin hesaa se säädettiin tohon hintaan ?
C-Ascoja ei Hesassakaan enää tupsahda joka nurkalla vastaan. Viimeaikoina mä oon bongannu porrasperiä vaaleensinisen, tummansinisen ja harmaan, onks sulla joku niistä ? :whack:
marzi
'Kapitän'
'Kapitän'

Kävin tossa Haagan liikenneympyrän vieressä olevalla Evacarilla, se on siinä Shellin yhteydessä.

Joo oli tosiaan kolmas katsastusyritys kuukauden sisällä (eilen kävin kaks kertaa, kun ei ollut päästöt kohdillaan). Ekan yrityksen jälkeen saatiin vaihtaa vetonivelten kumit ja kiristää vaihteiston letkuja, mutta ei mitään sen isompaa.

Meitsi ajelee tollasella porrasperäsellä metallinvihreällä GT-Asconalla :love: <--- Hehe

Unelma olis suojella sitä kaikilta maailman vaaroilta (kuten ruoste) ja muutenkin laittaa parempaan kuntoon mutku opettelen vasta niin hommat etenee melko hitaasti. Nii ja rahaahan ei oo vielä kertaakaan ollut liikaa....
Vastaa Viestiin