AJotk:n kulutus mitä sattuu (onkohan auto lastutettu)

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Opelix76
'Kadett'
'Kadett'

AJotk:n kulutus mitä sattuu (onkohan auto lastutettu)

Viesti Kirjoittaja Opelix76 »

Ajotk:n keskikulutus näyttää ihan mitä sattuu. Pari tankillista olen nyt testannut, ja molemmilla kerroilla nollannut "laskurit" kun olen tankannut. Eka kerralla kulutuslukema oli 8.1 ja todellinen kulutus 7.0. Nyt puolestaan 8.0 ja 6.7 oli todellinen.

Tuli vaan mieleen, että onkohan tämä kyseinen auto lastutettu, ja tuo mittari näyttää siksi mitä sattuu. Autossa on huomattava tehopiikki reilussa 2000rpm, eli tuntuu, ettei autolla onnistu kiihdyttää tasaisesti, vaan se nykäisee tuosta aina. Lähteminen on todella laiskaa, kun esimerkiksi kiihdyttää vajaasta 30:stä kolmosvaihteella, mutta heti kun kierrosmittari on tuolla noin 2200-2400, niin johan lähdetään, niin että kuski liimautuu penkkiin, ja auto piirtää iloisesti rantua tiehen *toiveajattelua :lol: *.

Auto siis Zafira 2.0 DTI ´02
snuggles
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kyllä kai lienee enemmän sääntö kuin poikkeus, että ajotietokone näyttää väärin. Aika paljon tosin heittää sinulla.
Nykäisy lie normaalia, kun ahdetusta autosta on kyse.
Ota vaikka käsikellolla 0-100 ja vertaa auton normaaleihin suoritusarvoihin, jos askarruttaa.
...tai kysele liikkeestä/edelliseltä omistajalta, josko tietäisivät asiasta.
Ronkoteus
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Ronkoteus »

Sama se mulla kun olen lastuttanut ja kyllä se nykäsi jo hiukan nomaalilla lastullakin sillon 100hp nyt lastulla --> 123hp. Mutta kannattaa kysellä edelliseltä omistajalta jos homma askarruttaa. Tuohon kulutukseen en osaa sanoa kun ei ole ajotietokonetta vaan toiminta säde näyttö :D .
Astra-G -01 2.0 DTI (UPsolute lastu) ja kyllä potkii :D
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Mulla ei missä diesel -opelissa (eikä bensoissakaan) ole ajotietokone näyttänyt kutinsa. Kyllä tuossa DTL (82hv) -moottorissakin ns "piikki" tapahtuu hieman yli 2000 rpm:n tienoilla ilman mitään lastuja.
'Admiral'

Re: AJotk:n kulutus mitä sattuu (onkohan auto lastutettu)

Viesti Kirjoittaja lotuszafira »

Opelix76 kirjoitti:Ajotk:n keskikulutus näyttää ihan mitä sattuu. Pari tankillista olen nyt testannut, ja molemmilla kerroilla nollannut "laskurit" kun olen tankannut. Eka kerralla kulutuslukema oli 8.1 ja todellinen kulutus 7.0. Nyt puolestaan 8.0 ja 6.7 oli todellinen.

Tuli vaan mieleen, että onkohan tämä kyseinen auto lastutettu, ja tuo mittari näyttää siksi mitä sattuu. Autossa on huomattava tehopiikki reilussa 2000rpm, eli tuntuu, ettei autolla onnistu kiihdyttää tasaisesti, vaan se nykäisee tuosta aina. Lähteminen on todella laiskaa, kun esimerkiksi kiihdyttää vajaasta 30:stä kolmosvaihteella, mutta heti kun kierrosmittari on tuolla noin 2200-2400, niin johan lähdetään, niin että kuski liimautuu penkkiin, ja auto piirtää iloisesti rantua tiehen *toiveajattelua :lol: *.

Auto siis Zafira 2.0 DTI ´02
Omassa dieselissä olen vähän seurannut tankkausten välillä polttoaineenkulutusmäärää.
Tietsikan näyttäessä 25-28 litraa, todellinen eli tankattu määrä on litran pari alle. DTLläni keskikulutus ajotietokoneen mukaan 6,7-7,1litraa. Eli todellisuudessa menee vieläkin vähemmällä.

En tiedä vaikuttaisko ajomatkojen pituudet/lyhyydet ja ajotietokoneen antaman tiedon tarkkuuteen.
Sillä ehkä antureitten mittatarkkuus riipppuu toimintalämpötilasta, viisaammat voi tietää.
Itsellä on vähemmän lyhyttä ajoa.
1,8 16V z18xe
Opelix76
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Opelix76 »

Nyt tuli oikea lukema, kun oli matka-ajoa ~55% tankillisesta. Todellinen kulutus pysyi suunnilleen samana, eli nyt meni 6,8ltr / 100km.
Vastaa Viestiin