Ei ole tarkoitus kinata. Pitkään on minun mieltä kaivanut tämä aihe. Kaiken lukemani perusteella oikea tapa tehdä veivi on tosiaan takominen. No, valmistajia on useita joka mantereella. Lähin Suomessa. Kun veivi tehdään oikeaoppisesti, tulee työvaiheita moninkertaisesti verrattuna itsetehtyyn. Kuitenkin molempien hinta on jotakuinkin sama. Joskus juttelin messuilla Tyliten edustajan kanssa (firma valmistaa titaanisia takoveivejä kotimaassa) ja kaveri oli sitä mieltä että suuri osa hinnasta koostuu juuri takomisesta. Oli hänkin sitä mieltä ettei edes titaani sovellu veivin tekoon jollei sitä taota. Tästä oli VM:ssä artikkeli taannoin.On 2003-04-07 15:00, turbobliz wrote:
kapa tarkoittanee sellaista valmistusta, missä aihiona toimii jokin takomateriaali plätty-latta-tms josta jyrsitään kanki.
Ihan sama, en tunne kankien valmistusta ja materiaalia niin syvällisesti, että lähtisin kinaamaan teitin mestarien kanssa. Mun kankivalintaan riittää k.o tuotteen referenssit, oli se sitten Opelin vakio valukanki tai metallituotteiden valmistukseen erikoistuneen pajan tuote.
Kuka tekee tanpereella kkankia?
Tylite taitaapi valitettavasti olla todellisten rahamiesten roinaa
,muistelen jotain 2500e hintoja nähneeni 4 pyttyiselle. Olisihan se hienoa moisia pistää silkkihansikkailla koneeseen sisään ja vääntää momenttiin... mutta ainakin tämmöiseen patarautakoneeseen semmoisen laittaminen olisi perverssiä, kuin kirsikan asettelu koirankikkareen nokkaan.
Juu, hinnakkaita ovat. Otin vain esimerkiksi kun on kuitenkin kotimainen valmistaja. Vientiin taitavat mennä liki kaikki noiden tuotteet. Kuulemma ovat hyvin kilpailukykyisiä tuotteita maailmalla. Harmi etteivät tee teräsveivejä..On 2003-04-07 15:30, turbobliz wrote:
Tylite taitaapi valitettavasti olla todellisten rahamiesten roinaa,muistelen jotain 2500e hintoja nähneeni 4 pyttyiselle. Olisihan se hienoa moisia pistää silkkihansikkailla koneeseen sisään ja vääntää momenttiin... mutta ainakin tämmöiseen patarautakoneeseen semmoisen laittaminen olisi perverssiä, kuin kirsikan asettelu koirankikkareen nokkaan.
Asian vois kai muotoilla myös niinpäin, että nimenomaan titaani ei sovellu takomatta kiertokankeen ... Mutta miten se liittyy keskusteluun billet teräskangesta ?On 2003-04-07 15:25, kapa wrote:
Ei ole tarkoitus kinata. Pitkään on minun mieltä kaivanut tämä aihe. Kaiken lukemani perusteella oikea tapa tehdä veivi on tosiaan takominen. No, valmistajia on useita joka mantereella. Lähin Suomessa. Kun veivi tehdään oikeaoppisesti, tulee työvaiheita moninkertaisesti verrattuna itsetehtyyn. Kuitenkin molempien hinta on jotakuinkin sama. Joskus juttelin messuilla Tyliten edustajan kanssa (firma valmistaa titaanisia takoveivejä kotimaassa) ja kaveri oli sitä mieltä että suuri osa hinnasta koostuu juuri takomisesta. Oli hänkin sitä mieltä ettei edes titaani sovellu veivin tekoon jollei sitä taota. Tästä oli VM:ssä artikkeli taannoin.
Luin kyllä, mutta ilmeisesti itse et ymmärtänyt mitä luit ? Tuo "edes" sana ei mielestäni kuulu tuohon asiayhteyteen, koska titaani nimenomaan PITÄÄ takoa, että siitä tulisi hyvä kiertokanki ... samaa selitettiin juuri tuossa mainitsemassasi VM:n artikkelissa.On 2003-04-07 16:43, kapa wrote:
Luitkohan ollenkaan tekstiä johon vastasit? Lainasin veivintekijän kommenttia, että edes titaani... jne.
[/quote]
Luin kyllä, mutta ilmeisesti itse et ymmärtänyt mitä luit ? Tuo "edes" sana ei mielestäni kuulu tuohon asiayhteyteen, koska titaani nimenomaan PITÄÄ takoa, että siitä tulisi hyvä kiertokanki ... samaa selitettiin juuri tuossa mainitsemassasi VM:n artikkelissa.
[/quote]
En kovin hyvin ole perehtynyt metalleihin mutta joku viisaampi varmaan osaa valaista minkä takia billet titaaniveivi olisi vastaavaa teräksistä huonompi?
Edelleen, jos vaivautuisit lukemaan juttuja teräsveiveistä, niin tulet varmasti törmäämään että myös teräs pitää takoa kun siitä tehdään hyvä kiertokanki.
Luin kyllä, mutta ilmeisesti itse et ymmärtänyt mitä luit ? Tuo "edes" sana ei mielestäni kuulu tuohon asiayhteyteen, koska titaani nimenomaan PITÄÄ takoa, että siitä tulisi hyvä kiertokanki ... samaa selitettiin juuri tuossa mainitsemassasi VM:n artikkelissa.
[/quote]
En kovin hyvin ole perehtynyt metalleihin mutta joku viisaampi varmaan osaa valaista minkä takia billet titaaniveivi olisi vastaavaa teräksistä huonompi?
Edelleen, jos vaivautuisit lukemaan juttuja teräsveiveistä, niin tulet varmasti törmäämään että myös teräs pitää takoa kun siitä tehdään hyvä kiertokanki.
Pjoo, olen lukenut juttusi ja ihemettelen, että miksi billet teräskanki pitää takoa jos se kestää ilmankin esim. nitro Harleyssa ? Ja on myös jonkinverran kokemusta noista erilaisista veiveistä ... jotenka en välttämättä saa noista sun jutuista mitään lisäinformaatiota...On 2003-04-08 09:24, kapa wrote:
On 2003-04-08 18:57, 78kadett wrote:
itse olen kuullut monasti että ojennuksen tekemät kanget ei niin hyviä kuin "mainostetaan" vai onko kateellisten puhetta?
Minkälaista juttua olet kuullut ? Yleensä noissa hajonneissa on alasilmukka sinistynyt tai jotain muita merkkejä ulkoisesta väkivallasta. Ei se kankikaan mitä tahansa kestä (vaikka olis sitte ihan taottua titaania
Korkanneista Eagleista on kyllä kuulunut juttua enemmänkin ... no, onhan ne halpoja !omassa cihhissä eaglen kanget. mitä mieltä? onko ollut kestävyys ongelmia?
-
J Turunen
- OCF Member 2022

- Viesti:
Eagle-kiertokangissa ainakin helan ympäristössa on aika ohuelti tavaraa ja muutenkin heloitus aika karsea toteutukseltaan. Näin ainakin yksissä Junnikkalan myymissä Opel CIH kiertokangissa. Muutenkin epäilyttää modifiointien kestävyys, mitä eagle-kiertokankien sovittaminen esim. Opel CIH vaatii.
Olen myös kuullut, että joissakin rallistarleteista olisi ryntäyttämällä/survomalla useasti pientä pesään(esim. korkeilta kierroksilta 5 -> 2 vaihteelle ilman kytkintä jossakin happipaikassa) katkennut PO-kiertokankia väsymisen seurauksena, mutta aika harvoin tämän kaltaisiin tilanteisiin joudutaan, varsinkin katuliikenteessä.
Väittäisin, että yhtä lailla Eagle-kanget hajoaa em. tilanteissa siinä missä PO:tkin Itse ainakin suosin PO-kiertokankia, niiden helpon sopivuuden takia ja saa ainakin juuri niillä mitoilla, kun haluaa. Ei tarvitse alkaa soveltamaan.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2003-04-08 19:53 ]</font>
Olen myös kuullut, että joissakin rallistarleteista olisi ryntäyttämällä/survomalla useasti pientä pesään(esim. korkeilta kierroksilta 5 -> 2 vaihteelle ilman kytkintä jossakin happipaikassa) katkennut PO-kiertokankia väsymisen seurauksena, mutta aika harvoin tämän kaltaisiin tilanteisiin joudutaan, varsinkin katuliikenteessä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: J Turunen on 2003-04-08 19:53 ]</font>
Jos kanki katkeaa väsymisen seurauksena, niin se olis varmaan pitänyt jo vaihtaa uuteen ennen kisaa ??On 2003-04-08 19:37, J Turunen wrote:
Olen myös kuullut, että joissakin rallistarleteista olisi ryntäyttämällä/survomalla useasti pientä pesään(esim. korkeilta kierroksilta 5 -> 2 vaihteelle ilman kytkintä jossakin happipaikassa) katkennut PO-kiertokankia väsymisen seurauksena,
-
Gsi tuning
- 'Admiral'

>>Ei se kankikaan mitä tahansa kestä (vaikka olis sitte ihan taottua titaania)jos laakeri hirttää kiinni ym. ym.
Nimenomaan, eihän ne PO:n kangetkaan mitään yliluonnollisia ominaisuuksia omaa.Rallipiireistä en tiedä yhtään mitään mutta kiihdytys/katuautoissa ovat kyllä PO:n kanget kestäneet.Kakkapuhetta etteivät muka olisi laadukkaita.
Nimenomaan, eihän ne PO:n kangetkaan mitään yliluonnollisia ominaisuuksia omaa.Rallipiireistä en tiedä yhtään mitään mutta kiihdytys/katuautoissa ovat kyllä PO:n kanget kestäneet.Kakkapuhetta etteivät muka olisi laadukkaita.
Jos Pasi Ojennuksen tekemät kanget on jonkun mielestä huonoja, niin ihmettelen suuresti miksi Tyliten "titaanikankigurut" yrittivät päästä vakoilemaan miten "oikeita" kiertokankia tehdään P.O. Metallissa.
Olen kuullut että Tylitellä oli vaikeuksia toimittaa V8 moottoriseen pikkulohko Chevyyn 8 suoraa titaanikiertokankea muutamia vuosia sitten. Asiasta kuulin paikalliselta harrastajalta, joka päätyi lopulta Eaglen teräsveiveihin, kun alkoi firman toiminta kyllästyttää. Nykytilannetta en Tylitellä tiedä, mutta markkinointiin ja pr-työhön firma ainakin panostaa. Toivottavasti on työnlaatu parantunut vähintään samanverran.
Hyviä kiertokankia ei todellakaan pysty tekemään kuka tahansa kenellä on CNC-koneet yms. Suunnittelu, oikea raaka-aine, muoto jne. vaativat "hieman" perehtymistä asiaan. Jos kanget kestää, oli ne sitten taotut tai ei niin itse olen silloin tyytyväinen. Aion jatkossakin käyttää PO-kankia korkean laadun ja kestävyyden takia. Eikä siitäkään ole haittaa että kanget on täsmälleen oikeissa mitoissa. En epäile myöskään Eaglen kankien laatua, mutta niitä ei saa sopivilla mitoilla nykymoottoriini. Edellisessä oli Eaglet ja hyvin nekin kestää.
Janne
Olen kuullut että Tylitellä oli vaikeuksia toimittaa V8 moottoriseen pikkulohko Chevyyn 8 suoraa titaanikiertokankea muutamia vuosia sitten. Asiasta kuulin paikalliselta harrastajalta, joka päätyi lopulta Eaglen teräsveiveihin, kun alkoi firman toiminta kyllästyttää. Nykytilannetta en Tylitellä tiedä, mutta markkinointiin ja pr-työhön firma ainakin panostaa. Toivottavasti on työnlaatu parantunut vähintään samanverran.
Hyviä kiertokankia ei todellakaan pysty tekemään kuka tahansa kenellä on CNC-koneet yms. Suunnittelu, oikea raaka-aine, muoto jne. vaativat "hieman" perehtymistä asiaan. Jos kanget kestää, oli ne sitten taotut tai ei niin itse olen silloin tyytyväinen. Aion jatkossakin käyttää PO-kankia korkean laadun ja kestävyyden takia. Eikä siitäkään ole haittaa että kanget on täsmälleen oikeissa mitoissa. En epäile myöskään Eaglen kankien laatua, mutta niitä ei saa sopivilla mitoilla nykymoottoriini. Edellisessä oli Eaglet ja hyvin nekin kestää.
Janne