Tuosta virityksestä on omakin alueensa, mutta laitanpa nyt tähänkin. Mulla on itse asiassa boksi eli Amh booster hpt kaukosäätimellä. Tästä lisätietoa
http://www.amh-booster.de/shop/catalog/ ... 2b341c69df
Ei ole hinnalla pilattu ja ominaisuuksia/säätöjä on. Tuo asennetaan commonrailin päähän paineanturin jatkeeksi T-haaralla. Asennus on aika vaikea Zafiran moottorin cr-anturan paikan takia, mutta asennus kannattaa ja kyllä tuon vaikutuksen huomaa selvästi ja olen ollut tyytyväinen. Se mikä tuosta boksista tekee hyvän on se, että sen voi ottaa tarvittaessa pois tai kaukosäätimellä sen voi laittaa pois päältä esim. tyhjäkäynnillä (oletus on aina päällä) Nyt on kilometrejä boksi koko ajan päällä takana 5500 km ilman mitään ongelmia. Kerran lähti se liitin irti ja sen huomas selvästi koneen äänestä, mutta hyvin se kestää. Kulutus on ollut boksi päällä sekalaisessa taajama-ajossa n. 7,7 - 7,8. Matka-ajossa menee puoliautomaatilla sievemmin ajettaessa reilusti alle 7. CDTI-moottorit vaikuttavat olevan tuon kanssa tosi hyvin yhteensopivia, koska kaikki boksin asetukset 0-9 voi aivan hyvin kokeilla läpi ilman moottorin sammumisia ja nykimisiä!
Manuaalissa kyllä sanottiin ja varoiteltiin ettei muka kaikki asennot sovi/toimi samalle moottorille, mutta kokeiltu on. 7. asento tuntuu kaikkein räväkimmältä, olen mitannut n. 10-11 sek kiihtyvyysaikoja joten parannusta jopa 2,5 sek alkuperäiseen. Kokeilin myös säätönä 6. joka antaa eniten vääntöä jo pintakaasulta ja on siinäkin potkua. 7:s voi olla liiankin hyökkäävä ja pintakaasulla pyrkii aika herkästi haistelemaan, onko kiihdyttämässä vai ei. Alaväännön puute tuntui eli kone heräsi äkäisesti n. 2000 rpm jälkeen. 7. tuntuu nyt parhaimmalta, koska se vääntää riittävästi ja sportti-napilla saa tarvittaessa lisää herkkyyttä

Varmaan sopis 100-heppaiseenkin, kun siinä on parempi alavääntö.
Opel Zafira B 1,9 CDTI AT -07 163 tkm Z19DT 8-venttiilinen, hyvin nakuttaa ja rullaa...
EX 5 Pösöä: 309 1.3 GR, 2x306 (1.9 SRDT ja 1.6 XR), 307 wagon 1.6 bensa ja 407 1.6 HDI SW