Seosmittarin kytkentä (erillisellä lambdalla)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Seosmittarin kytkentä (erillisellä lambdalla)

Viesti Kirjoittaja K2Ri »

Olen aikeissa asentaa seosmittarin. Koneen oman lambdan aion jättää rauhaan ja laitan seosmittarille siis erillisen lambdan.

Siihen on nyt oma lambdakin hankittu, 4 -johtoinen. Värit musta, harmaa ja 2 x valkoista.
Musta on ilmeisesti signaali, harmaa maa ja valkoiset lämmityksen johtoja? Mihin kytken lämmityksen johdot ja mihin maa kannattaa vetää?

Itse seosmittari on mallia "itsetehty" ja siihen tulee stereoliittimellä johdot. Johtojen väreistä ei voi päätellä mitään, koska olen itse ne laittanut aikoinaan ja nyt unohtanut mikä oli mikä. Eli nyt tarttisin esim kuvan stereoliittimestä että pystyn näkemään mikä on signaali, maa ja plussa. Olen näköjään laittanut siihen vielä neljännenkin johdon, mutta tartteeko mikä virka sillä on ja tartteeko sitä?

Koitin googlettaa, mutta ei löytynyt kuvaa ko. liittimestä. :no:
BMW F31 320dA xDrive ///M-Sport Individual '15
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Stereoliitin??? Paljon kuvia komponenteista yms. ---> http://www.yeinternational.fi/

Ota seosmittarin maa lamdan singnaalin maasta niin näyttää oikein.
Eikä se auton moottorinohjaus siitä häiriinny vaikka samaa lambdaa käyttää seosmittarillekin :wink:
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Elikkäs liitin on ainakin äkkiseltään katsottuna tällainen:

Kuva

http://www.yeinternational.fi/index.php ... ctID=15768 Tosin tuollakaan ei ole kuvaa minkälainen se on sisältä. Mulla oli aikoinaan sellainenkin kuva jossain, mutten enää löydä. :cry:

Aikaisemmin tuo mun seosmittari liitettynä alkuperäseen lambdaan ja silloin näytti ainakin mitä sattuu. Sen takia otin pois ja nyt kun on valmis paikka laitettu downpipeen niin ajattelin käyttää sitä.
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

K2Ri kirjoitti:Tosin tuollakaan ei ole kuvaa minkälainen se on sisältä. Mulla oli aikoinaan sellainenkin kuva jossain, mutten enää löydä. :cry:

Aikaisemmin tuo mun seosmittari liitettynä alkuperäseen lambdaan ja silloin näytti ainakin mitä sattuu. Sen takia otin pois ja nyt kun on valmis paikka laitettu downpipeen niin ajattelin käyttää sitä.
Ne liittimet on siellä sisällä samassa järjestyksessä kuin ulkopuolellakin. Ensimmäisenä suojavaippa ja viimeisenä piikin päässä oleva. Vai mitä tarkoitat?

Tasakaasuajossa moottorinohjaus säätää seosta lambdan mukaan. Tällöin seosmittari seilaa koko ajan väliä laiha-rikas-laiha-rikas. Jos arvo ei heittele tai heittelee hitaasti on lambda rikki. Kaasu pohjassa isoilla kierroksilla (~4000rpm) boksi ohjaa seosta pelkästään ohjelman mukaan ja seosmittarin pitäisi näyttää rikasta seosta. Nämä se näyttää on sitten käytössä boksin lambda tai seosmittarin lambda. Ja juuri muuta ei kapeakaista lambdaa käyttävällä mittarilla edes näe.

edit: Paljon asiaa lambdasta http://88.112.191.13:442/pdf/lambdasimpple.pdf ajoittain voi olla ruuhkaa
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

Se liitin tuli seosmittarin mukana (suunniteltu juuri tuohon mittariin), ite juotin johdot vaan valmiiksi siihen stereoplugiin. Nyt tarttisin tietää että mikä niistä stereoplugin sisällä olevista johdoista tulee kiinnittää lambdan signaaliin, mikä plussaan ja mikä maihin. Eli sitä stereoplugin sisälmystä tarkoitan ja jos siihen mahdollisesti löytäisi kuvan. Itse mittaria en viittisi alkaa purkamaan ja selvittelemään sitä kautta.

Mites niitten lambdan kahden valkoisen johdon kanssa tehdään?

Ei oo nää sähköhommat ihan mun juttu, valaiskaa tyhmää.. :oops:
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
janne75
'Senator'
'Senator'
Viesti:

K2Ri kirjoitti:Mites niitten lambdan kahden valkoisen johdon kanssa tehdään?
Toinen johonkin missä on sähkö auton käydessä ja toinen maihin. Ei ole väliä kumpi.
K2Ri
'Diplomat'
'Diplomat'

janne75 kirjoitti:
K2Ri kirjoitti:Mites niitten lambdan kahden valkoisen johdon kanssa tehdään?
Toinen johonkin missä on sähkö auton käydessä ja toinen maihin. Ei ole väliä kumpi.
Ok, kiitos!

-(z)-
BMW e46 ///M3 Cabrio '01

Kuva
Vastaa Viestiin